Klacht: Onheuse bejegening door personeelslid receptie

op 22 juni 2016 over Welling Autobedrijven in de categorie Autodealers

Gistermiddag (17-06-2016) heb ik samen met mijn vrouw haar Hyundai i10 (Private Lease via Leaseplan) afgehaald nadat deze de eerste jaarlijkse inspectiebeurt had ondergaan. We hadden tevens, bij het afgeven van de auto, nog enkele aandachtspuntjes meegegeven waarvan we graag wilden dat er even naar gekeken zou worden.

Zowel bij het afgeven van de i10 alsook gisteren bij het afhalen van de i10 werden we op een verrassend klantonvriendelijke wijze bejegend. De toon van de medewerker was ronduit denigrerend (dit zonder enige aanleiding onzerzijds) toen hij mijn vrouw/ons uitlegde dat we de airco hélemaal verkeerd gebruikten??? Mijn vrouw had aangegeven, m.n. bij koud en vochtig weer, last te hebben van langdurig beslagen ruiten en in de winter bevriezen de ruiten zelfs aan de binnenzijde. Let wel: het betreft hier een een Hyundai i10 welke ten tijde van dit schrijven pas 1 jaar jong is!

Ik wil verder niet teveel in detail treden over het „opgehangen verhaaltje“ maar ik wil volstaan met de mededeling dat het leek alsof we weer op de lagere school naar de meester waren aan het luisteren terwijl die ons een standje gaf. Dit kan naar onze mening echt wel op een andere wijze!

Gisteren bij het ophalen van de i10 deed de receptionist het nog eens dunnetjes over toen hij aangaf dat de – in significante mate – piepende (mede afhankelijk van de weersomstandigheden maar toch) en strepen trekkende ruitewissers niét waren vervangen omdat deze het volgens hem nog prima deden??? Bovendien zou hij contact met Leaseplan hierover hebben gehad en deze hadden géén toestemming gegeven voor vervanging. Laten we wel wezen, we hebben het hier over een setje ruitewissers van inmiddels 1 jaar oud, die er reeds een natte herfst, winter en voorjaar op hebben zitten. En als een klant dan verzoekt om een relatief goedkoop slijtage-onderdeel te vervangen, doe dit dan ook.

Positief nieuws was er ook, hij had ook contact gehad met Leaseplan inzake het wisselen van de voor- en achterwielen (i.v.m. een gelijkmatig slijtagepatroon van de banden aan de voor- en achteras) en deze actie zou zijn goedgekeurd. Dit was dan gelukkig wel gebeurd.

Helaas werd dit licht positieve bericht direct weer overstemd door een negatieve uitlating van de medewerker inzake de stand van de ventilatieroosters/aanjager. Mijn vrouw had deze immers op haarzelf gericht en niet op de voorruit en in dat geval kón de airco de beslagen ruiten ook helemaal niet schoonblazen!!! Nou is mijn vrouw niet snel beledigd maar het is de betreffende Hyundai medewerker wél gelukt in zeer korte tijd. Zij gaf direct aan dat ze heus wel wist hoe ze de airco/aanjager diende te gebruiken, vanwege de warmte had ze de luchtstroom op haarzelf gericht en niet op de voorruit.

Te gek voor woorden dat je voor dom wordt uitgemaakt, want in feite komt dit er wel op neer, en dat ook nog eens ten overstaan van andere klanten die in de showroom rondlopen en zitten.

Ik heb daarop uiteraard direct contact gezocht met Leaseplan (wij betrekken een tweetal lease-auto’s van hen en we hebben uitsluitend positieve ervaringen met dit hoogst professionele en zéér klantvriendelijke bedrijf) en daar gaf men aan dat er géén toestemming is gevraagd voor zowel het wisselen van de wielen alsook voor het vervangen van de ruitewissers. Ze waren wel hoogstverbaasd over de hele gang van zaken… Meer hoef ik hier niet over kwijt denk ik.

Resumerend: op de eerste plaats voelen we ons geschoffeerd door de betreffende receptionist en tevens voelen we ons als klant niet serieus genomen. Het vochtprobleem is nog steeds niet verholpen en ook de versleten ruitewissers zijn niet vervangen. Ook berijders van het kleinste model van een merk dienen als volwaardige klanten te worden behandeld…

Excuses voor het schofferen zijn echt wel op zijn plaats en daarnaast dient er serieus te worden gekeken naar de door ons aangegeven gebreken.

Tip voor het autobedrijf: de betreffende receptionist dient óf te worden bijgeschoold óf er zou moeten worden overwogen om deze medewerker van zijn Front-Office functie te ontheffen. Indien je direct klantcontact hebt moet je nu eenmaal over bepaalde contactuele eigenschappen beschikken.

Alle klachten die gemeld zijn door Bob Dellwing