Klacht: Ongewild abonnement door geen duidelijkheid over aangaan abonnement (zonder specifieke toestemming)

op 10 februari 2018 over NLziet in de categorie Digitale TV

Ik voel me opgelicht door NL ziet. Op 20-01-2016 heb ik me voor een proefmaand aangemeld, waar ik uiteindelijk alleen aan het begin enkele malen gebruik van gemaakt heb. Om erna nooit meer gebruik van te maken, omdat ik het toch niks vond. Ik zag onlangs een afschrijving op mijn rekening van NLziet en toen kwam ik er achter dat sinds maart 2016 maandelijks 7,95 van mijn rekening afgeschreven wordt. Dit terwijl ik er totaal geen gebruik van maak (wat met een email inlogging toch wel traceerbaar moet zijn). Ik heb de laatste 2 betalingen dan ook meteen gestorneerd en ben e.e.a. gaan uitzoeken. Ik zie nu dat dit proefabonnement automatisch is over gegaan in een maandelijks abonnement van 7,95. Daar heb ik toch helemaal niet voor getekend dan wel akkoord voor gegeven! Dan kan dat toch ook zomaar niet!

Ik heb de afgelopen jaren dat ik zgn een abonnement had (ik wist niet dat het er was) geen enkele keer gebruik van gemaakt. Als me duidelijk was dat ik het had ik per direct opgezegd. Ik heb zelfs nog 1x aangeboden om beta-tester te zijn vanuit een mailing van jullie, maar ook daar geen gebruik van gemaakt. Als jullie nu maandelijkse facturen hadden gestuurd dan had ik een opzegging natuurlijk meteen gedaan. Ik snap ook niet dat dit überhaupt mag, een ’dienst/service\’ verlenen voor geld en dan geen factuur sturen.

Ik vind dat ik recht heb op het terugstorten van het hele abonnement, aangezien jullie geen facturen sturen en ik er geen gebruik van gemaakt heb. Ik heb slechts 1x een mailtje gehad (zie ik nu pas) dat aangeeft dat het proefabonnement afloopt en doorloopt in een betaalde vorm. Dat vind ik toch wel erg karig en verbaas me dan ook sterk over deze aanpak van een dienst die komt vanuit de Nederlandse Omroepen. Daar verwacht ik toch meer een voorbeeld functie van en geen slinkse manieren om tot abonnementen te komen die vragen om bij TV-shows las \”Opgelicht\”, \”Radar\” of \”Kassa\” aandacht te krijgen. lk benieuwd wat de consumentenbond hiervan vind wat betreft het geen facturen sturen, jullie zijn een bedrijf dan hoor ik toch ook een factuur te ontvangen om telkens duidelijk te maken dat ik bezig ben om een dienst van jullie af te nemen. Dat geeft mijn tenminste een eerlijke kans om het dan ook op te zeggen. Met alleen automatische incasssoafboekingen vind ik dat ik die niet echt heb gekregen. Dat blijkt wel ook het feit dat ik pas nu kan ingrijpen, terwijl ik nooit van jullie betaalde abonnement gebruik heb gemaakt (dan wel had willen maken).

DE OPLOSSING
Terugbetaling van afgeboekte bedragen.

Alle klachten die gemeld zijn door Johanvdv