Klacht: Ongevraagd met mijn eenmanszaak op een reviewsite

op 15 juni 2017 over Opiness in de categorie Websites - Reviews

Ik stond twee jaar geleden ongevraagd op een bedrijvenpagina. Ik wil daar niet op staan. Ik heb een klein praktijkje en heb het liever van de mond-tot-mondreclame. En het is goed zo.
Twee jaar geleden gevraagd om verwijderd te worden, en men ging akkoord en ben ik van de site gehaald. Nu is het overgenomen en sta ik weer met mijn eenmanszaakje vermeld.
Ik heb dit kenbaar gemaakt en zij zeggen dat ieder bedrijf ongevraagd op hun site door hun vermeld mag worden. Ik vraag me af of dit rechtsgeldig is?

Bedrijfsvermelding van beoordelingssite Opiness af

Bericht van Opiness

7 maanden geleden - Beste Jacqueline van der Leer, Via via werden wij geattendeerd op je klacht op dit forum. Ik heb nagekeken of wij eerder bij Opiness iets van je ontvangen hebben, maar vanuit je naam die je hier gebruikt is bij ons niets van een verzoek bekend. Zou je contact op willen nemen met info@opiness.nl want in sommige gevallen gaan we wel in op een verzoek tot verwijdering, dat ligt aan de omstandigheden. Echter het Opiness platform heeft een belangrijk doel, namelijk het transparant maken hoe klanten een bedrijf of professional hebben ervaren, wij zijn daarin uniek. Het komt helaas wel eens voor dat een bedrijf wat een klacht bij ons heeft staan zichzelf van het platform wil verwijderen - een soort censuur dus - want een ontevreden klant heeft het recht dit te mogen vertellen online. Uiteraard wel volgens regels! - De klant moet een echte klant zijn (bij twijfel starten wij onderzoek op verzoek van het bedrijf in kwestie) - De review moet voldoen aan de beoordelinsgrichtlijnen - Reageren en daarmee in contact treden met de klant in kwestie kan via de reply knop op het platform en zonder account In somma: Opiness is een onafhankelijk consumentenplatform die consumenten/klanten de gelegenheid geeft reviews te plaatsen en te lezen over iedereen die diensten verleent. Iedereen met een KvK vermelding staat er dus op en daarvoor heeft Opiness geen toestemming voor nodig. Je kunt je vermelding op Opiness niet verwijderen /opzeggen - wij zijn een openbaar platform net zoals Tripadivisor, Iens of Zoover. Bij ons is de consument in charge, maar natuurlijk wel met duidelijke beoordelingsrichtlijnen https://opiness.nl/beoordelingsrichtlijnen lees ook wat de ACM onlangs over online reviews heeft geschreven na een verkennning: https://opiness.nl/ACM-verkenning-online-reviews Wij hopen snel van je te horen Jacqueline! Met vriendelijke groet, Opiness Redactie

Bericht van Opiness

7 maanden geleden - Beste Jacqueline van der Leer, We hebben 14 dagen geleden u gemaild via deze website. Heeft u dat ontvangen? Wij hebben namelijk nog niets van u gehoord? Kunt u contact opnemen via info@Opiness.nl Hartelijk Dank Opiness Redactie

Reactie van de melder van de klacht Jacqueline van der Leer

7 maanden geleden - Ik heb geen mail van jullie ontvangen.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Opiness in behandeling genomen

7 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Opiness een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Opiness

Heeft op 19 december 2017 om 20:39 geantwoord

Beste Jacqueline,

Het niet ontvangen van onze e-mail via klacht.nl is dan een klacht waard bij klacht.nl, daar gaan wij niet over:)

Ik heb de e-mail wisseling gevonden. Er is veel tussen ons en mijn collega's heen en weer gemaild.

Omdat je een courante praktijk hebt en klanten bedient hebben klanten het recht een beoordeling over je bedrijf te plaatsen op Opiness.

Echter ik ga je verzoek inwilligen om drie redenen.

1 - Omdat je nu geen negatieve reviews online hebt staan op Opiness
2 - Er zijn courante reviews over je bedrijf (ofwel de reviews zijn oud en daarmee niet meer interessant voor huidige bezoekers)
2 - Omdat je in een vreemde situatie bent terechtgekomen met een bepaald persoon die online over je is gaan schrijven op divesze websites

Echter als een klant zich bij ons meldt om jullie te reviewen dan zullen we dat toestaan en je bedrijf opnieuw online zetten. Wij doen niet aan censuur op verzoek van bedrijven/professionals, wij zijn er voor de consumenten.

Mocht dit gebeuren dan zullen we je daarvan op de hoogte stellen. De kans dat dit gebeurt acht ik heel erg klein.

NB 1 - Als je bang bent voor 'valse reviews' zou ik je aanraden ook je Facebook reviews te sluiten, die heb je momenteel open staan dus daar kan ieder moment wat binnenkomen

NB 2 - Bij Google kan iedereen jullie ieder moment je reviewen (zie google bedrijfsinfo) - dit kun je niet sluiten - en daar heb je geen bedrijf/persoon om aan te spreken - dus deze zul je wel nog in de gaten moeten houden

k hoop dat we je hiermee tegemoet zijn gekomen.

Opiness Redactie

Alle klachten die gemeld zijn door Jacqueline van der Leer