Klacht: Monumentale Boom Sichemstraat/Libanonweg sterft door slechte verzorging

Mieke van Nierop op 07 december 2021 over Gemeente - Rotterdam in de categorie Gemeente

De monumentale bomen van de strokenbouw Jaffa (o.a. Sichemstraat) zijn een bron van schoonheid en schaduw voor de buurt en hebben een beschermde status. Ze zijn meer dan 80 jaar oud en bieden een leefomgeving voor de vogels.

Helaas is de één van de bomen aan de Sichemstraat 16 november rigoureus gesnoeid en zal deze prachtige boom op 8 december definitief worden verwijderd. Veel mensen uit onze straat hebben hiervan veel verdriet.

Bij navraag werd als rede opgegeven dat deze boom last had van een schimmel/zwam. Deze is ook inderdaad te zien. Echter, na een klein onderzoekje door bevriende groenexperts, bleek dat die schimmel heeft kunnen toeslaan door ruw snoeiwerk in het verleden. De takken zijn te dicht bij de boom gesnoeid waardoor er wonden in de stam zijn ontstaan. Door deze wonden kon de schimmel binnendringen.

Het dringende verzoek namens de bezorgde bewoners uit de buurt is om veel voorzichtiger om te gaan met de prachtige bomen en het snoeien aan liefdevolle professionals over te laten.

Graag de huidige groenbedrijven evalueren en zorgen voor professionele en zachtzinnige liefdevolle aanpak van de bomen in Rotterdam. Rooien moet worden gezien als uiterste oplossing en moet zoveel mogelijk worden voorkomen. Dit geldt wat mij betreft voor alle bomen maar zeker voor de monumentale bomen in strokenbouw van de Jaffa. Graag ook kijken of de andere bomen ook onzorgvuldig zijn gesnoeid, recent en in het verleden en of eventuele wonden kunnen worden verzorgd.

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Gemeente - Rotterdam

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Gemeente - Rotterdam nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Mieke van Nierop