Klacht: Misleidende voorwaarden en onverwachte administratiekosten

op 27 augustus 2018 over Abonnementenland in de categorie Tijdschriften

Via Abonnementenland heb ik ruim een jaar geleden een jaarabonnement op Spiegel Magazine afgesloten voor mijn vader. Zoals de bevestiging ook schreef had ik er geen twijfel aan dat het ging om een 1 jaarabonnement. Een jaar later wordt echter nogmaals een incasso gedaan voor nog een jaar. Dit heb ik direct laten terugboeken na in de voorwaarden nog eens gelezen te hebben dat abonnementen voor bepaalde duur niet verlengd mogen worden. Na een aantal herinneringen werd in brieven gedreigd met een incassobureau waarop ik contact ben gaan zoeken. Wat ik over het hoofd had gezien in de voorwaarden was dat er enkele regels verder staat dat abonnementen voor bepaalde duur toch wel verlengd mogen worden zolang er ten alle tijden een opzegtermijn van maximaal 3 maanden geldt. Zodoende accepteer ik dat ik ten nadele ben gebracht door misleidende voorwaarden en zal ik nog 2 edities van het Magazine moeten betalen.
De rekening die ik vervolgens krijg bedraagt meer dan de 2 magazines zouden kosten. Hier blijken administratiekosten bij te komen. Dit vind ik onvoorstelbaar; nadat ik door misleidende voorwaarden langer vastzit aan een 1 jaarsabonnement dan het verwachte ene jaar, wordt van mij verwacht dat ik betaal voor het simpelweg stopzetten van het stilzwijgend verlengde abonnement.
Ik heb ter voorkoming van verder oplopende kosten het bedrag betaald, maar ik vind het bijzonder onredelijk.

Wanneer ik de administratiekosten retour krijg en de voorwaarden van Abonnementenland niet meer stellen dat abonnementen niet stilzwijgend verlengd zullen worden wanneer dit wel gebeurd, zal ik tevreden zijn.

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Abonnementenland

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Abonnementenland nog niet in behandeling is genomen.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Abonnementenland in behandeling genomen

3 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Abonnementenland een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Abonnementenland

Heeft op 04 september 2018 om 16:04 geantwoord

Geachte heer van den Berg,

Sinds 2011 mogen abonnementen tussentijds opgezegd worden nadat zij zijn verlengd.
Deze tussentijdse opzegging mag niet langer zijn dan drie maanden.
In de algemene voorwaarden kunt u bij artikel 14.8 nalezen dat er administratiekosten in rekening worden gebracht.

De administratiekosten worden niet aan u teruggestort.

Met vriendelijk groet,
Abonnementenland.

Heeft op 05 september 2018 om 20:43 geantwoord

Bedankt voor het antwoord. Wat artikel 14.8 echter beschrijft is dat \"Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft...\". Dit was in principe niet mijn situatie omdat ik een 1 jaarscontract had. Nadat dit stilzwijgend verlengd werd zou je dit zo kunnen zien omdat een \"doorlopend abonnement\" een duur van langer dan een jaar heeft. Daar komt echter artikel 14.8 weer tussen door te stellen dat administratiekosten gerekend kunnen worden bij Tussentijdse(!) opzegging. Het is echter niet mogelijk om een opzegging van een doorlopend abonnement \"tussentijds\" te noemen...

Alle klachten die gemeld zijn door Laurens.