Klacht: Misleidende energiebesparend advies Consumentenbond

op 08 juli 2012 over Consumentenbond in de categorie Klachtencommissies

Bij de aanbevolen overstap van energie aanbieder door de Consumentenbond op basis van een door hun georganiseerde energiekosten vergelijkingen, is sprake van misleiding. Maar enkele maanden later publiceert diezelfde Consumentenbond totaal andere vergelijkings resultaten. Maar dan heeft die door die Consumentenbond geadviseerde overstap al plaatsgevonden! Onzorgvuldigheid en misleiding die je nu juist van de Consumentenbond niet zou verwachten!

Een heldere verantwoording van de Consumentenbond op deze misleiding.

5 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Consumentenbond in behandeling genomen

5 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Consumentenbond een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Consumentenbond

Heeft op 09 juli 2012 om 17:49 geantwoord

Geachte heer Pols,

De vrije energiemarkt in Nederland is onvoorspelbaar. Op dagelijkse basis worden er grote hoeveelheden elektriciteit en gas verhandeld; vergelijk het met de beurs in Amsterdam. Zo kan het komen dat er zelfs per dag verschillende tarieven voor eenzelfde hoeveelheid energie gerekend worden, zeker omdat de energieprijs door de politiek gekoppeld is aan de olieprijs, waarvan iedereen de onvoorspelbaarheid kent.

Het spijt ons om te horen dat de tarieven ten tijde van het aangaan van uw huidige energiecontract kennelijk (veel) hoger waren dan in onze energievergelijker nu. Helaas is dit een gevolg van een vrije markt. Veel consumenten kiezen er daarom voor, om hun energieprijzen voor een langere periode vast te zetten. En zelfs dan is er geen volledige garantie dat er niet later een nog gunstiger aanbod beschikbaar is. Overigens is het altijd de moeite waard om te kijken hoe hoog de tarieven bij uw oude leverancier waren geweest. Soms zit de besparing namelijk niet alleen in de verlaging van de tarieven, maar in de geringere verhoging ervan (ten opzichte van de oude leverancier).

Afhankelijk van de voorwaarden van uw huidige contract kan het lonen, om ondanks de contractuele verplichtingen van uw huidige contract, alsnog over te stappen en de daaraan verbonden boete op de koop toe te nemen. Maar omdat er zoveel verschillende contractsvormen zijn, raden we u aan, allereerst uw eigen contract hierop te na te kijken. Het loont soms ook om het huidig contract uit te dienen en over te stappen als dit afgelopen is.

Dat u teleurgesteld bent over onze organisatie, vinden we heel jammer. We hopen dat we met bovenstaande uitleg duidelijk gemaakt hebben dat ook wij de ontwikkelingen op de energiemarkt niet kunnen voorspellen, maar slechts op de voet kunnen volgen, en dat een resultaat uit onze energievergelijker altijd slechts een momentopname is, op basis van de historische prijsontwikkeling tot dat moment

Ravindra Dubar
Medewerker Service & Advies