Klacht: Legalisatie garantiebrief inzake Visum

op 05 juli 2012 over Kamer van Koophandel in de categorie klachtmelden

Om een visum voor Saudi Arabie te kunnen aanvragen zijn veel documenten nodig. Een daarvan is een garantiebrief vanuit de werkgever die gelegaliseerd dient te worden door de KvK. Voor deze legalisatie dient de rechtsgeldige vertegenwoordiger van het bedrijf te tekenen en dient een kopie van het paspoort van de betreffende vertegenwoordiger te worden bijgevoegd.

Met beide documenten ben ik naar de KvK in Roermond gegaan waar mij werd gewezen op het feit dat de handtekening op de garantiebrief niet helemaal gelijkend was aan de handtekening op het paspoort. Iets wat mi mogelijk is, want wie zet nou elke keer precies dezelfde handtekening.

Uiteindelijk heb ik mijn CEO gebeld om de brief nogmaals te ondertekenen met een handtekening zo maximaal mogelijk gelijkend op de handtekening in het paspoort. Deze is vervolgens direct per mail naar mij en KvK doorgezet.

Toen ontstond het volgende probleem. Een digitale handtekening is niet genoeg. De handtekening dient ‘nat’ te zijn. Het was voor mij niet meer mogelijk om in Utrecht een natte handtekening te gaan halen en daardoor te laat met indienen visum aanvraag, geen visum, niet naar SA.

Probleem is dat nergens op jullie site is terug te vinden dat de handtekening ‘ nat ‘ dient te zijn. Eea bevestigd door de medewerkers in Roermond. Het zou wel in hun eigen handleiding staan. Maar ja die lees ik niet dagelijks.

Ik vind het echt ongelooflijk dat in deze tijd een digitale handtekening niet voldoende is. Alsof een ‘ natte’ handtekening niet door iedereen kan worden nagemaakt !!

Het feit dat uiteindelijk de info over de vereiste ‘natte’ handtekening nergens te vinden is de kern van mijn klacht.

Door de handelwijze van KvK kan ik niet naar SA. Dat betekent dat ik 1000 euro vliegkosten en ca. 500 euro hotelkosten heb gemaakt die ' non refundable' zijn.

Het geplande klantgesprek met de National Health Insurance in SA is nu gecancelled. Dat betekent gezichtsverlies en absoluut kleinere kans op het binnenhalen van enkele opdrachten.

Wie gaat mijn kosten nu vergoeden ?

4 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Kamer van Koophandel in behandeling genomen

4 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Kamer van Koophandel een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Alle klachten die gemeld zijn door Rudolf64