Klacht: klacht over werkwijze van Recruiter YoungCapital NEXT HBO

op 09 augustus 2019 over YoungCapital in de categorie Vacaturesite

Naar aanleiding van mijn slechte ervaring met recruiter van YoungCapital NEXT hbo doe ik bij deze mijn beklacht.
Op 8 Augustus is mijn motivatiebrief en CV voor de YoungCapital NEXT hbo software development opleiding ingediend. Zelf heb ik al ruim 10 jaar ervaring in dit werkveld. Ik run als zzp’er een onderneming waarbij ik diverse online websites, apps en games beheer. Hier haal ik maandelijks verdiensten uit, dit lees je terug in mijn cv.

Op de Selectieprocedure staat duidelijk aangegeven:
“Je kunt je aanmelden als jij een havo-, vwo- of mbo4-diploma hebt, plus wat ervaring met programmeren. Je achtergrond of vakkenprofiel maakt ons niet uit.” volgens deze criteria voldoe ik aan eisen. In ieder geval genoeg om mij voor een gesprek uit te nodigen.

Ik ben uiterst ontevreden over de manier hoe de Recruiter van YoungCapital NEXT hbo mijn aanmelding in behandeling neemt. Daarom heb ik haar persoonlijk opgebeld om verheldering te krijgen. Het gaat om de enigste recruiter van YoungCapital NEXT hbo. Google haar naam even op en je komt er direct achter wie deze dame is.

Mijn klachten gaan over de behandeling van mijn aanmelding en het telefonische gesprek:
• Recruiter geeft aan dat ze liever de voorkeur geeft aan kandidaten met een opleiding in het vakprofiel ICT. Dit spreekt de Selectieprocedure van Young Capital tegen. Hier is duidelijk op terug te lezen dat het vakkenprofiel ons niet uit maakt.
• Recruiter vind mij een gebrek aan motivatie hebben. Dit terwijl ik ik haar persoonlijk opbel om mijn ervaring in het werkveld extra toe te lichten.
• Het telefonisch gesprek kwam onprofessioneel over. Ik ontvang geen feedback over hoe ik in de toekomst wel in aanmerking kom. Het was een gesprek om mij zo snel mogelijk af te wimpelen en daarmee het gesprek te beëindigen.
• Recruiter geeft aan dat een ICT vakgebied belangrijker is dan de werkervaring die iemand heeft. Dit is vreemd als het om een werken en leren opleiding betreft. Waarom richt deze opleiding zich dan juist zo op het opdoen van werkervaring?

Graag wil ik een gesprek met iemand die mij op een fatsoenlijke manier te woord kan staan. Iemand die mijn aanmelding serieus in behandeling neemt. En mijn aanmelding beoordeeld zoals die volgens de selectieprocedure van Young Capital omschreven staat. Er wordt duidelijk langs elkaar heen gewerkt. De omschrijving van de selectieprocedure kom niet overeen met hetgeen wat de recruiter in kandidaten zoekt. Hierbij verzoek ik u de klacht in behandeling te nemen.
Graag ontvang ik van u informatie over de verdere gang van zaken. Ik ben bereid om de klacht mondeling toe te lichten.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar YoungCapital over deze klacht.

Reactie van de melder van de klacht Halit89

1 jaar geleden - Naar aanleiding het tweede telefonische gesprek neem ik nogmaals contact op. Mevrouw kon de klacht helaas niet lezen. Daarom heb ik de klacht telefonisch toegelicht. Helaas komen wij er niet uit. Ik kwam met het verzoek of ik met haar leidinggevende in contact kon komen. Graag wil ik een klacht indienen. Helaas weigert mevrouw hier aan mee te werken. In de mail hieronder heb ik de klacht volledig in kaart gebracht. Ik zou graag in contact met de leidinggevende komen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Reactie van de melder van de klacht Halit89

1 jaar geleden - De recruiter is voormalig Accountmanager, Pedagogisch medewerker i.o, NannyThuis en Behandelaar Psycholoog. Ze heeft totaal geen intrinsieke kennis van ICT. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat YoungCapital een onwetende in dit werkveld als recruiter aanstelt. ICT‘ers die qua ervaring en specialisatie perfect aansluiten bij de organisatie worden als als grof afval aan de kant gezet. Het is beklagenswaardig hoe YoungCapital uiterst goede werknemers misloopt. Visie is als een olifant die het zicht belemmert. Wanneer worden ze daar bij YoungCapital eens wakker?

Bericht van YoungCapital

1 jaar geleden - Hi Halit, ondertussen hebben we vernomen dat je contact hebt gehad met een leidinggevende, dat is goed om te horen. Fijn dat hierover gesproken kon worden. We wilden toch nog even een reactie plaatsen om het netjes af te sluiten en om mee te geven dat we altijd voor je klaar staan als we je ergens bij kunnen helpen.

Reactie van de melder van de klacht Halit89

1 jaar geleden - Ik heb een zeer prettig gesprek met haar leidinggevenden gehad. Meneer was een vriendelijk persoon die alle begrip voor mijn situatie had. Daarna gaf hij mij een goed advies met betrekking tot het vinden van een opleiding die bij mij profiel past. Daarom mijn complimenten naar deze leidinggevende persoon toe. Helaas is mevrouw in kwestie (de recruiter) de enigste die de kandidaten voor YoungCapital NEXT hbo opleidingen werft en daar kan de leidinggevende verder niet veel aan veranderen. Het blijft een raadsel hoe deze persoon als recruiter is aangesteld. Ik blijf bij mij standpunt dat ze uiterst onbeschoft met haar kandidaten omgaat.Ik heb gister nogmaals mijn motivatiebrief en CV aangepast om wel in aanmerking te komen. Deze heeft mevrouw uiteraard direct de prullenbak ingegooid. Het is dus ondanks je aan alle eisen voldoet onmogelijk om aan deze opleiding deel te nemen. Je moet maar net in haar straatje passen. Ik heb vernomen dat een Havo leerling zonder enige ICT achtergrond wel tot de opleiding is toegelaten.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door YoungCapital in behandeling genomen

Bericht van YoungCapital

1 jaar geleden - Hi Halit, bedankt voor de opvolging van je bericht. Goed om te horen dat je een fijn gesprek hebt gehad met de leidinggevende en dat hij getracht heeft je te helpen. Je standpunt mag je natuurlijk behouden, dat is uiteindelijk geheel jouw ervaring. En hoe jammer we het ook vinden om te horen dat je dit allemaal zo hebt ervaren, je hebt het recht om daar een mening over te hebben.

4 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat YoungCapital een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

YoungCapital

Heeft op 18 mei 2020 om 09:55 geantwoord