Klacht: Klacht de Rijschoolconcurrent

op 26 augustus 2016 over Rijscholen in de categorie Verkeer

Geachte heer, mevrouw,

In september 2015 heb ik een pakket autorijlessen, tussentijdse toets, theorie examen en praktijkexamen afgenomen bij de Rijscholen concurrent. Na een eerste kennismaking adviseerde de rijinstructeur om een pakket van 40 lessen. Ik heb contact gehad om mij te laten informeren en heb n.a.v. dit contact 1385,00 euro overgemaakt.

De inloggegevens voor het theorie examen werkte niet, gezien het feit dat mijn dochter maar twee maanden de tijd had om dit examen te behalen, heb ik dit gemeld. Deze ontvangen op 21-10-2015. Daarna bleek de oefenexamens die zij gemaakt had niet zichtbaar te zijn. Hierover wederom contact gehad. De Rijscholen concurrent kon deze wel overleggen, echter kon mijn dochter niet zien waar het fout ging.

De rijinstructeur gaf aan dat er haast geboden was om examen te doen, daar hij het praktijkexamen wilde inplannen. Gevolg was dat zij 2x gezakt is en ik uiteindelijk een dag gepland heb op 7 maart, waar ze het wel behaald heeft. Kosten 109,00 euro en 2x theorie examen kosten. Mijn dochter is studente op het HBO, dus zij kan deze stof gemakkelijk aan als er geen druk wordt gelegd.

Toen zij dit behaald had, heb ik contact gehad met de rijinstructeur dat het mij bevreemde dat hij zo snel het praktijk examen aan had gevraagd. De tussentijdse toets op 13 mei 2016 gaf een onzeker kind aan, de rijinstructeur gaf aan dat ze het wel kon. Mijn dochter gaf aan weinig instructie te krijgen tijdens het rijden en hier erg onzeker van te worden. Ook vertelde ze dat hij erg druk was tijdens haar lessen met zijn telefoon of dat hij vaak even langs huis ging. Ze had recht op lessen van 100 minuten per keer, maar was vaak na 80/ 90 minuten al thuis. Ik heb hier iets van gezegd. Ook werden afspraken ineens verschoven en afgemeld per app. Inmiddels was het aantal lessen opgebruikt en heb ik wederom lessen geboekt. Duidelijk bij de organisatie aangegeven dat wij 1 uur per week wilde lessen in verband met de hoge kosten. Dit was geen probleem, echter bleek de instructeur 100 minuten per week te willen lessen. Navraag bij de Rijscholen concurrent bleek dat iedere instructeur zijn eigen regels maakt.

Tevens in dit gesprek aangegeven tegen welke andere problemen wij aanliepen. Men zou het met hem bespreken. Ik heb hier nooit iets van vernomen.

Vervolgens praktijkexamen voor 31 mei aangevraagd, waar ze wederom voor zakte. Kosten 230,00. Opnieuw examen aangevraagd en duidelijk afgesproken dat de rij instructeur mee zou rijden. Wederom examen aangevraagd op 18 juli, wederom 230,00 gestort en ondanks de toezegging dat hij mee zou rijden gaf hij haar de sleutel waardoor er totale paniek ontstond en mijn dochter weer zakte.

Ook bleek hier, te onzeker. Ze had een aanwijzing gemist van de examinator en haar instructeur heeft hier niets tegen ingebracht dat dit tijdens de lessen nimmer gebeurde. Hierop heb ik hem gebeld om overleg te hebben. Na 4 dagen heb ik een klacht neergelegd bij de organisatie en belde hij wel. Ik kreeg veel excuus en hij was het vergeten. Ook op het feit dat hij niets ingebracht had, excuus. Heb hierin duidelijk aangegeven dat er nogal wat dingen zijn die rammelen….en hoe nu verder. Hij ging eerst op vakantie. Ik was geschokt over zijn gemakkelijke houding.

Op zaterdag 30 juli krijgt mijn dochter een app dat hij per direct stopte met lesgeven. later werd deze app bevestigd door de rijschool. Hierop heb ik contact gezocht met een rijschool die goed bekend schijnt te staan en het probleem uitgelegd. Deze man was geschokt en heeft haar overgenomen en is gelijk maandag met haar gaan rijden.

Er blijkt technisch van alles mis te zijn met haar rijstijl en niet aangeleerd en gecorrigeerd vertelde deze nieuwe instructeur. De nieuwe rijinstructeur geeft aan en is bereidt dit ook te onderschrijven, dat er veel zaken rijtechnisch niet kloppen. Fout aangeleerd! Inmiddels hebben wij een nieuw praktijkexamen ingepland en krijgt ze meer vertrouwen en vindt ze het leuk om te rijden, in tegen stelling tot hiervoor.

Ik heb een gesprek gehad met haar huidige rijinstructeur en deze gaf aan dat ik een klacht moet indienen omdat haar rijstijl verre van professioneel is aangeleerd en dat hij er vertrouwen in heeft dat ze het volgend examen wel gaat halen. Ook valt het hem op in de lessen, dat er geen sturing is geweest vanuit de instructeur en dat mijn dochter niet weet waar het fout is gegaan bij de examens, waarvan je mag verwachten dat een instructeur met die punten aan het werk zou gaan.

Ik ben een aantal jaar geleden verhuist naar Maassluis en ben totaal niet bekend met rijscholen. Op advies van de buurvrouw ben ik bij deze rijschool gegaan. Een rijbewijs halen kost geld, wat prima is, echter ben ik alleen staand en is dit een rib uit mijn lijf en zijn er onnodig kosten gemaakt die niet noodzakelijk waren. Naast het pakket van 1385,00 euro wat nota bene ook nog vreemd geadviseerd is daar mijn dochter studente is en dus in aanmerking kwam voor een goedkoper pakket ben ik veel extra kosten kwijt; 1211,00 euro.

Gezien het feit dat we regelmatig hebben aangegeven dat er wel erg laks met zaken zijn omgegaan, is hier nooit iets is gedaan. Ook ieder keer binnen de afgesproken 100 minuten is aangegeven en de wekelijkse stops bij zijn huis gaat van betaalde tijd af. Ook het afwezig zijn bij het examen heeft in mijn ogen tot gevolg gehad dat mijn dochter de laatste keer zeker niet is geslaagd. Instructeur heeft aangegeven dat hij inderdaad fout zat…wat heb ik ervoor? Nu moeten we wederom een examen betalen en iedere week rijlessen betalen. Al bij al gaat dit rijbewijs meer dan 3000,00 kosten.

Ik zou dan ook een oplossing willen in de vorm van een tegemoetkoming daar dit allemaal voorkomen had kunnen worden als de rijinstructeur zijn werk naar behoren had gedaan en mijn klachten die ik diverse keren gemeld heb, serieus genomen waren.

Marielle Koemans

Compensatie van kosten

8 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Rijscholen

8 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Rijscholen nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Marielle Koemans