Klacht: Jaarafrekening Ista beschamend hoog

op 11 juli 2016 over Ista in de categorie Installatiebedrijven

Zelf was ik zacht uitgedrukt geschokkeerd van de torenhoge rekening die wij onder onze neus kregen en ging er direct vanuit dat het een fout moest zijn.
Hiervoor heb ik in een grote hoekwoning gewoond waarvan de helft van de ruiten nog enkel glas bevatte en daar betaald ik voor gas en electra €85,- p.m. en kreeg na de jaarafrekening nog €175,- terug. Dat komt neer op een totaalbedrag van €845,- voor een heel jaar. Als ik mijn jaarafrekening van ACM erbij pak en het totale gasverbruik erbij pak van 211.633 m3, daar de totale kosten van €148.677,27 door deel dan kom ik uit op een gemiddelde energieprijs van €0,70 per m3 en dat zou dus betekenen dat mijn verbruik ongeveer (€2.223, 75x €0,70) 3176,78 m3 moeten zijn. Dit is natuurlijk on-mogelijk! Zelf ben ik een persoon die juist let op of de verwarming te hoog staat, 1x per week de was doen om warm water te besparen, niet te lang douchen, afwas doen met de hand i.p.v. vaatwasser, alles wat te maken heeft met besparen, wat dus normaliter ook resulteerde in lage kosten.

Nu moet dit komen door de desbetreffende ”Ista” meters. Het gebeurd veel te vaak dat deze meters heel makkelijk te beïnvloeden en daardoor een ander beeld schetst dan het daadwerkelijk is. Er is echt in geen enkele mogelijkheid dat mijn partner en ik gemiddeld 6 tot 7x zoveel hebben verbruikt met 2 verwarmingen die hebben aangestaan in totaal, dan 8 verwarmingen in een tochtend hoekhuis van 120 m2.. De verwarming in de flat was vaak ook overbodig omdat er ontzettend veel gestookt werd om ons heen. De buizen die in het huis lopen worden soms dusdanig warm dat het bloedheet word in huis, zelf vermoed ik dat dit ook de oorzaak is van het probleem. Ook een mogelijkheid is dat er ergens een klein gaslekje zit wegens veroudering van het materiaal binnen de woning.
Daarnaast ben ik al jaren werkzaam in de energiebranche en heb tevens voor grote instanties als de uwe gezorgd voor o.a. de energielevering. Vandaar
ook mijn grote verbazing en de weet dat dit niet mogelijk KAN zijn.

Zelf heb ik nog meer lopen rekenen en er zijn ongeveer 194 units in deze flat waarvan 2/3e meer dan 2/3 slaapkamers heeft. Zelf zit ik in een 2 kamer appartement van 60m2 met 1 slaapkamer. Er is gemiddeld 211.633 m3 verbruikt, gedeeld door 194 units, is een gemiddelde van 1090 m3 per unit. Dat zou betekenen dat wij als jong stel van 21 en 26, 3x zoveel verbruiken als de gemiddelde ouderen die vaak continu lopen te stoken.

Ik zie bij ”opgeloste” klachten telkens een niet concreet, politiek-correct antwoord en daar ga ik uiteraard niet mee akkoord. Wanneer ik een duidelijk overzicht krijg van alle specificaties kunnen we verder kijken naar een oplossing.

Ik zie bij ''opgeloste'' klachten telkens een niet concreet, politiek-correct antwoord en daar ga ik uiteraard niet mee akkoord. Wanneer ik een duidelijk overzicht krijg van alle specificaties kunnen we verder kijken naar een oplossing.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Ista over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Ista in behandeling genomen

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat Ista een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Ista

Heeft op 14 juli 2016 om 09:25 geantwoord

Alle klachten die gemeld zijn door Vurdon