Klacht: Intrum Justitia stuurt ten onrechte incassonota

op 26 maart 2013 over Intrum in de categorie Incassobureaus

Wij hebben in ons gezin drie OV-chipkaarten in gebruik die automatisch worden opgehoogd met 20 euro per keer (in 2012 van 2 verschillende bankrekeningen) en toen ik in september 2012 van Translink het bericht kreeg dat een aantal termijnen niet afgeschreven kon worden heb ik deze betaald (60 euro op 26 september).
Op 1 oktober ontving ik een 2e betalingsverzoek hierover, dat kennelijk mijn betaling had gekruist. Onderaan de brief stond ook “Hebben uw bedrag en deze brief elkaar gekruist? Dan kunt u deze brief als niet verzonden beschouwen.”
Van Intrum Justitia ontving ik echter op 18 oktober 2012 een rekening van 60 euro inzake een vordering bij Translink. Die 60 euro had ik toch echt al betaald. Na meerdere telefoongesprekken en mailwisselingen met Intrum Justitia bleek dit te gaan over 40 euro incassokosten plus (nog) één extra niet afgeschreven bedrag van 20 euro, waarvoor ik echter geen faktuur of herinnering had ontvangen.
Volgens de brief van Intrum Justitia heeft de Administratie OV-chipkaart mij twee twee keer hierover geinformeerd in brieven of email, maar ik heb geen enkele brief of email over kunnen vinden. Ook na herhaald verzoek heb ik daar geen info of kopie van gekregen, waardoor ik vermoedde dat deze nooit verstuurd zijn, terwijl dat ook volgens de nieuwe wetgeving wel zou moeten.
Uiteindelijk kwam boven water dat Translink die 20 euro achterop het 2e betalingsverzoek van 1 oktober door Translink erbijgemoffeld had (dat ik natuurlijk niet kon checken), waarop ik de 20 euro aan Translink betaald heb (dec. 2012).
Over deze verborgen manier van incasseren en incassokosten genereren heb ik een klacht ingediend, zowel mondeling als schriftelijk aan Intrum Justitia (26 november 2012) en Translink (7 januari 2013). Translink schreef mij echter dat zij mijn brief niet in behandeling nemen en verwijst naar Intrum Justitia.
Na contact met Intrum Justitia willen zij nog steeds incassokosten hebben en ik ontving opnieuw een acceptgiro van 40 euro incassokosten.

Ik ben het niet met dit onzichtbaar genereren van incassokosten eens.
Ik wil dan ook voorstellen om af te zien van de incassokosten omdat deze situatie verre van transparant is en omdat het ontbrekende termijnbedrag van 20 euro al lang betaald is.

7 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Intrum over deze klacht.

7 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Intrum in behandeling genomen

7 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Intrum een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Intrum

Heeft op 02 april 2013 om 16:14 geantwoord

Op 2 april 2013 per e-mail afgehandeld.

7 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van Intrum beoordeeld.

Alle klachten die gemeld zijn door stand