Klacht: Huren

op 18 augustus 2018 over Kamernet in de categorie Makelaars

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Kamernet over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Kamernet in behandeling genomen

2 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Kamernet een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Kamernet

Heeft op 17 september 2018 om 16:34 geantwoord

Beste Steven,

Bedankt voor je bericht en goed dat je aangeeft dat je in contact bent gekomen met een makelaar via Kamernet.

We willen zowel huisgenoten en particuliere verhuurders als makelaars verwelkomen op ons platform, als ze voor geschikte woningen voor huurders op Kamernet kunnen zorgen. De woningen die online staan van deze makelaar of beheerder zijn daadwerkelijk beschikbaar en worden door hen geplaatst op Kamernet. Uiteraard sporen we ook hen aan om op iedereen te reageren en het aanbod tijdig offline te halen als de woning niet meer beschikbaar is.

Je kunt in het profiel van de verhuurder nagaan of het om een makelaar, particuliere verhuurder of bijvoorbeeld een huisgenoot gaat die de advertentie heeft geplaatst.

Er zijn makelaars die helaas nog extra kosten of inschrijfkosten in rekening brengen en die verwijzen naar hun eigen platform, waar al hun aanbod staat en waar ook hun werkwijze is uitgelegd.

De eventuele extra kosten staan we wel toe, mits dit duidelijk is vermeld in de advertentie (dus alvorens je reageert). We vinden dit jammer, maar staan het wel toe om alsnog geschikt aanbod te kunnen aanbieden. Je kan dus zelf als huurder bepalen of je de woning interessant vind en het de eventuele inschrijfkosten waard vind. Daarnaast kan je vervolgens wel het gehele jaar bezichtigen bij aanbod van deze makelaardij.

Wanneer een verhuurder of makelaar zijn kamer op Kamernet.nl aanbiedt, is het dus tevens toegestaan om door te verwijzen naar de eigen website. Ze krijgen wel de mails direct binnen en zien ook wie zich aanmeld. Wij controleren altijd of de makelaars netjes reageren en de bezichtiging zou alsnog moeten kunnen plaatsvinden.

Ik begrijp dat het frustrerend is als er extra kosten in rekening gebracht worden of als een makelaar doorverwijst naar de eigen website, maar wanneer het duidelijk in de advertentie of in het profiel vermeld is staan we dit dus wel toe. Zeker omdat het vaak heel geschikt aanbod is voor de mensen die een kamer, studio of appartement zoeken op Kamernet.

Mocht je nog vragen of feedback hebben om dit beter zichtbaar te maken dan hoor ik dit uiteraard graag van je.

Fijne dag,

Shari - Kamernet