Klacht: hoge afrekening

op 13 oktober 2016 over Ista in de categorie Installatiebedrijven

op 28 juni hebben wij de afrekening ontvangen van Ista. wij hebben 602,28 moeten bijbetalen terwijl wij alleen in de keuken en woonkamer de verwarming gebruikt hebben, is het 21 graden in huis, dan draaien we de radiator dicht en s´nachts is de verwarming nergens aan.4 maanden per jaar zijn wij niet thuis. Als ik nu een berekening maak over het te betalen verbruik dan kom ik op 363,66 per maand wat wij moeten betalen voor verwarmingskosten. dit is toch niet normaal. Voorheen kregen we de afrekening van de woningvereniging zelf en hebben nog ieder jaar terug ontvangen, hoe is het mogelijk dat Ista nu al jaren hiermee doorgaat en niemand hier iets tegen doet, nu moeten we tot het eind van dit jaar in de kou zitten, heel veel bewoners durven de verwarming niet meer aan te zetten, ook wij niet. Er zijn ook bewoners die de metertjes geweigerd hebben en geen afrekening van Ista krijgen, hoe is dat mogelijk?

Dat er eens duidelijkheid komt hoe er gekeken wordt naar het gebruik, verbruik en de bewoners normaal gebruik kunnen maken van de verwarming, of de Ista metertjes laten verwijderen

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Ista over deze klacht.

Bericht van Ista

1 maand geleden - Geachte mevrouw Klinkenberg, Hierbij bevestig ik uw klacht d.d. 13 oktober 2016 over de hoogte van uw afrekening voor het seizoen 2015. U geeft hierin aan dat u gedurende de 4 maanden niet thuis bent geweest en verder alleen gebruik maakt van uw radiatoren in de keuken en woonkamer. Desondanks dient u een flinke naheffing te voldoen terwijl u voorheen nog ieder jaar geld terug ontving. Helaas kan ik niet voor u nagaan of uw verbruik voor 2015 werd gemeten. In ieder geval schrijft de Warmtewet van 2014 voor dat er bij blokverwarming verbruiksmeting moet plaatsvinden. Vandaar dat wij in opdracht van uw verhuurder warmtemeters hebben geplaatst. Dat uw afrekening zo hoog uitvalt, is vooral het gevolg van het hoge verbruik gemeten op uw woonkamer- en keukenmeter. De radiatoren die u zelf zegt in gebruik te hebben. Uw verbruik blijkt 2x zo hoog te zijn dan het gemiddelde verbruik in uw complex, ondanks de toegepaste reductie van 35%. Hierbij merk ik op dat ik niet weet of alle woningen even groot zijn. Zoals u kunt zien, wordt het totale Gigaloule-verbruik van de blokverwarming op basis van het verbruik per woning doorberekend. Er wordt een relatief laag bedrag voor vaste kosten warmtelevering in rekening gebracht. Het gevolg hiervan is dat bewoners met een vrij hoog verbruik ook het grootste aandeel in de verbruikskosten dienen te betalen. Het komt inderdaad voor dat er bewoners zijn die meters weigeren. In overleg met de beheerder van het complex zal hun verbruik dan worden geschat. Er volgt dus wel degelijk een afrekening. Verder merk ik op dat veel mensen in de veronderstelling zijn dat wij een energieleverancier zijn en de kosten aan ons worden voldaan. Wij zijn echter een administratiekantoor dat op basis van de geregistreerde verbruiken en de opgegeven kosten van de beheerder een afrekening stookkosten voor elke bewoner opstellen. Om u inzicht in het gemeten verbruik te geven, zal ik een overzicht van uw meterstanden per maand in de seizoenen 2015 en 2016 per e-mail toezenden. Bij vergelijking van de verwerkte meterstanden en de uitgelezen eindstanden heb ik geen afwijkingen geconstateerd. Ook hebben uw meters maandenlang geen verbruik gemeten. Daarnaast zend ik u een brochure toe waarin de werking van de meters en het afleesmenu wordt toegelicht met het advies om regelmatig zelf uw meterstanden af te lezen. Hierdoor vallen bijzonderheden u immers eerder op. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, ista Nederland B.V.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Ista in behandeling genomen

Bericht van Ista

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Ista een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Ista

Heeft op 25 oktober 2016 om 12:15 geantwoord

Heeft op 26 oktober 2016 om 10:09 geantwoord

We weten niet waardoor het verbruik zo hoog uitvalt, het kan toch niet zo zijn dat het gebruik van 2 verwarmingen zo hoog uitvalt, we willen het uitgezocht zien waardoor het verbruik zo hoog is. Wel hebben we geregeld door gegeven aan Zowonen dat er zeer veel lucht in de verwarming zat en we niet konden ontluchten

Alle klachten die gemeld zijn door hanniemieke