Klacht: Fietsdepot Gemeente Amsterdam verwijdert onterecht fietsen!

op 12 mei 2020 over gemeente Amsterdam in de categorie Gemeente

Sinds dinsdag 17 maart werk ik vanuit huis. Om zoals onze regering aanraadt zoveel mogelijk contact met mensen te vermijden, heb ik mezelf een “no-shopping-challenge” opgelegd en ben ik in 25 dagen tijd alleen buiten geweest om het vuilnis weg te gooien, een kaartje op de bus te doen en even snel een frisse neus te halen.

Op woensdag 8 april is echter mijn fiets onterecht verwijderd door het Fietsdepot. De fiets stond keurig in het fietsenrek, op slot, voor mijn deur, ik kon hem zelfs zien vanuit mijn raam. Volgens het Fietsdepot is de fiets verwaarloosd, ik betwist dit; de fiets functioneert perfect. Mijn fiets ziet er bewust niet splinternieuw uit, om diefstal tegen te gaan. Elke Amsterdammer met een beetje leef-ervaring in Amsterdam begrijpt dit. Aangezien ik tegenwoordig hele dagen thuis ben, zag ik de fiets dagelijks vanuit mijn raam, er was geen sticker of label ter waarschuwing van het Fietsdepot aan bevestigd. Sinds de AFAC een jaar of 10 geleden mijn fiets meenam, let ik altijd heel goed op aanwezigheid van labels en krijtstrepen op banden (Dat is een tip, mede-Amsterdammers!).

Woensdagochtend 8 april merkte ik op, dat mijn fiets weg was en dat er ineens veel minder fietsen in de fietsenrekken voor mijn deur stonden. Enkele van de fietsen, die hadden ineens een Fietsdepot-label. U weet wel, die ene die je moet verwijderen, om voor het controlerondje van het Fietsendepot aan te kunnen tonen, dat je fiets gebruikt wordt en geen weesfiets is. Ik wist dus zeker, dat het Fietsendepot mijn fiets had verwijderd.

Zoals in het Handboek Handhaving Fietsparkeren van de Gemeente Amsterdam op pagina 17 staat weergegeven, is de gemeente het Fietsdepot verplicht een begunstigingstermijn te hanteren, behalve:

Bij spoedeisend belang, zoals bij een gevaarlijk geparkeerde fiets, is er geen begunstigingstermijn: de gemeente kan de fiets direct verwijderen.

Zoals ik eerder al omschreef, stond mijn niet-verwaarloosde fiets correct geparkeerd. Zelfs als de fiets verwaarloosd zou zijn (wat niet het geval is!), zou er een begunstigingstermijn van 14 dagen zijn. Deze is niet in acht genomen! DIT IS PURE DIEFSTAL!

Volgens datzelfde handboek is een verwaarloosde fiets:

Een fiets is verwaarloosd als de fiets rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud én in een kennelijk verwaarloosde toestand verkeert. Rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud betekent dat er niet direct op gefietst kan worden. Bijvoorbeeld omdat de banden leeg zijn, de ketting eraf ligt, het stuur of zadel onbruikbaar zijn of ontbreken, de remmen kapot zijn, enzovoort. In kennelijk verwaarloosde toestand betekent dat duidelijk is dat de fiets niet gebruikt of onderhouden wordt. De eigenaar zou de fiets nog wel kunnen laten repareren, maar neemt daar kennelijk niet de moeite voor.

DAT KLINKT NIET ALS MIJN FIETS!

Ik heb meerdere telefoontjes gepleegd, maar het is niet meer mogelijk om rechtstreeks met het Fietsendepot te bellen. Je belt eerst de Gemeente Amsterdam en als de medewerker wil, wordt je misschien doorverbonden. Zij gaven aan, dat als mijn fiets niet zichtbaar is op DEZE WEBSITE: https:www.verlorenofgevonden.nloverzicht?searchfietsendepotamsterdam , het Fietsdepot de fiets niet heeft verwijderd, maar dat deze waarschijnlijk gestolen is. ‘s Middags vond ik eindelijk mijn fiets op de website. Ik zag ook, dat er in mijn straat die ochtend rond de 50 fietsen meegenomen waren. Ik zag op de foto’s tevens fietsen van mijn buren, die in perfecte staat waren. Ik denk, dat de medewerkers van het Fietsdepot opdracht hebben gekregen misbruik te maken van deze Corona crisis om zoveel mogelijk fietsen binnen te kunnen halen, terwijl men zoveel mogelijk thuis zit en de fietsen dus op slot staan. Ik ken iemand die bij het Fietsdepot, toen nog AFAC, gewerkt heeft, deze persoon vertelde mij, dat deze organisatie zich vaak niet aan de regels houdt en dat de onterecht verwijderde fietsen opgeknapt worden en doorverkocht.

Ik woon op 7,5 km van het Fietsdepot, hiernaast vermijd ik momenteel AL het fysiek contact met mensen waar ik niet mee samenwoon, ik vermijd winkels, parken, openbaar vervoer en alle andere openbare gelegenheden en ben thuis. Ondanks dit alles en een wereldwijde pandemie, verwacht de Gemeente Amsterdam en het Fietsdepot van mij, dat ik naar het Fietsendepot reis om mijn onterecht verwijderde fiets zelf op te halen, na betaling van € 22.50. Gelukkig bood het Fietsdepot mij een “oplossing”; mijn fiets is inmiddels thuisbezorgd. Ik heb hiervoor € 35,- moeten betalen, terwijl mijn functionerende fiets op een correcte manier voor mijn deur gestald stond in tijden van crisis. Mijn slot is trouwens doorgeknipt, ik moet zelf een nieuw slot kopen. Elke Amsterdammer weet, dat een beetje acceptabel slot minimaal € 30,- kost.

De medewerkster van het Fietsdepot (wier naam ik hier maar niet zal noemen), zei tegen mij: “Ach, inderdaad jammer van het slot, maar voor de kosten welke u moet betalen kunt u gewoon bezwaar maken”.

Waarom is mijn fiets weggeknipt? Krijg ik ook de tijd vergoed, die ik de hele woensdag aan dit drama heb besteed terwijl ik eigenlijk moest werken? Waarom word ik verplicht papieren, geld en fiets met iemand uit te wisselen, terwijl ik mijn oma, werkgever en vrienden niet zie? Krijg ik een nieuw slot? WAAROM kan de Fietsdepot fietsmaffia jarenlang zijn gang gaan in Amsterdam en krijgen ze hiervoor zelfs werkplekken gesponsord? Waarom wordt er willekeurig besloten, dat een goed functionerende fiets verwaarloosd is? Waarom kom ik online geen soortgelijke ervaringen tegen van Amsterdammers? Waarom vertelde de Fietsdepot medewerkster mij, dat ik pas bezwaar kan maken tegen het onterecht verwijderen van mijn fiets, nadat ik heb betaald voor het ophalen of bezorgen van de fiets?

Uiteraard heb ik meteen na ontvangst van de fiets bezwaar gemaakt via een digitaal formulier van de Gemeente Amsterdam, maar ik heb nog steeds geen reactie ontvangen.

Ik wil graag aandacht voor dit onderwerp!

Mijn volledige verhaal en de Engelstalige versie: https:dlcsmanagement.wordpress.com20200414about-the-wrongful-removal-of-my-bicycle-by-the-amsterdam-bicycle-mafia

-Ik wil graag aandacht voor het onterecht verwijderen van fietsen door de Gemeente Amsterdam, het Fietsdepot en de AFAC.
-Ik wil, dat de medewerkers, die de fietsen verwijderen eerlijker hun werk doen,
-Ik wil, dat iedereen weet, dat de Gemeente Amsterdam geld verdient aan het verwijderen van jouw fiets,
-Ik wil de € 35 welke ik betaald heb voor het thuisbezorgen van mijn fiets terug ontvangen,
-Ik wil graag een nieuw fietsslot ontvangen.
-Ik zou tevens graag gecompenseerd worden voor alle tijd, die ik hier aan heb moeten besteden.

4 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over gemeente Amsterdam nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door DLCS