Klacht: Dyson lost eigen aanlogprobleem niet op

Fred Groenendijk op 19 september 2021 over Dyson in de categorie Electronica - Stofzuigers

Dyson stelt registratie op website verplicht om de gebruiksaanwijzing te kunnen downloaden. Deze gebruiksaanwijzing zit niet in de doos maar bevat wel essentiele informatie voor onderhoud.

Door bug op website kan ik niet aanloggen. Volgens Dyson komt dit doordat ik een niet standaard emailadres Zou gebruiken. Mijn emailadres is 8-letter(voornaam) @ 7-letterige domeinnaam punt nl.

Wel kan ik mijn wachtwoord resetten
Wel heb ik al ca 20 mails uitgewisseld met hun klantenservice.
Hoe zo zou ik dan geen “standaard eimaladres” hebben?
Ook kunnen ze niet vertellen wat er niet standaard aan is.

Elke vier emails met hun CS ofzo krijg ik weer een standaard reactie over het resetten van wachtwoord. Dat laat toch echt het lage niveau van hun Customer Service afdeling zien.

Dyson geeft geen update over de status van het probleem.

Na elk contact krijg je een verzoek om het contact te beoordelen.
Elke keer geef ik aan dat ik teruggebeld wil worden.
Tot nu toe nog niet een keer gebeurd.
Ik kan dus nog ca 20 telefoontjes verwachten, maar iets zegt mij dat dit niet zal gebeuren.

Kortom, grote spijt van mijn aankoop.

Wil je Dysone aanschaffen? Niet doen. Als het werkt heb je geluk, als het niet werkt ben je veel geld kwijjt en Dyson gaat je niet helpen.

Een werkend account op de website, of ontbinding van de koop.

Bericht van Dyson

1 jaar geleden - Dag Fred, bedankt voor de beoordeling. Het probleem dat u ervaart staat bij ons vrij bekend. De oorzaak is dat de email er de reset van het wachtwoord er vaak even over doen. We raden aan ons alvast de nodige handleiding digitaal te laten toesturen. Achteraf kunt u dan nog 1 laatste maal een reset van het wachtwoord aanvragen, dan even 30 minuten wachten vooraleer u de link zal krijgen die actief is. Dan kunt het wachtwoord resetten, en weer een tijdje wachten tot dit effect neemt. Mocht u dit verder met ons willen opnemen staan we elke dag voor u klaar om vragen te beantwoorden. Met vriendelijke groet, Dyson Benelux www.dyson.nl/support www.dyson.be/nl_be/your-dyson

Reactie van de melder van de klacht Fred Groenendijk

1 jaar geleden - Dit is dus niet het probleem. Het probleem is dat het emailadres als “niet standaard” beschouwd wordt en dat daarom het aanloggen zelf niet werkt. Dit onwaarschijnlijke verhaal van een niet standaard emailadres heb ik niet verzonnen, dit is wat ik zwart op wit van jullie eigen klantenservice heb gehoord. Jullie reactie bewijst opnieuw wat misgaat bij Dyson: niet lezen wat er echt staat. Te snel de standaard tekst knippen en plakken mbt de wachtwoord reset (zou het geen goed idee zijn om dat proces ook eens te debuggen? Dat scheelt jullie dan weer heel wat klachten). Het probleem is dus jiet het resetten van het wachtwoord, maar een technische bug waardoor met dit emailadres aanloggen niet mogelijk is.

Bericht van Dyson

1 jaar geleden - Als het niet lukt met het huidige e-mail raden we aan het wachtwoord te resetten, een nieuw klantenprofiel te maken, of ons andere profielen te laten weghalen. We zijn elke dag te bereiken om uw vragen te beantwoorden. Volgens de GDPR wetgeving kunnen we uw gegevens ook voor u verwijderen zodat u een nieuw profiel kunt aanmaken. We helpen u heel graag de juiste handleiding te downloaden. Alvast bedankt voor de reactie Met vriendelijke groet, Dyson Benelux www.dyson.nl/support www.dyson.be/nl_be/your-dyson

Reactie van de melder van de klacht Fred Groenendijk

1 jaar geleden - De AVG geeft mij het recht op verwijdering van personal data, tenzij andere wetgeving dit in de weg staat. De belastingdienst stelt bijvoorbeeld een bewaarplicht van 7 jaar voor alle (ondersteunende) gegevens betreffend aankopen, service etc. En dat is hier het geval. Nog afgezien van het feit dat ik mijn oude gegevens niet kwijt wil. Verwijdering is dus geen optie. Een ander klantprofiel is geen oplossing van het probleem: hoe weet ik of een ander emiladres wel werkt? En hoe kom ik dan bij mijn oude gegevens? Als mijn oude gegevens onbenaderbaar zijn is er effectief sprake van overtreding van de AVG: - als Dyson zelf ook niet meer bij de gegevens kan is er sprake van een datalek; immers gegevens zijn onherstelbaar verloren. Dit vereist een datalek melding bij de AP èn omdat dit gevolgen voor mij heeft ook een melding naar mij toe. - als de gegevens wel voor Dyson inzichtelijk zijn maar niet voor mij, dan is er sprake van het niet naleven van het AVG-recht op transparantie. Ook deze reactie van Dyson is weer illustratief voor de houding van Dyson: in plaats van het probleem structureel op te lossen worden non-oplossingen aangedragen. De enige juiste oplossing is de klaarblijkelijke brakke Customer Identity and Access Management programmatuur eindelijk eens te fixen. Zo moeilijk is dat niet; andere organisaties zijn daar wel toe in staat. Ook organisaties die met veel lagere winstmarges werken.

Alle klachten die gemeld zijn door Fred Groenendijk