Klacht: Criminele organisatie

op 23 januari 2018 over Trustpilot in de categorie Websites - Reviews

Je kunt als consument een bedrijf aanmelden voor trustpilot terwijl het bedrijf hier niet om vraagt. Als je als ondernemer vervolgens vraagt of je eraf gehaald kan worden, melden ze gewoon dat je je aan kunt melden op hun platform en dan kunt reageren op de klacht. De beste reactie is goede reviews verzamelen op trustpilot, en daar zit nu net hun verdien model in.

Dus als ze nieuwe betalende bedrijven zoeken als klant, dan zet je er gewoon even een fictieve review op en wordt je als bedrijf verplicht om deel te nemen aan hun systeem.

Trustpilot moet stoppen met hun schimmige review en aquisitie systeem.

4 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Trustpilot over deze klacht.

4 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Trustpilot in behandeling genomen

Bericht van Trustpilot

4 maanden geleden - Beste Robert van der Wegen, Bedankt voor het delen van uw feedback. Wij zijn blij dat u uw mening met ons heeft gedeeld, aangezien dit ons de kans biedt om bepaalde misverstanden over de werking van het Trustpilot platform op te helderen. Trustpilot is een online review community die consumenten helpt met het maken van betere aankoopbeslissingen, en tevens bedrijven de kans geeft om hun services en reputatie met de consument te delen. Iedereen kan een beoordeling achterlaten op Trustpilot. Elk bedrijf kan reageren op ontvangen beoordelingen, beoordelingen rapporteren aan ons Quality & Compliance team en hun huidige klanten een beoordelingsuitnodiging sturen. Dit zijn gratis diensten. Welke bedrijven beoordeeld worden, wordt uitsluitend door de consument bepaald. Elke Trustpilot beoordeling is door de consument zelf gecreëerd, wij zijn enkel de host van de content. In dat opzicht verschillen wij niet van vele andere gerenommeerde platforms voor consumenten. De profielpagina van een bedrijf wordt automatisch gecreëerd wanneer een consument een beoordeling schrijft over dat bedrijf. Dit houdt in dat de eerste persoon die een beoordeling over uw bedrijf schrijft, ervoor zorgt dat uw Trustpilot profielpagina in werking wordt gezet. Zodra de profielpagina van een bedrijf is gecreëerd, worden de daaropvolgende beoordelingen van andere klanten op dezelfde profielpagina geplaatst. Deze beoordelingen zijn eigendom van de desbetreffende auteurs, en Trustpilot is de host van deze user-generated content. Wij zijn ervan overtuigd dat consumenten een online stem verdienen, en dat bedrijven een plek verdienen waar ze kunnen luisteren naar hun klanten en kunnen leren van ontvangen feedback. Transparantie en openheid staan bij ons hoog in het vaandel. Om die reden verwijderen wij geen profielen of toebehorende beoordelingen, zodra een bedrijf door de consument is beoordeeld. Dit geldt zowel voor bedrijven die niet of nauwelijks gebruikmaken van hun account, als voor bedrijven die gebruikmaken van Trustpilot’s betaalde diensten. Op specifieke beoordelingen na die in strijd zijn met onze regels of met de wet, zal de vrijheid van meningsuiting van de consument nooit door ons worden beperkt. Wij begrijpen dat sommige bedrijven zich zorgen maken over online beoordeeld te worden door hun klanten. Maar wij geloven ook dat dit bedrijven een mooie kans biedt om met hun klanten in contact te komen en van hen te leren. Ook versterkt dit het vertrouwen vanuit consumenten, en vergroot dit de geloofwaardigheid van bedrijven. Door het internet is het voor mensen makkelijker dan ooit om hun ervaringen en feedback met de wereld te delen. Het is aan bedrijven om te bepalen in hoeverre ze willen deelnemen aan deze online gesprekken. Trustpilot is één van de vele beschikbare opties voor het vergaren en het gebruikmaken van de constructieve dialoog tussen consumenten en bedrijven. Van ons platform gebruikmaken is voor iedereen gratis en elk bedrijf is welkom om op Trustpilot contact te leggen met hun klanten, door middel van een gratis account. Dus mocht u op Trustpilot met uw klanten willen communiceren, dan kunt u dit kosteloos doen. Alle beoordelingen worden direct op Trustpilot geplaatst. Bedrijven zijn niet in staat om beoordelingen te verwijderen, te verplaatsen of te bewerken. Beoordelingen worden alleen verwijderd, indien er sprake is van fraude of wanneer is vastgesteld dat ze niet voldoen aan de beoordelingsrichtlijnen. Bedrijven kunnen zelf ook melding maken van beoordelingen, wanneer ze vermoeden dat deze niet aan de beoordelingsrichtlijnen voldoen. Als een bedrijf melding maakt van een beoordeling, dan wordt deze tijdelijk niet weergegeven op het desbetreffende profiel, en zal ons Compliance Team zich over de situatie ontfermen en bepalen of de beoordelingsrichtlijnen wel of niet zijn nageleefd. Ik hoop dat het bovenstaande meer duidelijkheid heeft verschaft over Trustpilot en onze manier van werken. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact met ons opnemen via support@trustpilot.com. Met vriendelijke groet, Chris van Dongen

Alle klachten die gemeld zijn door Robert van der Wegen