Klacht: boeven

JohanvI op 06 mei 2021 over E-legal incasso Advocaten in de categorie Advocatenkantoren

Eerder heb ik een positieve review over e-legal geplaatst over een simpele incassoklus. Als het iets ingewikkelder wordt, blijken ze echter totaal niet capabel en belazeren ze klanten. Dat zijn zware woorden, dus er volgt een toelichting. Heb je soortgelijke ervaringen, neem dan contact op.
Ik had een ongewillige huurder die zijn contractueel verplichte huur niet volledig wilde betaalde. In plaats van €3.430 wilde hij €1.850 betalen. Aan het eind van het door e-legal ingezette incassotraject wilde hij €300 euro minder betalen dan aan het begin. Ik ontving dus €1.880 minder dan de contractuele verplichting.
De advocaat van de tegenpartij zocht aan het eind van het incasso-traject nog contact met mij voor een schikking. Het werd mij door e-legal nadrukkelijk afgeraden dat gesprek aangegaan en dat advies heb ik gevolgd.
Vervolgens kreeg ik te horen dat e-legal het juridisch vervolgtraject kon oppakken, maar dat dat traject me minimaal €1.600 (€1.210 aan uren door e-legal), €100 aan deurwaarderkosten en €285 griffierecht) zou kosten en bij verweer zouden daar extra kosten bijkomen. Elke schikking was gunstiger geweest dan het volgen van het advies van e-legal, ik was in de val gelokt.
Ik moest uiteraard even over het voorstel nadenken. Toen dacht ik, als ik nu een bij dezelfde huurder openstaande boete van €1.500 in het traject kan meenemen, dan is het wél de moeite waard. Dan maak ik nog geen grote winst, maar ik wilde die onbehoorlijke huurder er niet mee weg laten komen.
Het meenemen van de boete bleek kon volgens e-legal, maar dat was wel wat meer werk. Ik dacht dat dat wel mee zou vallen, het was een goed onderbouwde boete bij een aantoonbare overtreding. E-legal stelde echter voor om op uur-basis te gaan declareren, hier ben ik wederom in de val gelokt. Voordat men vast ging moest ik een voorschot van €2.200 overmaken (voor te maken en uren bijkomende kosten).
Na drie maanden wachten op kreeg plotseling een rekening van €2.420 (puur voor gemaakte uren, niet voor bijkomende kosten). Dit zonder dat er enig resultaat was geboekt, zelfs geen concept dagvaarding. Tussentijds ben ik nooit geïnformeerd over deze hoge kosten en over het waarom tast ik tot op heden in het duister.
Op mijn dringende verzoek kreeg ik vervolgens toch iets van een concept dagvaarding. Daarin zaten echter flink wat fouten in en slordigheden en formuleringen die mijn eigen positie ondermijnden. Dat maakte de hoge kosten nog minder begrijpelijk. Men zegt te werken met een vier ogen principe, dat maakt dit soort cruciale fouten des te erger.
Ik heb toen voorgesteld dat ik dit soort zaken allemaal zou corrigeren, maar dat zij niet meer dan €2.000 aan uren zouden rekenen. E-legal gaf aan dat ze puur haar eigen kassa wilde laten rinkelen en dat elke minuut betaald moest worden.
E-legal is nadrukkelijk geen partij die de belangen van de cliënt voorop stelt. Zoveel is wel duidelijk Door e-legal heb ik €1.880 niet van mijn huurder ontvangen en daarvoor heb ik hen €2.200 betaalt. Mijn totale schade bedraagt ruim €4.000.
Ik wil iedereen waarschuwen niet in zee te gaan met deze club. Daarnaast zou ik graag in contact komen met mensen met soortgelijke ervaringen (mag ook met andere incassobureaus). Dan kunnen wellicht samen iets doen om dit soort rotte appels aan te pakken. Goede incassobureaus zijn mijns inziens essentieel, maar dit soort bureaus moeten z.s.m. de deuren sluiten of grondig reorganiseren.

Mijn geld terug storen of de casus gewoon aanpakken en oplossen.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar E-legal incasso Advocaten over deze klacht.

Reactie van de melder van de klacht JohanvI

1 jaar geleden - Deze klacht is niet afgehandeld, waarom geeft e-legal dat aan?

Alle klachten die gemeld zijn door JohanvI