Klacht: bestelling doen in het nederlands

op 26 juli 2017 over Hummus Bistro in de categorie Cafés en Restaurants

Ik wilde een bestelling doen in het restaurant Hummus, maar er kwam een jonge dame die slechts Engels sprak. Ik probeerde haar in duidelijk Nederlands uit te leggen dat ik in het Nederlands mijn bestelling wilde doen, maar ze verstond het duidelijk niet en maakte ook geen aanstalten om een Nederlandstalige collega te halen. Op een gegeven ogenblik zei ze zoiets als dat het naar rascisme rook dat ik niet in het Engels met haar wilde praten. Daarop gebaarde ik haar weg te gaan, wat ze deed. Ze blijkt in huilen uitgebarsten te zijn.
Waar het om gaat is: elke Nederlandse burger dient zich in het Nederlands uit te kunnen drukken om van zijn openbare rechten gebruik te kunnen maken (zoals in dit geval: een maaltijd te nuttigen).
Ik maak me ernstig zorgen over het feit dat Nederland in ijltempo aan het verengelsen is. Ik heb daar grote moeite mee, niet omdat ik geen Engels zou spreken maar omdat dat op termijn Nederlandstalige tot tweederangsburgers zal maken.
Hoe dan ook, ik ga mijn punt bij de Commissie OCW van de Tweede Kamer onder de aandacht brengen alsmede bij een controledienst in Amsterdam op het gebied van de horeca (ik moet nog uitzoeken welke dat zou kunnen zijn).

Ik zal tevreden zijn indien ik zonder mitsen en maren overal in Nederland me in openbare gelegenheden zoals restaurants en winkels in het Nederlands kan uitdrukken.

Alle klachten die gemeld zijn door Ewald Vervaet