Klacht: begeleiding en inhoud rondreis Roemenie/Bulgarije waardeloos

op 23 juni 2016 over Stip Reizen in de categorie Reizen Algemeen

Reisbegeleiding:
Alexandra spreekt nauwelijks NL. (wrd schat + 500 wrd)
Zelf doc. NT2 en gecert. reisleidster) leest vanaf de smartphone in de bus op wat we te zien krijgen. Verplichte bijdrage wordt door 2 pers.niet betaald, liften mee met de groep !! Geen organisatietalent, busstops bij tankstations of vieze restaurants. Onderweg geen info over cultuur/ gewoontes/ highlights. Laat aan de groep over hoe laat ontbijten/ diner. Boekarest bus airco doet het niet 32 graden in de bus

Inhoud dagprogramma rondreis:
Zondag: rondtrip Boekarest niet interessant. open luchtmuseum met huisjes die op slot waren of te donker. Optie: Paleis Ceaucescu bezoeken.
maandag: Bulgarije, geen info tijdens de trip.3 stops op ons verzoek.
dinsdag: dorpje bezocht,
Dinsdag: Naar Etara ( weer open luchtmuseum) voorstel van mij naar Kazanlak te gaan (rozenmuseum, tracische graven en hist. museum werd afgewezen 110 km extra !!).Nu in 1 uur klaar maar 3 uur wachten ( 3 x planning veranderd) in de stortregen.
woensdag: bus naar Varna. Alex. wilde 1 uur stoppen aan snelweg wegens rust chauffeur, groep veranders in tankstationstop. Voorstel mij: in Varna bij VVV map v.d.stad halen,niet gedaan. 1 groepslid voor de hele groep stadsmap gehaald bij VVV..Hotel : schoon, vieze koude diners. Wel prima gelegen (centrum)
Donderdag vrij
Vrijdag: Naar Constanta. Stop in Balchik, 30 mijn gewacht tot Alex. geld gewisseld had voor kaartjes. Geen plattegrond gekocht 1 Lev) waardoor ze weg kwijt was en bij mijn man moest kijken waar ze was en niet iedereen vrij was om eigen tempo te bepalen. Moskee geen bezoek waard.
Zaterdag: Naar Predeal . Voor 1e keer Alex vertelt over kerncentrale en Donau. Gelukkig laatste Engelse rondleiding in Paleis Sinaia (mooi)
In Predeal bij verkeerde hotel gestopt, door groep gecorrigeerd.
Zondag: Bij vertrek vraagt Alex of we vest/trui mee willen nemen!
Kasteel Bran erg interessant maar te weinig tijd (45 min.) voor bezoek + koffie. Brasov leuke stad maar kerken niet interessant voor bezoek.
Folkloreshow een FLOP: zitten op boomstam + vel. bremzoute soep + brood, rauwe groente in azijn met 3 kleine stukjes vlees/aardappel en sulfietwijn. desseert appelstrudel (koud). Strijkje ( al gehad in hotel) en 1 liedje, Na 1 uur stonden we buiten, helft van het diner teruggegeven.
Maandag: Naar Signoira. 3 uur rijden en 170 treden voor kerk die op slot is en klokkentoren die kapot is. Huis Dracula is flop; kinderattractie
Dinsdag: terugreis 12 uur uit hotel (niet bekend bij Alex) Volgens haar 3 uur rijden, bleek 2 uur te zijn ( stop Mc Donald om tijd te rekken)
Om 3 uur op vliegveld voor vlucht om 6 uur !!
POSITIEF: Chauffeur Kosti rijdt prima !! Hotels prima,eten goed.
NEGATIEF: Gids Alexandra DRAMA qua Nederlandse taal en organisatie !!
Inhoud van de rondtour kan veel beter: Gelukkig had in het boek TROTTER Bulgarijd/ Roemenie van 2008 bij mij. Daar veel uit voorgelezen aan groepsgenoten en doorgegeven in de bus.

Als z.sm de gids Alexandra wordt vervangen door iemand die de Nederlandse taal niet alleen Technisch spreekt maar ook begrijpt wat ze zegt en vragen kan beantwoorden. Verder in Bulgarije iemand die Bulgaars /Engels spreekt bv omdat weinig mensen andere talen spreken

Inhoud van het programma aanpassen. Ben bereid met Stip te overleggen wat eruit/ erin moet om het voor de groep interessant te houden. Overleg met Karpaten heeft geen zin, spreken slecht Engels.
Vinden hun gidsen geweldig!!

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Stip Reizen

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Stip Reizen nog niet in behandeling is genomen.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Stip Reizen in behandeling genomen

Alle klachten die gemeld zijn door M.Brakkee