Klacht: Bedriegelijk restructurerings-traject

op 16 augustus 2017 over Florius Hypotheken en verzekeringen in de categorie Hypotheken

Het begint met het feit dat er, door uitbetaling van mijn uitkering een week na de maandelijkse incassodatum van Florius, altijd een stornering plaatsvind. Hierover krijg ik dan iedere maand opnieuw een brief over een achterstand op de hypotheekkosten en de mogelijke nadelige gevolgen hiervan voor hypotheek aanpassingen in de toekomst. Als mijn uitkering binnen is worden altijd direct de hypotheekkosten betaald, ik wil namelijk op dit vlak geen problemen.
Iedere maand bel ik dan weer trouw naar Florius om weer uit te leggen dat er een week zit tussen hun incasso datum en de betaling van mijn uitkering. Jammer, maar Florius kan de incasso-datum niet aanpassen. ..

Na enkele maanden dit ritueel te hebben herhaald, oppert een Florius medewerkster dat het misschien een optie is om een speciaal daarvoor bestaande Florius-afdeling te laten bekijken of er eventueel een tijdelijke of permanente oplossing kan worden gevonden voor de problemen met de tijdige betaling.

Ik zie dit eerst niet zitten. Je moet daarvoor je gehele financiele handel- en wandel, tot in detail, aan Florius moet blootgeven. Ik vind dat nogal wat, gezien het feit dat zij gewoon een commercieel bedrijf zijn.
Echter, door uitkeringssituatie komen wij, al meer dan 2 jaar lang, maandelijks 200-300 euro tekort. Het feit dat er een mogelijkheid is tot verlaging van de maandlasten, doet mij besluiten om toch hierop in te gaan.
Ik wordt in contact gebracht met de Florius restructureringsdesk en het eerste wat ze voorstellen is om eenmalig een maandbedrag over te slaan, dit te reserveren voor de maandbetaling van de maand erop, zodat deze dan niet zal storneren. Ik geef aan niet blij te zijn met het feit dat daarmee een achterstand wordt veroorzaakt, maar de Florius medewerkster stelt dat dit bedrag dan kan worden meegenomen in een mogelijk aanstaande regeling. Florius hanteerd de slogan ‘Hypotheken die meebewegen’, dus ik ben positief gestemd.

Na gesprekken met de daarvoor door Florius toegewezen contactpersoon en het overleggen van loonstroken, alle bankafschriften van 3 maanden, uitgave patronen etc. meent de contactpersoon dat we een zeer reële kans maken op hulp en dat zij het traject door gaat geven aan de afdeling die gaat kijken of/welke aanpassingen in de hypotheeklast mogelijk zijn.

Na een kleine twee weken worden we gebeld door een medewerker van betreffende afdeling.
Zij meld dat ze NIBUD gegevens hanteren, waaruit blijkt dat we iedere maand 1500 euro (!!!) tekort komen…
Florius kan niets verlagen aan de hypotheeklasten, omdat ze niet in staat is om de, veronderstelde, gehele 1500 euro in mindering te brengen op onze hypotheeklast van 750 euro. Hoe we ook proberen uit te leggen dat iedere bijdrage aan het verlagen van ons tekort van in de praktijk, 200-300 euro p/m, voldoende zou zijn voor ons, blijft de dame star vasthouden aan 1500 euro tekort.
Als er uit gegaan wordt van NIBUD gegevens, was er geen enkele reden om onze totale financiele huishouding bij Florius op tafel te leggen. Een loonstrook was voldoende geweest.
Florius beweegt niet mee… maar is STAR.
Frustrerend was bovendien dat het ‘gesprek’ met de medewerkster van de restructureringsdesk van Florius geen dialoog was, maar wij door haar werden doodgeknuppeld , met hetzelfde herhaalde argument, zonder te luisteren naar onze argumenten.
Het enige resultaat van dit traject is dat we nu een, notabene door Florius zelf veroorzaakte achterstand van een maand hebben in de rentebetaling. Hierover krijgen we te horen dat we zullen worden gebeld door Florius om te bepalen hoe deze moet worden ingelopen.

Als toetje valt er de volgende dag een brief van Florius op de mat.Wat blijkt? Florius draagt de afhandeling van de, notabene door hen zelf veroorzaakte maand achterstand, over aan Hypocasso welke ons ook nog incassokosten zullen rekenen! Ze vermelden er als laatste ook nog bij dat als het bedrag niet wordt betaald ze de lening kunnen opeisen en de woning te koop zullen zetten…

Ik voel me geschoffeerd, bedrogen en kan wel kotsen als ik onder het logo van hen deze zin zie staan:
Hypotheken die meebewegen.

Als Florius in ieder geval de betalingsachterstand in diverse termijnen opsplitst, zodat ik die behapbaar kan inlossen. ZONDER dat daarbij incassokosten worden berekend.
Aan de bedrieglijke wijze van handelen betreffende voorgelogen mogelijkheden tot (tijdelijke) aanpassing van de maandlasten zal toch niets kunnen worden veranderd.

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Florius Hypotheken en verzekeringen over deze klacht.

Alle klachten die gemeld zijn door zgan@mail.com