Klacht.nl Awards 2017

De Klacht.nl Award 2017 is uitgereikt aan ondernemingen die meer dan 50 klachten per jaar binnenkrijgen en op meer dan 95 procent van de klachten reageren en een oplossing plaatsen.

Er kwamen in 2017 ruim 90.435 klachten binnen. Dit is een stijging van 24% t.o.v. een jaar eerder. Daarentegen zijn ook het aantal opgeloste klachten gestegen, het afgelopen jaar werd namelijk 37% van de klachten op Klacht.nl opgelost. Dit is bijna een kwart meer vergeleken met 2016.

Meeste klachten
De meeste klachten stonden het afgelopen jaar op naam van de categorie ‘Koeriers- en postbedrijven’. Maar liefst 7.885 klachten, dit is een stijging van 104% ten opzichte van het voorgaande jaar. Op de tweede plek staat de categorie ‘Openbaar vervoer’ met 5.318 klachten. Ook de supermarkten hebben een slecht jaar achter de rug, met 4.414 klachten staan zij op de derde plek. Een lichtpuntje bij deze laatste categorie is dat supermarktketen Lidl het beste heeft gescoord op het gebied van het oplossen van de klachten. Maar liefst 97% van de klachten hebben zij weten op te lossen.

De categorie ‘Reclame (folderverspreiding)’ voert dit jaar de lijst met grootste stijgers wat betreft het aantal klachten. Het afgelopen jaar zag deze categorie het aantal klachten stijgen met maar liefst 211%.

Beste klachtoplossers
Voorkomen is beter dan genezen, dat bewijzen de categorieën ‘Incassobureaus’, ‘Alles-in-1’ en ‘Mobiele telefonie’. Zij zagen het aantal klachten in 2017 flink dalen. Alles-in-1 aanbieder Canaldigitaal wist daarnaast een oplospercentage van 100% te behalen, alle klachten die zijn binnengekomen via Klacht.nl hebben zij opgelost.

Over Klacht.nl
Klacht.nl is de grootste klachtensite van Nederland en ‘helpt klachten oplossen’. Enerzijds door consumenten de mogelijkheid te bieden een klacht te melden, anderzijds door bedrijven te helpen om in contact te komen met de desbetreffende klager om een oplossing te kunnen bieden. Klacht.nl heeft dus een positieve insteek en is geen anonieme klaagmuur. Klacht.nl laat zich niet uit over de inhoud van de klacht, maar biedt een platform voor een dialoog tussen consument en bedrijf.