Klacht: Annuleringskosten en brutale telefoniste

op 31 oktober 2017 over Capabel Onderwijs Groep in de categorie Universiteiten & Hogescholen

Ik heb me 5 oktober aangemeld bij capabel onderwijs voor de opleiding Sociaal – maatschappelijk dienstverlening wat 20 november van start gaat. Daarvoor moest je € 75,- betalen voor de definitieve inschrijving ( dit heb ik nooit gedaan)

In eerste instantie dacht ik, dat ik met de vereiste vooropleidingen niet kon deelnemen aan de opleiding en meldde ik mij aan voor het voorschakel traject NE en RE. Ik werd daarover gebeld, een medewerker gaf aan dat ik doormiddel van een toelatingstoets ( als ik het zou behalen ) toch kon deelnemen aan de opleiding.

18 oktober had ik het intake gesprek op het Capabel ( wat helemaal geen intake was, ik kreeg geen voorlichting etc.) alleen de toelatingstoets. Ik haalde het en kreeg direct een inschrijving voor me neus geschoven zonder uitleg niks, impulsief ondertekende ik dus uiteindelijk \’ het contract\’.

24 oktober kreeg ik een factuur binnen van 6.124,00 euro. Stuurde netjes een email voor de annulering en dat ik afzie van de opleiding. Ik werd daarna direct gebeld door een medewerker van capabel zij gaf aan dat er 25% van het les geld aan de annuleringskosten verbonden zat ( was er totaal niet mee eens). Waarop de medewerker regelmatig haar stem verhefte. Ik heb nog nooit zo\’n onbeschofte, onprofessionele telefoniste meegemaakt.

KORTOM: ik ben niet van plan 25% schoolgeld te betalen voor een opleiding waar ik uiteindelijk niet aan ga deelnemen. Bovendien heb ik nooit 75 euro betaald om de inschrijving definitief te maken. Ik ben erin geluisd en opgelicht.

studentnummer: 391544

De 25% annuleringskosten en €75,- inschrijfkosten niet hoef te betalen!

5 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Capabel Onderwijs Groep

5 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Capabel Onderwijs Groep nog niet in behandeling is genomen.

4 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Capabel Onderwijs Groep in behandeling genomen

Bericht van Capabel Onderwijs Groep

4 maanden geleden - Geachte mevrouw Sanna, De klachtencommissie van Capabel Onderwijs Groep neemt uw klacht in behandeling. U krijgt via klachten@capabel.nl een ontvangstbevestiging van uw klacht toegestuurd. Met vriendelijke groet, Gerda van Norden Klachtencommissie Capabel Onderwijs Groep

4 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Capabel Onderwijs Groep een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Capabel Onderwijs Groep

Heeft op 13 december 2017 om 16:36 geantwoord

Geachte mevrouw Sanna,

U heeft van de klachtencommissie een brief ontvangen per e-mail over de afhandeling van uw klacht.

Voor de inhoud van deze brief, zie hieronder.

\"Op 28 november 2017 heb ik uw klacht gezien op klacht.nl. Uw klacht betreft de annuleringskosten van de opleiding Sociaal Maatschappelijk Dienstverlener bij Capabel Onderwijs Groep te Amsterdam.

De klachtencommissie heeft uw klacht onderzocht en afgehandeld. De conclusie van dit onderzoek vindt u hieronder.

Volgens de algemene voorwaarden van Capabel Onderwijs Groep, waarmee u akkoord bent gegaan bij uw inschrijving voor de opleiding, bent u bij annulering van de opleiding binnen 8 weken voor aanvang van de opleiding 25% van het lesgeld verschuldigd.

U heeft zich ingeschreven voor een niveau 4 opleiding. Hiervoor heeft u een intaketest gedaan, aangezien u niet aan de vereiste toelatingseisen voldeed. Uit deze test bleek dat u beschikt over voldoende capaciteiten om niveau 4 succesvol af te kunnen ronden. Nadat u de intaketoets heeft gedaan op 18 oktober 2017 bent u toegelaten tot de opleiding.

Het lesgeld van Capabel Onderwijs Groep is gebaseerd op een volledig betalende klas van tenminste 16 cursisten. Bij start van een opleiding maakt Capabel Onderwijs Groep kosten op het gebied van loonkosten docenten, huur leslocaties, ter beschikking gestelde leermiddelen etc. Indien een cursist vlak voor de aanvang van de opleiding annuleert, is de kans op het opvullen van de door de annulering vrijgevallen plek gering. Dit vanwege de intensiteit en korte duur van de opleiding. De kosten die Capabel Onderwijs Groep moet maken t.b.v. een cursist die annuleert, zijn hoger dan de annuleringskosten.

Het indienen van een bezwaar tegen de annuleringskosten heeft alleen kans van slagen indien Capabel Onderwijs Groep onjuist heeft gehandeld. In uw situatie is daarvan geen sprake. Wij blijven dan ook aanspraak maken op de annuleringskosten. Bij uitblijven van de betaling zijn wij genoodzaakt verdere stappen te ondernemen, bijkomende kosten komen geheel voor uw rekening.

De klachtencommissie acht uw klacht gezien bovenstaande als ongegrond.\"

Gerda van Norden
Klachtencommissie
Capabel Onderwijs Groep

Alle klachten die gemeld zijn door Jnn .