Klacht: afrekening 2015

op 20 juli 2016 over Ista in de categorie Installatiebedrijven

De eindafrekening geeft aan dat client (J.A.R.M Artz , Willem Alexanderhof 158, 5401 DB te Uden, ) een bedrag van 845 euro moet bijbetalen.
Ista heeft in 2014 metertjes geplaatst en die geven aan dat er per ruimte (kamer, Hal en slaapkamers ) kleine verschillen zijn tov 2013, behalve in de grootste slaapakamer waar een verdubbeling van het gebruik zou hebben plaatsgevonden.
De laatste 25 jaren woont client in dit appartement en er was nooit sprake van een verschil tov van vorige jaren of minimaal.
Clietn wordt door mij als mantelzorger begeleid en staat onder toezicht van maatschappelijk werk GGZ oostbrabant en een psychiator dr Penterman te Uden. Zelf is hij niet in staat aktie te ondernemen vandaar mijn mail.
Gezien de andere clienten die met Ista te maken hebben en de veelvod van de problemen, snap ik niet dat de verhuurder Area te Uden geen aktie onderneemt en dit oplost.

correcties tov vorige jaren van de te hoge nota en inzhcht in het overzicht van de nota per kamer.

10 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Ista over deze klacht.

10 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Ista in behandeling genomen

10 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Ista een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Ista

Heeft op 22 juli 2016 om 13:24 geantwoord

Geachte heer Van der Wouw,

Naar aanleiding van uw klacht namens cliënt J.A.R.M. Artz over de hoogte van de afrekening stookkosten 2015 deel ik u het volgende mee.

U geeft aan dat wij in 2014 radiatormeters hebben geplaatst om het verbruik per ruimte te meten. De aanwezige radiatormeters werden echter in april 2014 vervangen door meters van een nieuwer type.
In 2014 zou er t.o.v. 2013 nog sprake zijn van kleine verschillen in het verbruik per ruimte met uitzondering van de grootste slaapkamer waarbij het verbruik verdubbeld zou zijn.

Bij vergelijking van beide afrekeningen heb ik geen verdubbeling van het afrekenverbruik bij de grootste slaapkamer maar bij de woonkamer- en keukenradiator geconstateerd. Het verbruik in de overige ruimtes was in 2014 lager dan in 2013. Kennelijk doelt u op de gemeten eindstanden welke met behulp van een omrekenfactor naar een afrekenverbruik worden omgerekend. Doordat de radiatoren in de slaapkamers veel kleiner van capaciteit zijn dan die in de keuken en woonkamer telt het gemeten verbruik op deze laatste 2 radiatoren zwaarder mee.

Volgens de afrekening 2015 blijkt het verbruik op alle meters ten opzichte van 2014 te zijn toegenomen. Hoewel het verbruik op de grootste slaapkamer inderdaad is verdubbeld is opnieuw de toename in het verbruik van de woonkamer en keuken bepalend voor het gestegen verbruik. Op de verschillende meters werd zelfs een verbruik in de zomermaanden gemeten. Dit is technisch mogelijk omdat de CV-installatie volgens uw verhuurder in gebruik is.

Naast de stijging in het verbruik van uw cliënt heeft de gewijzigde verdeling van de energiekosten als gevolg van de Warmtewet invloed op de hoogte van de verbruikskosten. Zo werd er t/m 2013 nog 20% van de totale energiekosten van de CV-installatie op basis van het verbruik van iedere bewoner in rekening gebracht. Het resterende bedrag van 80% werd op basis van het vloeroppervlak van elke woning doorberekend. Vanaf 2014 worden de totale kosten voor het Gigajoules-verbruik van de installatie op basis van het verbruik aan iedere bewoner doorbelast. Dit kunt u zien wanneer u de verbruikskosten vergelijkt met de vaste en overige kosten op de afrekeningen 2014 en 2015 t.o.v. die van 2013.

Om inzicht in het gemeten verbruik te krijgen, adviseer ik u namens uw cliënt regelmatig zelf de meterstanden af te lezen. Hierdoor vallen bijzonderheden immers eerder op. Inmiddels heb ik contact met de verhuurder opgenomen. Volgende week zal ik over deze kwestie worden teruggebeld en kan ik u verder berichten in verband met een eventuele controle van de radiatorknoppen en/of meters. Hoewel de meters geen foutmeldingen doorgeven. U zult begrijpen dat er eerst een defect moet worden geconstateerd alvorens er in overleg met de verhuurder een correctie kan worden toegepast.

Een overzicht van meterstanden en een brochure van de aanwezige warmtemeters zal ik per e-mail naar u toezenden.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

ista Nederland B.V.

Alle klachten die gemeld zijn door PWJ van de Wouw te Den Bosch