KLACHT.nl Awards 2011

Winnaars KLACHT.nl Awards 2011 zijn bekend!

KLACHT.nl reikt in 2011 de KLACHT.nl Awards uit aan bedrijven die het meest actief waren in het oplossen van consumentenklachten op de site KLACHT.nl. Telecom bedrijven, internetaanbieders en energieleveranciers  waren in 2011 de meest actieve categorieën op KLACHT.nl. In 2011 werden er ruim 40.000 klachten gemeld op KLACHT.nl waarvan er 10.000 werden opgelost. Bedrijven worden beoordeeld op hun oplospercentage; de verhouding tussen het aantal gemelde klachten en het aantal opgeloste klachten.

Rabo Mobiel,  Oxxio en Tele2 presteerden het  om de meeste klachten over hun bedrijf op te lossen en ontvangen de KLACHT.nl award 2011. Andere winnaars van de KLACHT.nl award zijn onder andere Philips (Electronica), Bol.com (Online warenhuizen) en Hornbach (Bouwmarkten). Grootste verliezers dit jaar zijn Albert Heijn, T-Mobile en de HEMA. Zij ontvingen de meeste klachten en losten er de minste op. Volgens de makers van de site ligt de kracht van het concept voornamelijk in het feit dat bedrijven de consumenten persoonlijk kunnen benaderen én dat een onopgeloste klacht voor altijd online blijft staan.

Service als kracht

Met name in de Telecom-, Internet-, en Energiebranche wordt service een steeds zwaarder wegende factor. Consumenten betalen liever meer voor een product of merk waarvan zij zeker zijn dat zij ook goed en vriendelijk worden behandeld. KLACHT.nl geeft organisaties de kans zich te onderscheiden op het gebied van service.

Cijfers

Het oplossen van een klacht is zowel in het belang van de klant als van de organisatie;
– Het is 5x keer duurder om een nieuwe klant te krijgen dan om een bestaande klant te houden
– Worden klachten direct opgelost dan wil zo’n 95% van de klanten opnieuw zaken doen.
– Organisaties met goede service laten gemiddeld een hogere winstgevendheid zien.
– Van klanten die ontevreden zijn en niet klagen komt 90% niet terug.
(bron : klachtenmanagement.nl)

Over KLACHT.nl

KLACHT.nl is een online platform dat consumenten helpt bij het oplossen van hun klachten. Klachten die op KLACHT.nl worden gemeld worden in één oogopslag gevonden in Google en zijn ook terug te vinden op Twitter en Facebook; een goede manier om bedrijven aan te sporen tot actie. Een bedrijf krijgt gratis toegang tot de contactgegevens van de klant  en kan op die manier contact op nemen om een oplossing te bieden. Ook worden bedrijven actief benaderd met het verzoek de klacht op te lossen. Sinds de start in 2009 zijn er ruim 100.000 klachten gemeld.

KLACHT.nl Awards 2011

In het overzicht hieronder staan de winnaars van de KLACHT.nl Award. Een overzicht van de winnaars in de overige categorieën is te vinden op www.KLACHT.nl

KLACHT.nl  Verliezers  2011

Om bedrijven te stimuleren zoveel mogelijk klachten op te lossen, publiceert KLACHT.nl ook de verliezers van 2011. In het overzicht hieronder staan de bedrijven genoemd waarover minimaal 100 klachten gemeld zijn in de afgelopen 12 maanden en die minder dan 50% opgelost hebben.

Download hier het gehele persbericht