Klacht: Waarom faalangst examen als examinator er toch niets mee doet?

op 11 juli 2016 over CBR in de categorie

1ste keer gezakt omdat de examinator vond dat ik een busje onjuist ingehaald hebt of na de examen meteen de auto ben uitgestapt maar wel te hebben gekeken. Helaas had de examinator niet gezien dat ik gekeken had en ben gezakt ondanks dat ik het haar uitgelegd had. Ik had het toen geaccepteerd en heb het laten gaan. De zenuwen dat er een examinator naast mij zit en ook nog examen afneemt is al onbedwingbaar dus laat staan in discussie gaan met haar!

2e keer faalangst examen en alweer gezakt. Ik heb heel goed gereden en toen ineens weer voor een 2e keer de snelweg. En ja, toen heb ik 2 fouten gemaakt bij het invoegen en inhalen. Het was een rustige snelweg en heb niemand hiermee benadeeld of i.e. Ook heb ik het zelf opgelost. Door de zenuwen heb ik mij niet aan mijn planning gehouden en daarom dus gezakt. Maar ja , dat gebeurt toch ook in praktijk vaker dat je mensen de invoegstrook op ziet rijden en dan niet meer kunnen inhalen en dan weer hun planning aanpassen om zo niet tot het einde van de invoegstrook te komen. Ik heb wel gezien dat de vrachtwagen mij aankeek en toen ineens plots harder gas gaf en ik daardoor in de problemen raakte met mijn planning. De examinator had dit niet opgemerkt want ze was aan het kletsen.
Ik begrijp dat ik gezakt ben, maar ik vind het oneerlijk en discriminerend dat mensen met een faalangst veel betalen maar dat er verder beoordeeld wordt als een normale examen. Wordt er geen rekening gehouden dat deze mensen niet zomaar faalangst examen aanvragen? Ik rijd volgens de examinator perfect en doe zelfs alles oefeningen goed, ze brengt mij de snelweg op en het gaat perfect. En dan ineens weer de voor de 2e keer de snelweg op. Waarom? Dit vraagt toch naar zakken als je weet dat iemand examenvrees heeft? Ik had het al goed gereden en door het nog een keertje te doen bracht al op het invoegstrook enige vragen bij mij naar boven. Waarom? Dat doe je mensen met faalangst toch niet aan, tenzij je ze wilt laten zakken! Als ik hoor en lees met wat voor fouten leerlingen al bij de 1e keer geslaagd zijn dan vraag ik mij af hoe subjectief CBR ingesteld is? Niet goed kijken en dan ook geen voorrang van rechts verlenen en ook nog eens op de snelweg fout invoegen! Ik heb juist goed gereden en mijn fout was geen fout dat belemmering veroorzaakte want ik heb daarvoor goed om mij heen gekeken en daarom bepaalde keuzes gemaak.
Moet de overheid dat niet eens gaan toetsen en controleren/evalueren? Aanrijdingen op de weg ontstaan bij de wortel en dat is het moment van toetsen of je een rijbewijs kan dragen. Als hier al nalatigheid is dan kun je nooit de aanrijdingen op de wegen verminderen!
Als ik hoor dat rijinstructeurs zelf de examinatoren uitkiezen, omdat ze kind aan huis zijn bij CBR en hun leerlingen daardoor dan ook meteen slagen , vindt ik frauduleus!

1) Graag zou ik het fijn vinden dat bij faalangstexamen rekening wordt gehouden met de zenuwen i.c.m. examen en dat er meer kennis hierover wordt opgedaan bij de examinatoren.

2) Dat mensen met faalangst kunnen rijden en goed kunnen rijden is een feit, maar een 2e keer de snelweg op met een examinator is misschien net teveel van het goede en indien toch gedaan zoals bij mij dan enig begrip voor de keuzes op dat moment door het aan hun te vragen waarom zij een bepaalde keuze gemaakt hebben alvorens meteen te laten zakken omdat het niet snel genoeg is geweest, als er een botsing kon ontstaan dan kon ik het snappen, maar dat waarop ik gezakt ben was verre weg van een fatale fout en als de examinator het als een \'if scenario\' op heeft gepakt en dus dat er wel een risico zou zijn als het drukker was dan moet zij als geen ander kunnen weten dat ik dan ook andere besluiten genomen zou hebben! Ik heb het verkeer niet belemmerd en ook zelf de situatie opgelost zoals het verkeer op dat moment om vroeg.
Ik wil daarom mijn examenresultaat opnieuw beoordeeld zien om mijn rijbewijs alsnog te krijgen!

3) Anders graag mijn examen opnieuw willen doen en liefst zo snel mogelijk maar wel op kosten van de CBR (geen 6 weken wachten dus!)

Reden is dat ik niet goed gehoord bent waarom ik mijn keuze zo gemaakt hebt tijdens 2x keer snelweg rijden en ook omdat ik vindt dat je mensen met een faalangst examen geen 2x de snelweg moet laten doen (ik heb het dan niet over het heen en terug rijden). Met mijn rij instructeur zelf gaat het altijd goed en ook al doe ik dat 10x achterelkaar! Met een examinator is dit vreselijk….
Ik heb gemerkt dat de examinator absoluut geen begrip had voor mijn faalangstexamen. Als ik dit wist dan had ik niet zoveel hoeven te betalen! Zelfs mijn rij-instructeur heeft de examinator enig inzicht proberen te geven over angst en examen meteen na het afrijden. En ook hij dacht dat ik zou slagen! Ik dacht ook echt dat ik geslaagd was, omdat ik de gemaakte fouten van mijzelf goed opgelost had. Ik heb niemand belemmert!

6 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over CBR

6 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over CBR nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door G Kisoensingh