Klacht: Volledig studiejaar betalen voor NIETS!

op 09 februari 2018 over NTI in de categorie Opleidingen en cursussen

Ik heb mij begin 2017 (ongeveer eind januari-begin februari) ingeschreven aan het NTI om een opleiding HBO-Rechten te volgen. Deze heb ik in één keer betaald. Vervolgens hebben zich in mijn priveleven zeer ingrijpende zaken gespeeld (waaronder een vechtscheiding vlak na de geboorte van mijn kind). Hierdoor ben ik niet aan de studie toegekomen en heb ik er eigenlijk weinig mee gedaan.

Kort na mijn inschrijving (2 a 4 weken) werd ik gebeld door een mentrix van het NTI en vroeg zij mij of ik het fijn zou vinden om elke 4 a 6 weken opgebeld te worden ter ondersteuning. Zij zou mij dan o.a. vragen naar de voortgang, de problemen die ik ondervind, enz. Dit is in heel het schooljaar niet één keer gebeurd!

Toen heb ik aan het begin van de tweede week van januari 2018 de studie geannuleerd. Vervolgens kreeg ik bevestiging dat de opzegging was ontvangen en dat er binnen 5 werkdagen contact zou worden opgenomen. Tot 06-02-2018 heb ik niets gehoord van het NTI. Ondertussen ontving ik thuis tot mijn schrik een doos boeken en een factuur van meer dan €2000,- voor het tweede studiejaar! Ik heb toen gebeld naar het NTI met dat ik nog steeds geen reactie had ontvangen maar wel een doos boeken en een factuur voor een heel jaar aan welke ik niet wens deel te nemen. Mevrouw aan de telefoon vond het raar maar zou het weer aan haar collega voorleggen om reactie te geven.

Ik kreeg de dag erop een mail met dat ik te laat was met uitschrijven en dat er een opzegtermijn gold van TWEE MAANDEN (volgens hun inschrijfvoorwaarden) en dat ik gewoon diende te betalen! Ik belde weer met de hoop dat dit makkelijk herstelbaar zou zijn en de mevrouw aan de telefoon trok een vergelijking met een sportschool (die dus ook niet vraagt of je wilt opzeggen), waarop ik reageerde dat een sportschool ten eerste maandelijks opzegbaar zou zijn en geen €2000,- per jaar kost! Mevrouw gaf toen te kennen dat het inderdaad een slechte vergelijking was maar ik toch diende te betalen. De opzegtermijn van twee maanden, als men van zulke (voor mij) grote bedragen spreekt, is dan ook erg sluw bedacht. Het vreselijke is dan ook dat ze erna niet zoals elke andere instelling bijv. één maand in rekening brengen vanaf de opzegging, maar een heel jaar! Als je je inschrijft of uitschrijft bij bijv. de Haagse Hogeschool, kun je tot in de laatste weken nog deze wijziging makkelijk doorgeven via Studielink en wordt het keurig verwerkt.

Ten eerste vind ik het erg luguber dat een OPLEIDINGSINSTITUUT dat mensen verder hoort te helpen in hun leven, zo ONmenselijk omgaat met zo’n situatie. Ten tweede kan het NOOIT €2000,- kosten om zoiets administratief alsnog in orde te maken, maar dan moet er natuurlijk wel de wil zijn en niet de intentie om mensen te beroven van hun zuurverdiend geld. Hooguit wat administratiekosten, maar dat is het wel. Daarnaast is het ook erg dubbel dat “instappen” voor een studie haast op elk gewenst moment kan, maar dat NTI je duizenden afhandig dreigt te maken als jij er door een klein, makkelijk te corrigeren fout, naar eigen wens eruit wilt stappen.

Ik heb daarna overlegd met een advocaat en die gaf aan dat in principe buiten alle voorwaarden om, geldt dat een opleidingsinstituut nooit meer in rekening mag brengen dan de werkelijk genoten opleiding (denk aan lesuren, boeken, begeleiding etc.). Hij gaf verder ook aan dat het NTI haar geld voornamelijk verdient met gevallen zoals deze en mensen die zich inschrijven maar er om welke reden dan ook geen gebruik van maken. Ik heb dan ook wat betreft het studiejaar in kwestie nog NIETS gebruikt, zelfs de doos boeken is niet uitgepakt. Ik heb de NTI ook gemaild met deze informatie en aangegeven dat ik de factuur niet zal betalen. Ook heb ik vermeld dat ik liever heb dat dit voor de gerechtelijke gang wordt opgelost door het NTI.

Ik ben tevreden wanneer de NTI één van de volgende opties aanvaard en de gehele zaak daarmee afdoet. Bij al deze oplossingen geldt dat ik de ongeopende doos boeken retour zend (kosten NTI) en dat de NTI de verzendkosten in mindering brengt op de onderstaande oplossingen.

1.De NTI crediteert de gehele factuur en betaalt de retour verzendkosten voor de boekendoos uit op mijn rekening.

2. De NTI brengt hooguit administratiekosten voor een manuur (of twee) in rekening en brengt hierop de retour verzendkosten voor de boekendoos in mindering.

3. De NTI legt een boete op van 1/12de deel van het factuurbedrag (dat is ter hoogte van één maand die ik zogenaamd te laat zou zijn). Hierop brengt de NTI de retour verzendkosten voor de boekendoos in mindering.

8 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar NTI over deze klacht.

8 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door NTI in behandeling genomen

3 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat NTI een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

NTI

Heeft op 17 juli 2018 om 10:30 geantwoord

Geachte heer,

Inmiddels hebben wij een schikking en een betaalafspraak gemaakt. Helaas heeft u niet gereageerd op de mails die wij hebben gestuurd of uw klacht is opgelost. Wij gaan er dus vanuit dat uw klacht is opgelost naar tevredenheid.

Daarmee hopend op een passende oplossing sluiten wij dan ook deze klacht af.

Vriendelijke groet,
NTI Klantenservice

Heeft op 17 juli 2018 om 13:07 geantwoord

Het is helemaal geen \"passende oplossing\" maar een onterecht hoog afgeDWONGEN dwangsom. Jullie konden totaal geen argumenten geven op mijn talloze mails en kwamen alleen telkens met 'niet akkoord'. Jullie hebben geld in rekening gebracht voor onzin waarvan ik nooit gebruik heb gemaakt terwijl andere net zo goed ongebruikte zaken wel van de factuur werden afgetrokken. Ik had geen andere keuzes dan akkoord gaan of tijd steken in een juridisch traject. Dat neemt niet weg dat ik erbij blijf dat jullie een stel boeven zijn. Dit zal ik ook altijd en zoveel mogelijk proberen te verspreiden naar een ieder die jullie mafia-organisatie overweegt.

Alle klachten die gemeld zijn door RD Ali