Klacht: Uitslag dubiues

op 22 juli 2017 over NCOI in de categorie Opleidingen en cursussen

Op 20 juli van dit jaar heb ik mijn examen gedaan voor management en organisatie. Na afloop ben ik met een goed gevoel de ruimte uit gelopen.

De persoon achter de desk van het examenbureau aldaar gaf mij de uitslag door. Ik had er 33 correct van de 50 vragen maar was toch gezakt. Dit vervreemde me enorm natuurlijk.
De normering is toch 5,5 voor geslaagd en dat is bij een correct aantal vragen goed van 28. Daar zit ik met 5 vragen correct beantwoord boven. Dus mag je wel verwachten dat je dan geslaagd bent.

Tevens moet ik er wel bij vermelden dat ik bij iedere vraag wel een foutmelding kreeg van een of andere script. Dit heb ik ook aangegeven bij het examenbureau. En dat blijkt normaal te zijn bij de computers die gebruikt worden voor NCOI examens. Wat natuurlijk ook vreemd klinkt. Dit stelt bij mij ook de vraag of de gegeven antwoorden wel correct zijn overgekomen in het systeem.
Bij het examen kreeg ik ook van 1 onderwerp meerdere dezelfde vragen. Hiermee word je dus ook benadeeld als je net dat gedeelte van de lesstof minder goed beheerst. Of dit ook te maken heeft met dit script is nog de vraag.

Als reactie op mijn uitslag heb ik een mail gestuurd naar het examenbureau van het NCOI. Als antwoord kreeg ik mee dat er een onderzoek heeft plaats gevonden dat er een bepaalde gokkans aanwezig is bij het maken van een multiple choice examen. Daarom is niet de normering 28 vragen correct, maar 35 vragen correct voor een voldoende. Op een examen van 50 vragen is dat een zeer zware normering, en wie zegt dat ik heb gegokt? Dat ik er 17 fout heb gemaakt is 100% zeker te stellen. En dat is toch bijna 1/3 van de 50 vragen. Dus zou ik hiervoor zeker geslaagd zijn.

Op een vervolg email met de vraag of zij kunnen zeggen waar het staat heb ik tot heden toe niets vernomen.
Uit eigen onderzoek ben ik erachter gekomen dat het nergens staat. In het Onderwijs- en Examenreglement Hoger Onderwijs staat dat de normering vermeld moet staat in de online leeromgeving. Daar staat alleen het aantal vragen en de tijd die je ervoor krijgt. Een 5.5 is een voldoende voor het examen.
Het volgende staat er in uitvoeringsreglement ‘toetsing en examinering’ :

“Indien sprake is van digitale multiple choice examen dan is het (meest) juiste antwoord vooraf vastgesteld door de Toetscommissie en wordt het door de student gegeven antwoord vergeleken met het (meest) juiste antwoord. De uitslag komt op basis van deze vergelijking tot stand.”

Niks geen omrekeningen of iets dergelijks. Met een score van 33 op de 50 vragen is 66% correct.

Vandaar ben ik van mening dat ik voor deze module geslaagd ben.
Mijn studentnummer is: 4537064

Dat ik alsnog geslaagd ben voor deze module.

Ik ben van mening dat een herkansing geen enkele nut heeft omdat ik nu al heb bewezen dat ik meer als de helft van de examenstof als correct heb beantwoord. Ik kan mijn tijd beter aan de verdere voortzetting van de opleiding gebruiken. Al is mijn vertrouwen in de NCOI wel geschaad.

4 weken geleden - Ik heb een email gestuurd naar NCOI over deze klacht.

3 weken geleden - Deze klacht is zojuist door NCOI in behandeling genomen

Reactie van de melder van de klacht Erwin van den Heuvel

1 week geleden - Tot op heden geen reactie ontvangen van de NCOI op deze melding via klacht.nl. Via de reguliere mail hebben ze wel gereageerd dat ze niet verplicht zijn om de censuur bekent te stellen. Toch staat dit zeker wel omschreven in het Onderwijs- en Examenreglement Hoger Onderwijs dat dit bekent gesteld moet worden. Moet ik nu echt 75 euro gaan betalen om een klacht in te dienen onderwijl het echt omschreven staat?

Alle klachten die gemeld zijn door Erwin van den Heuvel