Klacht: Technicus mechatronica systemen niveau 4 BBL variant, meerdere klachten.

op 22 mei 2016 over NCOI in de categorie Opleidingen en cursussen

Ik ben eigenlijk weinig te spreken over deze opleiding bij het NCOI en ga er dan ook mee stoppen na een aantal maanden. Het begon allemaal al met de factuur die ik ver voordat ik ook maar begonnen (2 maanden) was met de opleiding al diende te betalen. Na het aanvragen van verlenging omdat het toch een behoorlijk bedrag is, kreeg ik maar liefst een weekje extra. Toch maar snel betaald dan, ook al werd mij voordat ik me had aangemeld verteld dat ik de factuur later kon verwachten.

Als schooldag had ik een doordeweekse dag (de maandag) uitgekozen met als locatie Amsterdam om de lessen te gaan volgen. Helaas heb ik die combinatie maar weinig meegemaakt. Nadat ik begonnen was aan de opleiding kreeg ik meteen andere opties voorgeschoteld want wat ik had gekozen was niet mogelijk vanwege het weinig aantal aanmeldingen. Ik kreeg de keuzes tussen in de avond doordeweeks les, wat al niet ging lukken i.v.m. werk , of op zaterdag naar Utrecht. Gedwongen dus voor Utrecht gekozen in het weekend wat dan natuurlijk ook extra reiskosten betekend. De paar lessen die ik overigens wel op maandag heb gevolgd in Amsterdam waren begeleidingslessen waar er door iedereen werd geklaagd over andere tijden en locaties dan hetgeen wat ze gekozen hadden.

Ook kreeg iedereen in die lessen te horen dat er ook een verplicht examen Nederlands en Wiskunde moet worden afgelegd, maar dat beide niet in het pakket zitten en wanneer je deze dus goed wil leren, je extra modules moet bijkopen.

Het volgende is een probleem wat ik had met de moeilijkheidsgraad van de module Mechatronica en machinebouw. In het verleden heb ik een Mbo niveau 3 opleiding afgerond waardoor ik zo met deze opleiding kon beginnen. Na het ontvangen van de 3 dikke boeken kreeg ik meteen door dat het wel heel erg moeilijk wordt als je geen vooropleiding voor deze hebt gehad. Er wordt namelijk van je verwacht dat je binnen 8 weken deze boeken kent met maar 3 schoollessen in deze weken. In deze boeken staan voor mij schema’s, symbolen en natuurlijk termen in die ik nog nooit in mijn leven gezien of gehoord hebt. De eerste les kwamen we dan ook al niet door alle lesstof heen.
Als je dan ook nog hoort dat meerdere mensen uit je klas al 2 keer zijn gezakt voor dit examen en de module vervolgens helemaal opnieuw moeten volgen, dan kan ik natuurlijk al raden waar dit naar toe gaat met de vele extra kosten die dit met zich meebrengt. Ik ben dan ook van mening nu dat zonder enige ervaring in het vakgebied deze opleiding te hoog gegrepen is en er meer eisen moeten worden gesteld aan de toelating.
Doordat ik niet direct wilde opgeven stuurde ik de leraar via het E-connect platform een berichtje met de vraag of ik de antwoorden van de presentatie uit de eerste les misschien kan krijgen zodat ik mezelf zou kunnen toetsen. Door elke docent wordt er namelijk heel leuk verteld dat je ze op deze manier berichtjes kan sturen met vragen. Helaas heb ik tot op heden nog steeds geen antwoord ontvangen om het dus nog maar eens even wat moeilijker te maken deze module. Intussen kreeg ik nogmaals de volledige factuur toegestuurd welke ik natuurlijk al maanden geleden had betaald….

Inmiddels heb ik dus besloten te stoppen met de opleiding, terwijl ik nog maar net begonnen ben. Ik denk niet dat ik ooit nog een opleiding ga volgen bij het NCOI, zelfs niet met de gedachte dat ik volgens de begeleidingsdocente nogal weinig keuze zou hebben omdat de NCOI blijkbaar een monopolie positie bezit als opleidingsinstituut in Nederland. Als toppunt zou ik het toch helemaal verschrikkelijk vinden, mocht ik niet het grootste deel van het betaalde geld terug kunnen krijgen na al deze problemen maar ik ben bang dat het anders zal aflopen.

Wanneer ik het volledige of bijna volledige lesgeld krijg terug betaald. Het is totaal niet wat ik er van had verwacht en ben dan ook zeer ontevreden.

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar NCOI over deze klacht.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door NCOI in behandeling genomen

7 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat NCOI een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

NCOI

Heeft op 09 juni 2016 om 08:53 geantwoord

NCOI heeft telefonisch contact opgenomen met de student en de klacht persoonlijk besproken. Over de stopzetting van de opleiding en de kosten hieromtrent zijn we met de student tot een akkoord gekomen.

NCOI Opleidingen

Alle klachten die gemeld zijn door Roydd