Klacht: Starterstraject

oerlemar op 09 april 2018 over UWV in de categorie Overheid

Op 31 oktober is mijn werk in loondienst bij AKZO beëindigd met wederzijds goedvinden. Mijn plan was om vanaf 1 november te gaan starten als franchise uitzendbureau.
Ik wilde dit doen door gebruik te maken van het starterstraject van het UWV. Na telefonisch contact met het UWV werd mij verteld, dat ik eerst WW aan moest vragen en vandaar
uit me aan kon melden voor het starterstraject. Daarbij moest ik ook een certificaatje ondernemen halen bij het UWV, wat ik ook gedaan heb.
Ondertussen had ik het franchise contract al getekend, waardoor ik achteraf nogmaals het UWV heb benaderd om zeker te zijn of dit een mogelijk probleem kon zijn voor het
starterstraject.
Daar werd me verteld dat dit geen probleem was.
WW kan pas een week voor einde dienstverband (3110) worden aangevraagd, dus dat ook gedaan. Toen ik het starterstraject
vervolgens ging aanvragen op 311 werd mij verteld dat dit niet kon, omdat ik al begonnen was als zelfstandige, zonder goedkeuring van het traject.
Terwijl mij de volgorde van handelen notabene door het UWV zo was voorgespiegeld…..
Kortom, mijn starterstraject werd afgewezen, waarna ik wel bezwaar heb aangetekend.
Dit uitkomst van dit bezwaar werd door het UWV aangekondigd, kon wel vijf maanden op zich laten wachten.
Waar het echter definitief op fout is gelopen, staat onder het stukje ‘vertouwensbeginsel’ in de afwijzing van mijn bezwaar. Men heeft de belhistorie die men heeft binnen het UWV geraadpleegd en daarin staat niet beschreven wat het UWV mij telefonisch aan advies
heeft gegeven. Als men zich daar feitelijk aan houdt, kan dus niet worden bewezen wat er eventueel wel of niet
is gezegd. Dus omdat men dit niet kan bewijzen, heeft men geen feitelijke grond om mijn bezwaar te honoreren.
Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met de beoordelaar om het geheel nog eens door te spreken.
Men mag niet op emotie beslissen was zijn antwoord, ondanks dat men telefonisch heel goed begreep dat dit voor mij heel negatief
uitpakt en dat men aangaf dat de antwoorden van het UWV ook telefonisch goed moeten zijn.
Op basis van een computersysteem wat niet geüpdate is, wordt deze beslissing dus genomen.
Nu heb ik dus niets en ben ik bezig om mijn onderneming echt op eigen kracht op te zetten. Ik vind het echt bizar dat het UWV geen enkele medewerking of coulance toont.

Ik probeer op allerlei manieren duidelijk te maken, dat ik de werkwijze van het UWV in mijn geval niet passend vind. ik neem het mezelf dan ook kwalijk, dat ik het niet voldoende schriftelijk heb laten bevestigen, maar de andere kant is dat ik als leek, wel goed geinformeerd dien te worden en niet aan de telefonische antwoorden van het UWV zou moeten hoeven te twijfelen.
Ik vroeg me daarom af of jullie hier iets in kunnen betekenen.

4 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over UWV

4 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over UWV nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door