Klacht: Risico opslag

op 09 augustus 2017 over De Hypotheker in de categorie Hypotheekwinkels

10 jaar geleden heb ik op advies van De Hypotheker een Solide Koers Hypotheek afgesloten die werd betiteld als hun huisproduct. De hypotheekverstrekker is SKP Oosteroever, onderdeel van Directbank, onderdeel van Fortis. De rentevastperiode is 20 jaar. Inmiddels is de waarde in de spaarpolis (welke loopt bij Reaal) dusdanig dat het risicodragend deel lager is dan de WOZ waarde.

De Hypotheker beweert echter dat de spaarpolis en de hypotheek niet rechtstreeks en per definitie aan elkaar zijn verbonden. Hier heb ik nooit bewust voor gekozen. Het is ook nooit mijn bedoeling geweest dat deze spaarpolis ergens anders voor bestemd zou zijn dan voor het aflossen van de hypotheek.

Mijn concrete klacht is dat ik risico opslag betaal zonder dat dit risico nog aanwezig is. Daarnaast is mijn klacht dat De Hypotheker mij een compleet product heeft verkocht als huisproduct van De Hypotheker waar nu nadelen aan lijken te kleven die mij destijds niet zijn gemeld.

Ik ben tevreden wanneer de risico opslag niet meer in rekening wordt gebracht en het teveel betaalde aan mij wordt teruggestort.

Wanneer hierover nieuwe afspraken moeten worden gemaakt op de verpanding of welke koppeling dan ook van de spaarpolis aan de hypotheek wil ik graag dat De Hypotheker dit regelt.

De geboden oplossing is nu enkel dat ik kan oversluiten met boeterente of maar een ander huis moet kopen. Dit is mijn inziens geen oplossing.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar De Hypotheker over deze klacht.

Bericht van De Hypotheker

1 maand geleden - Beste Arjan, Wat vervelend dat u ontevreden bent over het hypotheekproduct dat u tien jaar geleden op advies van ons hebt afgesloten. Ik ga je klacht doorzetten naar de afdeling Consumentengeschillen. Zij zullen contact met u opnemen en optreden als bemiddelaar tussen u en de vestiging. Met vriendelijke groet, Lotte Gerritsen Afdeling Webcare (hoofdkantoor De Hypotheker)

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door De Hypotheker in behandeling genomen

Reactie van de melder van de klacht Arjan Nederhand

1 maand geleden - Beste Lotte, Inmiddels meer dan een week geleden heb ik een soort van ontvangstbevestiging van jullie ontvangen waar jullie nog een paar aanvullende vragen stellen. Inmiddels is het al weer anderhalve week stil. Arjan N.

Bericht van De Hypotheker

1 maand geleden - Beste Arjan, Goed dat je dit aangeeft. Ik ga bij Consumentengeschillen vragen of ze nog bij je terug willen komen met een reactie. Met vriendelijke groet, Lotte Gerritsen Afdeling Webcare (hoofdkantoor De Hypotheker)

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat De Hypotheker een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

De Hypotheker

Heeft op 23 augustus 2017 om 09:26 geantwoord

Beste Arjan,
Zoals we met je hebben besproken, vinden we het een vervelende situatie maar kunnen we helaas niks voor je doen. De klacht is afgewikkeld in die zin dat kenbaar is gemaakt dat hier de voorwaarden van de spaarhypotheek in het algemeen van toepassing zijn.
Lotte Gerritsen
Afdeling Webcare (hoofdkantoor De Hypotheker).

Heeft op 23 augustus 2017 om 10:48 geantwoord

Beste Lotte,

Het antwoord wat ik van jullie heb ontvangen is inhoudelijk onjuist en getuigt van een slechte klantgerichtheid. De Hypotheker verschuilt zich achter algemene voorwaarden van producten die ze zelf heeft verkocht, in plaats van met de klant mee te denken. De Hypotheker praat graag in de media over zaken als rentemiddeling en vindt dat banken met hun tijd mee moeten gaan, maar als het gaat om haar eigen producten heeft ze rentemiddeling of het in rekening brengen van risico-opslag, ook wanneer het risico niet meer aanwezig is, niet geregeld. Hierbij schaar ik mij achter de mening van De Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis en AFM. Dit is geen kwestie van wat voor mij kunnen doen, maar van niet willen doen. Dat neem ik u kwalijk.

Arjan

Alle klachten die gemeld zijn door Arjan Nederhand