Klacht: Rigide toepassen regels

op 05 juli 2017 over UWV in de categorie

Ben enkele jaren geleden , mede door de bezuinigingsronde van de overheid, mijn vaste baan in de gehandicaptenzorg kwijtgeraakt. Later ben ik flexwerk gaan doen bij een andere instelling. Mijn inkomen per maand wordt bepaald door het aantal (geschikte)diensten wat me wordt aangeboden , en wordt aangevuld tot een bedrag waar ik in het kader van een ww-uitkering recht op heb. Enkele maanden geleden heb ik om collega’s te ontlasten extra diensten aangenomen. Ik verdiende in een maand daarom meer dan het bedrag van de ww-uitkering. Het resultaat was, dat het UWV me heeft uitgeschreven voor de ww-uitkering. Ik verbaasde me daarover (ik moet me toch eens gaan verdiepen in al die regels) . Ik dacht dat ze mijn inkomsten en de ww-uitkering op jaarbasis bekeken. Dit om de doodeenvoudige reden, dat ik flexwerker ben en dus ook wel eens een maand weinig inkomen heb. Ik heb me (ik heb voor de goede informatie er echt achteraan moeten bellen) dan ook opnieuw bij het UWV moeten inschrijven en een ww-uitkering aan moeten vragen. Administratief vervelend, maar geen man overboord. Bij het opnieuw inschrijven heb ik gevraagd de ww-uitkering per 1 juni in te laten gaan. Halverwege juni werd ik jammer genoeg ziek, heb echter wel – aangezien er personeelstekort was- mijn nog uitstaande diensten gewerkt. Ik meld me 27 juni ziek bij het UWV. Op dat moment dacht ik dat ik het ‘administratief’ rond had met het UWV. Ik had maar 9 diensten in juni gewerkt en zat onder het bedrag v/e ww-uitkering. Echter gebeurde er voor mij iets onverwachts. De overheid – even klaar met de bezuinigingen in de zorg- is coulant en komt met terugwerkende kracht met een loonsverhoging (en geloof ik een tegemoetkoming voor ort) . Er wordt eind juni dan ook zo’n 1000E E extra op mijn bankrekening gestort. Feest zou je zeggen, niet dus. Ik word door het UWV gebeld met de mededeling, dat de ww-uitkering- als gevolg van deze nabetaling- pas 1 juli in kan gaan. Echter heb ik me de 27e bij die andere toko bij het UWV ziek gemeld. Die stuurde me een brief met de mededeling , dat ik 13 weken recht had op een ww-uitkering. Ik werd door een medewerker – overigens een zeer vriendelijke en behulpzame man- gebeld en uitgehoord over de medische klachten, etc. Het telefoontje bracht opluchting. Op dezelfde ochtend werd ik ook weer gebeld door de verantwoordelijke voor de ww-uitkering. Ze kwam met het bericht dat de brief in het kader v/d ziekmelding en het recht hebben op………niet kon kloppen, aangezien ik pas eventueel per 1 juli kon worden ingeschreven. Intern hebben deze medewerkers daarop overleg gehad, waarop ik weer werd gebeld door de ziekteafdeling. Boodschap was, dat ik ‘administratief’ geen recht heb op een uitkering. In mijn naïviteit gaf ik als oplossing om die ziekmelding dan maar te annuleren, me in te schrijven voor de ww-uitkering en me daarna bij het UWV ziek te melden. De meneer gaf lacherig aan, dat dat zo niet werkte en kwam uiteindelijk oprecht gemeend met de mededeling, dat hij hoopte dat ik niet tussen wal en schip zou vallen. Om aan inkomen te komen is er nog de mogelijkheid v/d ziekte-urenregeling van de werkgever. Ik moet dan nog naar een bedrijfsarts (waarin ik uit vervelende ervaringen maar weinig vertrouwen heb). Accordeert deze niet de ziekmelding, dan heb ik geen inkomen. Doet hij het wel , dan zal dat minimaal zijn. Ik ben immers flexwerker. Ik wil niet dramatisch doen, maar ik voel me erg ongelukkig over deze gang van zaken. Ik vrees dat ik wel tussen wal en schip ga vallen en dat is het laatste wat me- met name om medische redenen- op dit moment moet overkomen!

Ik had die loonverhoging niet voorzien en vind dat ik 'gepakt' word door het idioot rigide toepassen van een regel. Overigens moet de regelbepaler dit soort potentiele tussen 'wal en ship' situaties van te voren doorzien en er maatregelen tegen treffen.

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over UWV

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over UWV nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Reinveen