Klacht: Onterechte uitslag examen

op 01 augustus 2017 over NCOI in de categorie Opleidingen en cursussen

Op 29 juni heb ik examen gedaan voor de opleiding personeel en organisatie.

Via mijn mail kreeg de uitslag binnen. Ik had er 28 correct van de 50 vragen maar was toch gezakt. Ik baalde natuurlijk erg van de uitslag. De normering is toch 5,5 voor geslaagd en dat is bij een correct aantal vragen goed van 28.

Bij het examen kreeg ik ook even als Edwin van de Heuvel, van 1 onderwerp meerdere dezelfde vragen. Hiermee word je dus ook benadeeld als je net dat gedeelte van de lesstof minder goed beheerst.

Verder heb ik dezelfde klacht als meneer van den Heuvel hij schreef het volgende:

Als reactie op mijn uitslag heb ik een mail gestuurd naar het examenbureau van het NCOI. Als antwoord kreeg ik mee dat er een onderzoek heeft plaats gevonden dat er een bepaalde gokkans aanwezig is bij het maken van een multiple choice examen. Daarom is niet de normering 28 vragen correct, maar 35 vragen correct voor een voldoende. Op een examen van 50 vragen is dat een zeer zware normering, en wie zegt dat ik heb gegokt? Dat ik er 17 fout heb gemaakt is 100% zeker te stellen. En dat is toch bijna 1/3 van de 50 vragen. Dus zou ik hiervoor zeker geslaagd zijn.

Op een vervolg email met de vraag of zij kunnen zeggen waar het staat heb ik tot heden toe niets vernomen.
Uit eigen onderzoek ben ik erachter gekomen dat het nergens staat. In het Onderwijs- en Examenreglement Hoger Onderwijs staat dat de normering vermeld moet staat in de online leeromgeving. Daar staat alleen het aantal vragen en de tijd die je ervoor krijgt. Een 5.5 is een voldoende voor het examen.
Het volgende staat er in uitvoeringsreglement ‘toetsing en examinering’ :

“Indien sprake is van digitale multiple choice examen dan is het (meest) juiste antwoord vooraf vastgesteld door de Toetscommissie en wordt het door de student gegeven antwoord vergeleken met het (meest) juiste antwoord. De uitslag komt op basis van deze vergelijking tot stand.”

Niks geen omrekeningen of iets dergelijks. Met een score van 33 op de 50 vragen is 66% correct.

Ik ben dus ook van mening dat ik gewoon geslaagd ben.
Mijn student nummer is: 4611931

Ook heb ik een klacht over het herexamen dat ik vandaag gemaakt heb. Deze was vele malen moeilijker dan het eerste examen en het waren ook compleet andere vragen. Ik vind dit zeer onterecht. Op dit moment heb ik 200 euro aan een herexamen uitgegeven en het NCOI laat mij wederom zakken. Wil ik hier tegen in beroep gaan, dan kost het mij nogmaals 75 euro. Echt schandalig!

Als het NCOI mijn eerst behaalde score nogmaals gaat bekijken en mij alsnog laat slagen.

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar NCOI over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door NCOI in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat NCOI een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

NCOI

Heeft op 22 augustus 2017 om 13:29 geantwoord

Geachte mevrouw Schulte,

Uw studiecoördinator heeft naar aanleiding van uw klacht diverse malen telefonisch contact met u opgenomen. We kunnen uw gewenste oplossing niet toekennen maar geven u graag een telefonische toelichting op de punten die u beschrijft in uw klacht en uw bericht op Facebook. Helaas hebben wij u hiertoe niet bereikt. Wij hebben u daarom per e-mail verzocht of u contact met ons wilt opnemen en wachten uw reactie hierop af.

Alvast hartelijk dank.

NCOI Opleidingen

Heeft op 22 augustus 2017 om 15:55 geantwoord

Ik heb geen behoefte aan een toelichting. Ik wil een oplossing. 3000 euro en geen diploma. Echt schandalig. Nooit geen NCOI meer voor mij.

Alle klachten die gemeld zijn door Boze klant31