Klacht: onbevredigend antwoord op klacht examen BBV-basis 1293070

op 12 mei 2016 over NCOI in de categorie Opleidingen en cursussen

Tijdens mijn cursus BBV-basis heeft de leraar ons veel verteld. Ook heeft hij ons verteld wat extra belangrijk was voor een examen en óók wat NIET op het examen voorbij zou komen.

Nu is op het examen wel een vraag voorbij gekomen, waarvan onze leraar duidelijk verteld heeft in de lessen dat het geen examenmateriaal is. Na het examen gelijk een klacht ingediend. Vandaag kreeg ik het volgende bericht terug van de Bestuursacademie (onderdeel van NCOI):

Met het schriftelijk examen toetst Bestuursacademie Nederland in welke mate u de algemene leerdoelen van deze module beheerst. Het examen wordt dan ook op basis van deze leerdoelen ontwikkeld. Dit betekent dat er ook vragen gesteld kunnen worden over zaken die niet door de docent zijn besproken, maar die wel deel uitmaken van de algemene leerdoelen. Bestudeer de algemene leerdoelen, de lesleerdoelen en de verplichte literatuur inclusief alle verplichte artikelen in deze online leeromgeving goed voorafgaand aan het examen.

Maar mijn probleem is precies andersom; wij zijn medegedeeld dat bepaalde onderwerpen NIET op het examen zouden worden gesteld!!

Dan heb ik het nog niet eens over de te maken begrotingswijzigingen waarvan we wel weet moesten hebben, maar het maken daarvan pas bij de vervolgcursus zouden komen!

Dit (begrotingswijzigingen + ‘onterecht gestelde vraag’ ) heeft mij zoveel punten gekost dat de kans aanwezig is dat ik nu een onvoldoende heb behaald, waar ik anders een voldoende zou hebben gescoord.

Aangezien de Bestuursacademie wel ‘begrip’ heeft voor mijn situatie bieden ze mij een gratis herexamen aan voor 16 september 2016. Een herexamen welke 5 maand later wordt aangeboden!!! Dat is toch geen goed voorstel!??! Ik ben zesmaal naar Utrecht gereden, om anderhalf week later examen te doen!! En nu krijg ik zo’n voorstel?! Be-lach-e-lijk!

Ik houd een zeer onbevredigend gevoel over aan deze cursus nu, terwijl ik dat tijdens de cursus niet had!!

Wanneer de vragen die wel gesteld zijn, maar die volgens onze docent niet gesteld hadden mogen worden, niet worden meegenomen voor de bepaling van het eindcijfer.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar NCOI over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door NCOI in behandeling genomen

11 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat NCOI een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

NCOI

Heeft op 26 mei 2016 om 07:54 geantwoord

De Toetscommissie heeft de klacht in behandeling genomen en zorgvuldig onderzocht en besproken. Hieruit is gebleken dat de vragen aansloten op zowel de examenstof als de leerdoelen van de module. Zodoende is er geen aanleiding om vragen te laten vervallen of de normering aan te passen.
Uiteraard vinden wij het erg vervelend als een docent uitspraken heeft gedaan over onderwerpen die niet terug zouden komen op het examen. NCOI heeft besloten de studenten een kosteloze examentraining en kosteloos herexamen aan te bieden. Wij kunnen de gewenste oplossing van de student niet toekennen, maar blijven graag voor de student bereikbaar bij verdere vragen en/of opmerkingen.

NCOI Opleidingen

Heeft op 26 mei 2016 om 08:43 geantwoord

Een antwoord maakt nog geen oplossing!!!!!!

12 cursusdagdelen, gestopt in 6 dagen examineren anderhalf week later is prima te doen.
Dezelfde cursus éénmalig herhalen, een klein half jaar later voor een herexamen is onbegonnen werk.
De houding van NCOI is zeer teleurstellend, i.p.v. op de JUISTE manier zijn verantwoording te nemen, schuift men de uitspraken van de docent van zich af, en geeft hem min of meer de schuld. De beste meneer had/heeft alleen maar goede bedoelingen gehad, maar krijgt door de bureaucratische houding van NCOI de zwarte piet toegespeeld!

Ben op het moment helemaal klaar met de NCOI!! En weet dat ik niet de enige ben van mijn studiegroep!

Alle klachten die gemeld zijn door cuperuswichard