Klacht: Onbekwaamheid hulpverlener

op 05 februari 2018 over 112 alarmcentrale in de categorie Artsen

Gisteren op 4 februari om 13.44 hebben wij de alarmcentrale gebeld omdat mijn dochter van 4 weer een koortsstuip kreeg. Mijn dochter krijgt een zeer zeldzame vorm van koortsstuipen waar ze niet zelfstandig uit komt en daarom is het van belang dat er snel wordt gehandeld.

De kunderarts had ons al instructies gegeven over wat wel moesten zeggen bij het bellen van 112 zodat het duidelijk zou worden voor de ambulance dienst dat het dringend was.

Gisteren was het dus zover en terwijl ik bezig was met mijn dochter belde mijn vrouw met 112. We gaven de informatie door die wij van de kinderarts moesten doorgeven, nl dat ons dochtertje weer in een koortsstuip is beland, en dat ze eerder koortsstuipen heeft gehad waar ze niet zelfstandig uit is gekomen en waardoor ze op de ic is terecht gekomen. Dit is ook precies wat wij van de kinderarts moesten doorgeven.

Desondanks wilde de meneer aan de andere kant samen met mij een vragenlijst doornemen. Om te beslissen hoe urgent de situatie was begonnen we aan een vragenlijst. Meneer vroeg mij hoeveel aanvallen mijn heeft gehad en of ze daartussen bij kwam. Ik zei nogmaals dat mijn dochter in zo’n stuipen kwam en daarna niet meer wakker wordt behalve met medische hulpverlening. De meneer aan de andere kant van de lijn begon op een harde toon mij te attenderen dat ik kalm moest blijven en rustig en duidelijk zijn vragen moest beantwoorden. Nogmaals vroeg hij op een onbeleefde toon hoeveel aanvallen ze had gehad. Op dat moment begon ik te twijfelen of weet wel het juiste nummer hadden gebeld.

Ik raakte ook geïrriteerd en zei dat ik al twee keer zijn vraag had beantwoord, en dat hij gewoon beter moest luisteren.

Het irritaties escaleerden en ik gaf de telefoon aan een buurvrouw die toegesneld was. Ik dacht, ik kan beter mijn dochter in de gaten houden.

Volgende keer ga ik maar zelf snellen naar de eerste hulp.

Medewerkers van 112 zouden beter moeten luisteren ipv alleen een digitale vragenlijst af te werken.

5 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over 112 alarmcentrale

5 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over 112 alarmcentrale nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Hayat_meknesia