Klacht: Nabestaanden penisoen regelen

op 22 augustus 2016 over ABP in de categorie Pensioenen

Mijn vriendin en ik zijn nu ruim 7 jaar bij elkaar en wonen ruim 3 jaar samen.
Mijn vriendin is ernstig ziek en ik heb voor haar bij haar pensioenfonds geïnformeerd over haar nabestaandenpensioen. Wat blijkt : ik stond daar niet geregistreerd als partner, kreeg keurig een formulier thuis ter ondertekening en het was geregeld : ook zonder huwelijk of geregistreerd partnerschap werd ik als eventueel nabestaande geaccepteerd.

Vervolgens het ABP maar eens gebeld hoe dat in mijn situatie andersom was. Ik werk al bijna 20 jaar bij dezelfde werkgever en betaal keurig netjes mijn premie. Ik heb de situatie uitgelegd en gevraagd of, als mij iets overkomt, mijn vriendin dan nabestaandenpensioen kan krijgen. Het antwoord : nee meneer, dan zult u moeten trouwen of geregistreerd partnerschap aan moeten gaan.
Ik ben helemaal verbaasd : in onze relatie heb ik vermogen in de vorm van een huis. Mijn vriendin heeft 3 kinderen. Op het moment dat wij zouden trouwen of een partnerschap aan zouden gaan heeft dit ontzettend veel juridische consequenties m.b.t. de kinderen. Ik word dan namelijk wettelijk gezien stiefvader. Dat heeft dan weer gevolgen voor omgangsregeling, alimentatie, nalatenschap voor mijn eigen zoon etc.etc.
Het ABP accepteert echter mijn vriendin niet als partner. Met andere woorden : als mij iets overkomt, dan steekt het ABP opgebouwd partnerpensioen in zijn achterzak en betaald alleen wezenpensioen uit. Overstappen naar een ander pensioenfonds kan niet, pensioenpremie moet betaald worden, met andere woorden , ik heb er zelf niets over te zeggen.
Ik betaal graag pensioenpremie voor mijn oude dagvoorziening maar het feit dat dit de regels zijn bij ABP vind ik echt schandalig ! Dit betekent namelijk dat , mocht mij iets overkomen, dat mijn vriendin geen uitkering krijgt, en de woning uit zal moeten met haar kinderen.

Een klacht indien bij ABP was volgens de medewerkster die ik aan de telefoon was niet mogelijk, een mail sturen kon wel, maar ik zou in het ongelijk gesteld worden dus ze raadde het af.
Wat moet ik hier nu mee ??

Ik zou tevreden zijn als mijn vriendin zonder akte of huwelijk als partner zou worden toegevoegd, zodat ze, mocht ik overlijden, een nabestaandenpensioen kan ontvangen.

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar ABP over deze klacht.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door ABP in behandeling genomen

Bericht van ABP

7 maanden geleden - Beste Leon, Bedankt voor je bericht. Ik begrijp dat dit een erg vervelende situatie voor je is. Het is per pensioenfonds verschillend onder welke voorwaarden je je partner kunt aanmelden. Bij de meeste pensioenfondsen is hier minimaal een samenlevingscontract voor nodig. Zo ook bij ABP. Het is dus niet nodig om een geregistreerd partnerschap aan te gaan of te trouwen. ABP vindt het belangrijk dat er is vastgelegd dat partners elkaar in levensonderhoud voorzien. Daarnaast vind ik het vervelend dat je niet naar tevredenheid bent behandeld toen je contact opnam met onze klantenservice. Ik geef dit signaal voor je door! Met vriendelijke groet, Kristel - webcare medewerker ABP

7 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat ABP een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ABP

Heeft op 24 augustus 2016 om 09:07 geantwoord