Klacht: Nabestaande pensioen

op 25 december 2017 over ABP in de categorie Pensioenen

Kort geleden krijg een brief op onze deurmat van ABP.
Mijn echtgenoot ontvangt namelijk pensioen van het ABP.
Vol van vetrouwen altijd gedacht ABP is er voor ons. Mijn echtgenoot was altijd zeer gerustgesteld dat als hij er niet meer zou zijn,mij toch goed achter kon laten. Door zijn deel van nabestaande pensioen over te kunnen dragen, en mij zo te finacieel te ondersteunen.Hoe kan ABP bedenken dit zomaar af te schaffen.Echt schandalig zoveel nabestaande te duperen.Dit geeft gigantisch onzekerheid voor mijn toekomst.Mijn echtgenoot voelt zich zwaar in de maling genomen door ABP en is totaal in de war hoe kan hij nog een zekerheids gevoel hebben dat mij dit word afgepakt.
ABP u organisatie heeft jaren premie ontvangen en dan word er zo met u client omgegaan.
Grof schandalige
Groet
Mevr Bekker

Tegemoetkoming van dit onredelijke voorstel

4 weken geleden - Ik heb een email gestuurd naar ABP over deze klacht.

3 weken geleden - Deze klacht is zojuist door ABP in behandeling genomen

3 weken geleden - We hebben bericht ontvangen dat ABP een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ABP

Heeft op 27 december 2017 om 17:06 geantwoord

Beste mevrouw Bekker,

Ik begrijp uw boosheid en onzekerheid. Graag leg ik u uit hoe het afschaffen van de Anw-compensatie tot stand is gekomen.

De pensioenregeling van ABP is de afgelopen jaren door de vele wijzigingen erg ingewikkeld en moeilijk uitvoerbaar geworden. De pensioenregeling wordt daarom vanaf 2018 op een aantal punten aangepast. Er zijn verbeteringen, bijvoorbeeld het nabestaandenpensioen van 50% naar 70%, maar inderdaad ook versoberingen zoals het vervallen van de Anw-compensatie bij overlijden ná 31 januari.
De regeling wordt aangepast door de ‘Pensioenkamer’. Daarin zitten vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers. ABP voert de aangepaste pensioenregeling vervolgens uit. Alle overige wijzigingen in de pensioenregeling gaan al in op 1 januari. Om u meer tijd te geven om een aanvulling te regelen voor uw partner (als u denkt dat dit nodig is), heeft ABP besloten de wijzigingen in de Anw-compensatie pas door te voeren vanaf 1 februari.

Er is inderdaad premie betaald. Maar de Anw-compensatie is een risicoverzekering waarvoor geen pensioenaanspraken worden opgebouwd. De premie is ieder jaar bestemd voor de nabestaanden van deelnemers die in dat jaar komen te overlijden.

Ik begrijp dat deze uitleg geen oplossing geeft. Mogelijk komen er nog oplossingen vanuit de vakbond, maar ook daar heb ik geen antwoord op.
Heeft u nog andere vragen, dan hoor ik het graag.

Cindy - Webcare Team ABP

Alle klachten die gemeld zijn door dyanabekker@live.nl