Klacht: machtsvertoon en intimidatie door agent

op 08 augustus 2017 over Politie in de categorie

Naar aanleiding van een aanhouding met mijn auto d.d. 5 augustus j.l. dien ik hierbij een klacht in over een buitengewoon intimiderende en overdonderde wijze van optreden door een van de twee betrokken agenten bij een aanhouding.
Ik werd met mijn auto staande gehouden op de Laan van Nieuw Oost Indië. De agent kwam vervolgens direct op mij af met een felle houding en de opmerking:’U bent een gevaar op de weg!”. Ik was overdonderd en begreep in aanvang absoluut niet waarover hij het had. Op dat moment vervoerde ik 2 caravankussens en na dat de agent intimiderend om de auto heengelopen was om vanuit alle standpunten foto’s te maken zei hij pas waar het hem om ging. Inmiddels had ik dat al begrepen. Sterker nog, ik wilde mijn auto gaan parkeren om mijn man te laten komen met onze andere, grotere auto. Ik was nog maar net mijn straat uit en zocht naar een plek om te parkeren.

De agent ging onnodig heftig tegen me te keer: ‘Of ik mijn rijbewijs bij een pakje boter had gekregen!’ en ‘wanneer u mij niet begrijpt vraag ik me af of ik misschien helemaal uw rijbewijs moet innemen!’
‘U mag geen meter meer rijden! U ziet maar hoe u dat oplost!’ alles op verheven toon en met veel fysiek misbaar.’U krijgt van mij twee bekeuringen’ en hoppa ik kreeg er ook eentje omdat ik niet mijn richtingaanwijzer uit had gehad bij het links afslaan vanaf de Jul. van Stolberglaan naar de Laan van NOI. (je kunt daar op het moment niets anders dan linksaf in een eigen baan of rechtsaf in een andere baan omdat de Jul van Stolberglaan opgebroken is aan de overkant). Ik was overstuur en voelde mij enorm geïntimideerd en durfde niet meer te praten Ik raakte erg overstuur door zijn gedrag.
Ik belde mijn man om hem met de andere auto te laten komen en toen hij na 2 minuten arriveerde werd het nog bonter.
Mijn man vroeg aan de agent of wellicht een waarschuwing over de lading niet op zijn plaats was geweest. Ik was immers op een steenworp afstand van mijn huis en nog maar 200 meter onderweg. De agent grijnsde misprijzend en gaf geen antwoord. Mijn man maakte toen de opmerking dat “Het spijkers op laag water zoeken was”. Daarop meldde de betrokken agent letterlijk: “U moet oppassen met wat u zegt, ik kan u laten insluiten!”!
Los van de juistheid van de aanklacht(en) trad de agent op met zo onvoorstelbaar veel machtsvertoon en zo sterk denigrerende opmerkingen dat ik me afschuwelijk voelde.
Zijn intimiderende stemverheffing heb ik ervaren alsof ik (57 jaar oud, moeder van twee volwassen kinderen) een klein kind was. Ik kreeg de behandeling van een puber die dronken en zonder helm op een opgevoerde bromfiets met 100 km per uur door de Spuistraat scheurt. Buiten proportioneel/ volledig uit verhouding voor de overtreding(en?).

U zult begrijpen dat ik volledig overdonderd was. Zo overdonderd dat ik niet in staat was om zijn naam of ID te vragen. Ik was overstuur van deze handelswijze en heb het maar ondergaan om erger te voorkomen. De agent maakte op mij een overspannen indruk en gebruikte zijn uniform en positie op volledig verkeerde wijze. Zijn jongere collega die lange tijd in de dienstauto bleef wekte op mij de indruk dat hij het ook niet prettig vond.
Nu vraag ik u is dit de wijze waarop de Nationale politie nu opereert? Nog nooit eerder heb ik zo’n handelswijze met een agent hoeven meemaken. Mijn ervaringen met de politie waren tot nog toe altijd positief…ook wanneer ik een bekeuring moest incasseren, hetgeen altijd vervelend is…

Als communicatiespecialist heb ik ooit het traject ‘waakzaam en dienstbaar in veiligheid en vertrouwen’ van de Haagse politie begeleid (in opdracht van Henk van Essen en communicatiebureau The Labs) Mijn klacht is absoluut in te delen in een van de probleemgebieden die toen aan het licht zijn gekomen. Resumerend: de betrokken agent was bot, aanmatigend, ontoegankelijk, totaal niet van plan naar mij te luisteren en handelde vooringenomen met machtsvertoon.

Het kenteken van de dienstauto eindigde op 44.
De agent was vermoedelijk tegen de 60, slank postuur met een krulsnor., Zijn collega was rond de 30. Tijdens mijn aanhouding kreeg de auto een spoedoproep over de mobilofoon. De jonge collega kwam dat melden. De agent gaf een sneer naar hem: “ja, nou en? Ik kom er zo aan!”
Vervolgens zei hij: “U merkt het vanzelf, u krijgt alles thuisgestuurd”. Hij stapte in, keerde midden op de Laan van NOI met een rotvaart en scheurde weg….
Ik heb geen kopie van de bekeuringen en absoluut een hele nare nasmaak van deze situatie. Ik wilde graag mijn beklag direct indienen op het bureau Overbosch, maar dat was alleen open voor spoedeisende zaken. Heel naar voor mij, want het voelde in mijn lijf als urgent, maar mijn verstand maakte dat ik nu deze officiële weg bewandel.

Ik reken op een uitleg van de manier waarop de politie in dergelijke situaties zich naar uw mening goed opstelt en ik verwacht een excuus van deze man die naar mijn idee totaal niet representatief is voor het optreden van de Nationale politie.

1 week geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Politie

1 week geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Politie nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Mariette van Solingen