Klacht: Intrekken automatische incasso na 1 mislukte incasso

op 13 juli 2012 over Gemeente Almere in de categorie klachtmelden

Ik woon inmiddels 11 jaar in Almere (bijna 1/3 van het gehele bestaan van deze stad) en betaal dus ook al 11 jaar braaf mijn gemeentebelastingen via automatische incasso. Afgelopen maand is er door de bank een onterechte blokkade op mijn rekening gezet waardoor verschillende lopende automatische incasseringen, waaronder die van de gemeente, niet gelukt zijn.
Heel vervelend maar op zich geen man overboord zou je zeggen. Een telefoontje is vaak voldoende om bij vrijwel alle instellingen de automatische incasso weer te hervatten. Zeker gezien mijn onberispelijke betalingsgeschiedenis.

Zo niet de Gemeente Almere. De procedure schrijft voor dat bij één mislukte incasso van een geblokkeerde rekening, het resterende bedrag van de vordering in één keer betaald dient te worden. Herstel van de automatische incasso is pas volgend jaar bij de nieuwe aanslag mogelijk. Volgens de logica van deze voorschriften ben ik dus dit jaar niet meer in staat om het bedrag in termijnen te betalen maar volgend jaar weer wel.

De enige mogelijkheid die er is om de resterende som van mijn aanslag over 2012 in termijnen te kunnen betalen is om een verzoek voor een betalingsregeling in te dienen. Hiervoor dien je dan wel even je volledige doopceel op tafel te leggen. Spaartegoeden, inkomen, verzekeringen, huishoudelijke uitgaven, etc.. etc… Een enorme papieren administratie en dan nog geen garantie dat ik in termijnen mag betalen.

De wijze waarop mij dit werd toegebeten in het telefoongesprek liegen er ook niet om. In de ogen van de Gemeente ben ik blijkbaar een klaploper die met geen enkel fatsoen of respect behoeft te worden bejegend.

Herstel van de automatische incasso per direct.

Alle klachten die gemeld zijn door Mfrissen