Klacht: HUURVERHOGING en de marktwerking volgens Actys

op 30 mei 2016 over Actys in de categorie Woningcorporaties

Ik woon sinds november vorig jaar in een flat van Actys in Heerhugowaard. De huurprijs is hoog. Het onderhoud matig en de schuifpui van de inpandige serre kan zelden open wegens een muggenplaag. Niet riant. Bovendien staan er veel flats leeg in het gebouw. Dat maakt dat Actys de woningen in het pand met korting aanbiedt, maar de reeds gevestigde bewoners een huurverhoging oplegt van 3,9% Ik heb Actys in een mail gewezen op deze rechtsongelijkheid. Er is immers niets verbeterd in de flat, andere flats worden goedkoper aangeboden, waarom zo’n hoge huurverhoging op een al hoge huur.
Het antwoord kwam in een enkele regel: beste mevrouw, dat is nu marktwerking.

Geen huurverhoging, dan is de huur immers al hoger dan de flats die nu met korting aangeboden worden

9 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Actys over deze klacht.

9 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Actys in behandeling genomen

9 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Actys een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Actys

Heeft op 28 juni 2016 om 16:45 geantwoord

Beste mevrouw Schouwenaar,

Bedankt voor uw bericht. Wij hebben navraag gedaan naar uw situatie en onze accountmanager heeft u een persoonlijk bericht gestuurd via de mail met uitleg over de huurverhoging van 1,5%, niet de 3,9% die u benoemt. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en horen het graag als we u nog verder van dienst kunnen zijn.

mvg, Actys Wonen

Heeft op 28 juni 2016 om 17:47 geantwoord

Ik vind dit geen oplossing, het antwoord van de accountmanager was dat dit nu eenmaal de markteconomie is. Nu zijn deze huurhuizen moeilijker te verhuren en zakt de prijs. De mensen die al in de flats zitten hebben gewoon pech. Dat is geen oplossing maar een dooddoener.

Bericht van Actys

9 maanden geleden - Beste mevrouw Schouwenaar, Het antwoord van de accountmanager stelt dat de huurverhoging mede wordt bepaald door de concurrentiepositie, de populariteit van het complex, economische ontwikkelingen en de huurprijsontwikkelingen van vergelijkbare woningen. Dat kunt u inderdaad onder marktwerking scharen. De oplossing die u wenst ligt niet binnen de mogelijkheden en kunnen wij u helaas niet aanbieden. Uiteraard kunt u technische gebreken in de woning aan ons melden, zoals ook benoemd door de accountmanager. Mvg, Actys Wonen

Alle klachten die gemeld zijn door Brandpunt