Klacht: “Foutje met meten”

op 06 juni 2016 over NVM makelaars in de categorie Makelaars

Wij vonden een woning in Roosendaal welke te koop werd aangeboden bij vermelde makelaar, zijn na 2e bezichtiging met aankoopmakelaar het biedtraject ingegaan. Na akkoord over verkoopprijs is voorlopigkoopcontract getekend. Tijdens bezoek aan hypotheek verstrekker werd ons te verstaan gegeven dat er een waardebepaling gedaan diende te worden om hypotheek rond te krijgen. Taxatiemakelaar is naar betreffende woning gegaan en kwam tot bevinding dat de woning NIET de opgegeven grootte had van 160m2 maar slechts 130 m2 was, daardoor viel de waarde veel lager uit dan de afgesproken verkoopsom. Resultaat is nu dat de bank geen hypotheek kan verstrekken. Verkopende partij houd ons aan de afgesproken verkoopprijs en dreigd met juridische stappen als wij de woning niet kopen voor de afgesproken prijs. Van de verkoopmakelaar weinig soelaas ontvangen hoe dit nu verder moet. Wij hebben bij de verkoper aangegeven dat wij nog steeds bereid zijn de woning te kopen maar uiteraard tegen een veel lager bod. Vraag: wat kunnen wij in deze ?

Naar mijn mening zou het netjes zijn als verkoopmakelaar zijn excuses maakt, verkopendepartij geen juridische stappen zal ondernemen (omdat wij menen in ons recht te staan om de woning te weigeren voor afgesproken som)

9 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar NVM makelaars over deze klacht.

9 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door NVM makelaars in behandeling genomen

9 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat NVM makelaars een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

NVM makelaars

Heeft op 20 juni 2016 om 08:31 geantwoord

Indien de betreffende makelaar lid is van de NVM, (= een branchevereniging voor makelaars en taxateurs) dan kunt u contact opnemen met de afdeling Consumentenvoorlichting van de NVM. Deze afdeling kan u informeren over welke regels er gelden voor NVM-leden en op welke wijze u eventueel een klacht kunt indienen over het betreffende NVM-lid (NVM-makelaar). De afdeling is elke werkdag van 9.00 tot 11.30 uur telefonisch te bereiken via telefoonnummer 030 - 60 85 189 en is per e-mail te bereiken via cv@nvm.nl.

Alle klachten die gemeld zijn door Paulhhaasnoot