Klacht: fiets gestolen door de gemeente Rotterdam

op 08 mei 2017 over Politie in de categorie

Schiedam, 8 mei 2017
L.s.

Op zaterdag 6 mei 2017 heb ik om 10.10 uur mijn fiets geparkeerd op de Coolsingel, aan de kant van C&A aan een daarvoor bestemde en legale beugel.
Om 12.30 uur kwam ik mijn fiets ophalen en alle fietsen daar waren weggehaald. Er was ineens een rood-wit lint gespannen en er stond een heel klein bordje met de mededeling waar je de fiets kan ophalen.
Er liepen op dat moment stadswachten, politie en mensen van de gemeente rond. Ik ben hier naar toe gestapt en gevraagd waarom mijn fiets zomaar is weggehaald. Zij vertelden dat dit vanwege Feyenoord is op zondag 7 mei, maar konden mij verder niet vertellen waarom dit op dat moment ineens is gedaan. Ik legde uit dat men dan op vrijdagavond of zaterdagochtend vroeg dat lint had moeten spannen, zodat niet iedereen daar een fiets zou parkeren. Dit kan toch niet onaangekondigd. Toen vertelde men dat het in het AD en op twitter heeft gestaan. Maar als je die niet leest, weet je dus van niets.
Men adviseerde mij om 14010 te bellen. Heb ik gedaan. Men kon mij niet helpen. Ik zou pas op maandag mijn fiets op kunnen halen in de Koperstraat. Ik zei dat ik nú mijn fiets terug wilde, omdat deze ten onrechte van mij is afgepakt. Zij kon mij niet helpen. Maandag pas. Ik werd heel boos en vroeg wie mijn OV-kosten betaalt naar huis toe (Schiedam) en maandag naar de Koperstraat toe. Het antwoord was: “dat zoekt u maar uit, dat is mijn probleem niet”. U zult begrijpen dat dit helemaal in het verkeerde keelgat schoot bij mij.

Op de Coolsingel was er inmiddels een groepje van 7 mensen ontstaan die heel boos waren en in onderhandeling ging met de aanwezige politie, stadswacht en gemeente. Deze mensen probeerden ons echt te helpen en hebben wat telefoontjes gepleegd.
Wat heel vreemd was, is dat ze aan de overkant van de Coolsingel gewoon doorgingen met het weghalen van fietsen en ook daar pas daarna het lint en de bordjes plaatsten. Stop daar dan even mee en wacht tot het meeste winkelend publiek weg is.

Gelukkig mocht ons selecte groepje diezelfde middag nog naar de Koperstraat om onze fiets op te halen.
Daar aangekomen werden we eerst geholpen door een zeer vriendelijke man. Hij zou alles van ons en onze fiets noteren en een klachtenbrief meegeven. Ook vanwege het doorknippen van de sloten. Wie betaalt dat ??
Even later kwam er een collega die vertelde dat wij geen klachtenbrief meekrijgen. We konden kiezen: óf nu onze fiets meenemen en geen klacht meer indienen; óf maandag de fiets komen ophalen en een klachtenbrief meekrijgen.
Dit viel uiteraard bij ons weer in het verkeerde keelgat. Wie maakt mij uit of ik een klacht in dien of niet. Míjn fiets is zomaar door de gemeente weggehaald; mijn kettingslot is zomaar door de gemeente doorgeknipt en dan word ik ook nog onbeschoft behandeld.

Ik ben ten sterkste van mening dat ik in mijn gelijk sta als ik zeg dat mijn fiets niet weggehaald had mogen worden, zonder dat is aangekondigd.

Ik heb nu 1 tip voor volgend weekend: hang op vrijdagavond na 21.00 uur, als het meeste publiek weer uit de stad weg is, dat lint op en zet borden neer waarop duidelijk uitgelegd wordt dat je vanaf dat moment je fiets daar niet moet neerzetten en waarom. Alleen zo voorkom je dat er op zaterdagochtend weer honderden fietsen worden neergezet.

Ik hoop dat de gemeente hier iets mee doe en leert van onze klachten.

P.J. van Amerongen

de gemeente moet eerst nadenken voordat zij handelen

6 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Politie

6 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Politie nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door PJvanAmerongen