Klacht: Expres reclame en verkoop voor oud model Kidizoom Smartwatch

op 06 oktober 2016 over Bart Smit in de categorie Speelgoedwinkels - Ketens

Mijn zoon werd jarig, maar hij wist echt niet wat voor kado hij wilde, totdat hij rondsurfte op de Bart Smit website. Daar aangekomen werd er op de website reclame gemaakt voor de Kidizoom Smartwatch van VTech. Hij herkende het van een aantal kinderen op school. Je kon er mee leren klokkijken en spelletjes spelen etc.
Later die avond heb ik de geschiedenis gecheckt want ik wist niet hoe het precies heette en kon direct zien wat mijn zoon heeft aangklikt, komende vanuit de startpagina van Bart Smit. Ik heb het besteld en al de volgende dag kwam het aan, tot zover perfect.

Hij heeft het uiteraard uitgepakt en gedragen, ook op school. Zijn vriendjes op school zeiden dat hij echter niet dezelfde functies had als het horloge van hen. Vreemd, want er zat toch een kabeltje bij die ook op een pc paste? Normaal gesproken moest je er spelletjes mee kunnen downloaden, want hij had er maar drie. Maar het ging niet.

De aap kwam echter uit de mouw, toen ik googelde op de smartwatch en hoe daarmee spelletjes etc te downloaden. Toen bleek dat alleen de Kidizoom Smartwatch connect, die precies lijkt op het oude model van mijn zoon, dat kan.

Op Bol.com bleek dat het oude model inderdaad niet verkrijgbaar is. In de winkel verkoopt Bart Smit ook alleen het nieuwe Connect model.

Notabene, zowel het oude model wat mijn zoon heeft, als het nieuwe connect model, zijn bij Bart Smit allebei even duur, E 49,95.

Het lijkt er dus sterk op dat Bart Smit expres reclame maakte voor het oude model op hun openingspagina van de website, om zodoende de mensen daar naartoe te lokken. En wat ook vreemd is, op die pagina worden normaliter ergens rechtsonder nog plaatjes getoond van gelieerde produkten, u begrijpt het al, het connect model stond daar niet tussen.http://www.bartsmit.com/nl/bsbe/speelgoed/bekende-merken/vtech/vtech-kidizoom-smart-watch-blauw

Mijn zoon is echt verdrietig, hij heeft erom gehuild. Ik voel mij bedrogen. Voor mij lijkt het op opzettelijke misleiding. Alsof de oude voorraad nog op moet. Met dezelfde prijs. Het zal mij niet verbazen als andere mensen op dezelfde manier de boot zijn ingegaan.

En hoe kan ik het produkt retourneren als het al gedragen is en wij alleen nog maar de doos hebben en niet de plastic bak die er in zat?

Mijn review op Bart Smit, om andere mensen hiervoor te waarschuwen, is ook niet geplaatst door hun.

Ik heb Bart Smit vorige week hierover mijn beklag gedaan en zojuist heb ik hun antwoord ontvangen:

“Op onze website worden verschillende smart watch horloges aangeboden. Bij de product omschrijving staat precies vermeld wat het horloge kan doen. Elk artikel heeft een andere benaming of omschrijving. De connect is een nieuwe versie. Wanneer u zoekt op kidizoom komen alle artikelen naar voren. Wij bieden de mogelijkheid artikelen in ongebruikte en verkoopbare staat te retourneren. Wanneer het artikel in gebruik is genomen is het helaas niet meer mogelijk om het artikel te retourneren. ”

Tot zover Bart Smit dus.

Nogmaals, mijn zoon komt op de website van Bart Smit. Daar wordt al op de beginpagina, reclame gemaakt voor dit horloge.

Hij herkend het en gaat er op klikken. Dit is ook goed te zien op de geschiedenispagina die ik gemaakt heb met als zoekopdracht Bart Smit.

Het lijkt er dus op dat Bart Smit expres van hun oude voorraad af wil, door op hun eigen pagina reclame te maken voor dit produkt.

Geen moment komt er bij mijn zoon of bij mij op, dat dit niet het horloge zou zijn, dat nu door diverse vriendjes gedragen zou worden. Wij wisten niet eens dat er verschil is tussen de soorten.

Maar door het dragen op school en de opmerkingen van de kinderen zijn wij er achter gekomen dat er wel degelijk een verschil is.

Wij hebben dus nooit gezocht met de termen van Kidizoom, simpelweg omdat mijn zoon pas op het idee kwam om er zo een te kopen door de website, die hier reclame voor maakte. En ik heb later die avond het besteld, simpelweg door op de geschiedenis te kijken, wat mijn zoon eerder die dag heeft bekeken.

Dat u mij dus nu verteld dat ik maar zelf moest zoeken op Kidizoom is een gotspe. Ik kan wel stellen dat dit echt expres is gedaan om die oude dingen de deur uit te krijgen.

Als het horloge ondanks dragen, toch retour kan en geruild voor het nieuwe model.

Reactie van de melder van de klacht Smartwatch

1 maand geleden - Wel, afgelopen weekend heb ik het zelf opgelost. Want van Bart Smit heb ik na mijn tweede email geen reactie meer ontvangen. En gezien op internet dat Bart Smit zich niet veel gelegen laat om klachten op te lossen. Dus, naar een Bart Smit winkel in de buurt gegaan en gezegd dat de accu te wensen over laat en of ik het mocht omruilen. Geen probleem, alleen mevrouw, hebben wij deze versie niet, alleen de Connect, is dat erg? Nee, vind ik niet erg. Direct heeft mijn zoon de doos opengemaakt en met een snellader proberen op te laden, toen bleek dat wat wij hadden gekregen, een Franstalige versie was. Weer terug, maar helaas, geen Nederlandstalige meer aanwezig. Geld terug en naar een andere winkel gegaan, die het wel had. Zoon blij, want de Connectversie is echt fantastisch. Erg leuk om allerlei nieuwe spellen via Explor Park te kunnen downloaden. De foto's lijken ook veel beter te lukken. Kortom, iedereen blij. Behalve misschien Bart Smit, met twee opengebroken dozen. Maar dat lijkt meer op karma.

Alle klachten die gemeld zijn door Smartwatch