Klacht: Examenstof Medische Basiskennis veel te zwaar en niet in lijn met de opleiding

op 27 mei 2016 over NCOI in de categorie Opleidingen en cursussen

Via de Bachelor Maatschappelijk Werk en Dienstverlening heb ik gekozen voor keuzemodule medische basiskennis. Dit bleek achteraf niet zo’n beste keuze, want het examen Medische Basiskennis blijkt onhaalbaar. Het boek anatomie en fysiologie is zo gedetailleerd dat het niet zou misstaan op de boekenlijst van geneeskunde studenten. Echter geeft de leraar (die uiteraard alleen maar weer via e-learning beschikbaar is, omdat de lessen in Zwolle wéér niet doorgaan) aan dat je je moet richten op de leerdoelen die de NCOI aangeeft. Dus dit keurig gedaan en op naar het examen in Utrecht. Daar werd mijn enthousiasme al minder want er zaten meerdere studenten voor de zoveelste herkansing omdat het examen gewoon grotendeels niet gehaald wordt. Vorige examen zelfs niemand!

De vragen kwamen totaal niet overeen met de leerdoelen en dus ben ik gezakt. Dat de moeilijkheidsgraad en stof niet aansluiten bij de opleiding is bekend bij het NCOI, maar er wordt niks aan gedaan. Want uiteindelijk slagen de meeste studenten wel, dat je dan honderden euro’s verder bent is voor hen uiteraard geen probleem. Studenten kunnen gewoon weer € 200 voor een herkansing betalen en hopen dat het de volgende keer goed gaat. De antwoorden worden niet meer online gezet. dus je hebt geen idee wat je verkeerd hebt gedaan. Je kunt wel inzage krijgen in je examen, maar dan op een tijd die het NCOI uitkomt en wederom kun je opdraven in Utrecht (Hoezo, we zijn er voor werkend Nederland?). Transportkosten die je niet vergoed krijgt en een vrijdag opnemen om even op en neer te rijden. Bij navraag blijkt dat de antwoorden niet meer online worden gezet omdat mensen anders gaan klagen/vragen en dat kost ze wel erg veel tijd.. Wil je officieel een klacht indienen op het examen? Dan kun je dit binnen 6 werkdagen doen (terwijl je dan de uitslag nog niet eens hebt) en wederom € 200 betalen.

Óf een punt bij het cijfer op omdat de examenstof niet overeen komt met de leerdoelen en de leerstof veel te zwaar is voor "medische basiskennis".

Óf minstens een gratis herkansing met KM vergoeding naar Utrecht, maar dan dienst de examenstof deze keer wel aan te sluiten bij de gegeven leerdoelen, anders blijft dit probleem zich voordoen.

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar NCOI over deze klacht.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door NCOI in behandeling genomen

Reactie van de melder van de klacht KlachtNCOI

7 maanden geleden - Gisteren ben ik gebeld door een medewerker van de NCOI. Helaas ben ik hier helemaal niks mee opgeschoten. Er wordt gevraagd hoe voor mij de klacht opgelost kan worden. Vervolgens geef ik bovenstaande oplossingen aan, maar wordt dit alleen maar genoteerd voor het gespreksverslag. Helaas ben ik dus alleen voor de vorm gebeld, maar niet om tot een daadwerkelijke oplossing te komen. Ze blijven verwijzen naar de standaard procedure van inzage (op een datum die zij aangeven en in Utrecht, dus dan moet je een middag snipperen en vervoerskosten zelf betalen). Vervolgens kun je daarna bezwaar indienen voor € 75 op de inhoud van het examen. Ik heb aangegeven dat dit voor mij geen oplossing van de klacht is. Ik heb ong. € 20.000 voor deze opleiding betaald, wanneer ik (voor het eerst sinds 2,5 jaar) een klacht indien mag ik verwachten dat dit bij het pakket inzit. Daarbij zegt de inhoud van het examen niks over hoe de koppeling met de leerstof is en welke begeleiding er vanuit het NCOI is geweest. NCOI geeft zelf aan dat het bekend is dat deze module een “struikelmodule” is, maar wordt er niks mee gedaan. Waarschijnlijk bevalt de NCOI het wel dat ze extra inkomsten krijgen door alle herkansingen. Dit helaas ten koste van de studenten. Onder het motto “uiteindelijk slaagt 80%” wordt er gewoon mee doorgegaan. Waarschijnlijk is deze examenronde weer iedereen gezakt, maar daar doen ze geen uitspraken over omdat er maar 5 examens zijn afgenomen en ze dit niet representatief vinden. Al met al verwacht ik dat de NCOI meer service gaat verlenen dan ze tot nu toe hebben gedaan en er iemand contact met mij opneemt die wel openstaat voor de mening voor de studenten zonder dat hier een rekening tegenover staat.

6 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat NCOI een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

NCOI

Heeft op 28 juni 2016 om 08:49 geantwoord

De klacht en het examen zijn inhoudelijk geanalyseerd en voorgelegd aan de Toetscommissie. Uit het onderzoek zijn geen afwijkingen naar voren gekomen.
Om deze reden zal er geen aanpassing worden doorgevoerd op het huidige examen. Er wordt desondanks een gepaste oplossing geboden middels een herexamen. Bij vragen en/of opmerkingen over de klacht blijven wij uiteraard bereikbaar voor de studente.

NCOI Opleidingen

Alle klachten die gemeld zijn door KlachtNCOI