Klacht: Ervaring NCOI

op 20 maart 2020 over NCOI in de categorie Opleidingen en cursussen

Goedenavond lezers,

Via deze weg wil ik mijn ervaring met het NCOI delen vanaf het begin tot en met nu. Ook alsmede om andere potentiele nieuwe starters te helpen om te bepalen of dit wel de juiste keuze is. het gehele verhaal zal ik zonder namen noemen om een neutraal beeld te krijgen, en conform AVG. Ik noem mijzelf hier even Ben.

Mijn naam is Ben, sinds 2011 ben ik IT Manager, waar ik tevens verschillende rollen heb uitgevoerd. Operationeel Manager, Project Manager, Service Manager en Informatiemanager. Dit alles is gebeurd uit ervaring, en niet omdat ik hoog geschoold was. In 2018 besloot ik om toch eens mijzelf ertoe te zetten om mijn HBO papiertje te halen. De NCOI leek voor mij de perfecte oplossing om met een pittige baan, toch het vrijwel in mijn eigen tijd te kunnen uitvoeren. Zo hebben ze het mij in ieder gevoel goed verkocht destijds aan de telefoon, waar ik zeer goed werd geholpen aan de telefoon. In December 2018 ben ik begonnen met de HBO Bachelor Business IT Management.

Onderstaand staan mijn ervaringen per module beschreven

Procesmanagement
Mijn eerste module was procesmanagement, welke tot zeer tevreden is afgesloten. Fijne docent welke de gehele literatuur van begin tot einde heeft afgewerkt, alsmede direct de voorbereiding voor het schriftelijk examen. Het examen was zonder grote inspanning, de goede lessen goed afgerond met een ruime 8! Het begon dus zoals gezegd zeer goed en had hierom een goede hoop in de toekomst van de opleiding. De lessen volgde ik op de gewenste avond donderdag welke ik ook wou, het examen overdag tijdens werktijd.

Business Information management
De volgende module was Business information management, welke tegelijk liep met Projectmanagement. Business information management is dan ook direct één van de slechte vakken die ik ooit in mijn leven gehad hebt. De betreffende docent was vooral zeer geïnteresseerd in zijn eigen visie van IT, en bijv hoe zijn ‘mooie’ eigen gamelaptop functioneerde. Daarbij werkte hij als enige docent tot nu toe alles via slack af, ipv het bekende mijn-econnect. Alle lessen waren niet leerzaam, slaapverwekkend en vooral niet ter voorbereiding voor het examen. De gehele klas op 1 persoon na had dan ook een onvoldoende, ik zelfs een 3.1! Wat zelfs als zonder lessen nog apart te benoemen is met mijn werkervaring. 50% van het vak bestond uit informatiebeveiliging, wat mij geheel niet vreemd in de oren klinkt. Ik heb destijds de huidige werkgever naar ISO27001 getrokken. Het schriftelijk examen had ook verschillende vragen die niet eens in de betreffende literatuur stonden. Ik heb ook inzage gehad van het examen, welke ook tijdens werktijd heeft plaats gevonden. Tot op heden zijn er nog steeds enkele studenten die het examen niet succesvol hebben afgerond, we zijn inmiddels een jaar verder. Ikzelf heb hem wel met een schrale 6.1 afgerond, wel was ik 195,- armer. Want elke herexamen wordt dik geldt voor gerekend.

Projectmanagement

IT-architectuur
Docent benoem ik als voldoende, echter mocht en wou hij 0 hulp bieden bij de portfolio-opdrachten. Dit mocht niet van de NCOI, dus hij deed dat niet. Deze module zelf vond ik het minst interessant van allen, en kwam qua tijd ietwat ongelukkig uit. De eerste keer haalde ik een 4.5, maar dit was volledig mijn eigen schuld. Ik heb hem simpelweg afgeraffeld voor een vakantie. Daarna verbeterd en voldoende afgerond. Wel 195,- weer moeten betalen, maar deze schuld leg ik bij mijzelf. Wel vind ik het bedrag aan de hoge kant. NCOI docenten zijn vooral ZZP-ers welke per uur betaald worden, wellicht komt het hierdoor?

IT-development

Business en IT-trends

Eindopdracht fase 1
Inmiddels zijn we aan het einde van jaar 1, waar de problemen begonnen. In deze tijd liep de eindopdracht, door een planningsfout miste ik een cruciale eerste (van de 2) lessen van de eindopdracht. En werd dan ook lukraak in les 2 ingedeeld, wat achteraf zeer nutteloos bleek. Les 2 was een vervolg op les 1. Tevens kwam ik onvoorbereid aan omdat ik dit niet kon weten. De eindopdracht, een praktijk gericht onderzoek heb ik dan onvoldoende afgerond in eerste instantie, vandaag(17-3) heb ik het nieuws te horen gekregen dat deze voldoende is afgerond. De lessen waren in oktobernovember 2019. Inmiddels zijn we vijf maanden verder, in het 2 jaar. En toch achter de feiten aanlopen, dit heeft mijn zeer veel tijd gekost met de NCOI, uren bellen, e-mails sturen waar de antwoorden soms weken op zich lieten wachten e.d.. wel heeft de NCOI de examenkosten van 195,- voor haar rekening genomen.

Portfolio propedeuse
De portfolio is een vak welke vanaf begin tot einde jaar 1 continu doorloopt, je dient 2 opdrachten per module in de portfolio te maken, met als doel te laten zien dat je de literatuur begrijpt en kan toepassen. En kan reflecteren. De opdrachten heb ik zoveel mogelijk heb proberen bij te houden tijdens de lesperiodes, dit zodat ik feedback kon vragen in de pauzes van de betreffende modules. Mijn document is momenteel 50 pagina’s lang, en er zit dan ook zeer veel tijd in! Elke opdracht is dan ook goed bevonden door docenten medestudenten. In de tijd dat ik de portfolio aan het afronden was, was ik even werkloos. Het was tijd om van baan te wisselen en had dus bergen tijd om het tot in de treuren netjes uit te werken! Echter ben ik tot op de dag van vandaag nog steeds hiermee bezig omdat de NCOI ook hier iets op aan te merken had, en ik wederom 195,- kon betalen voor een herbeoordeling. Dit heb ik niet gedaan tot op heden, ik heb mijn opleidingsadviseur het gehele bovenstaande verhaal verteld. En hij zou mijn propedeuse indienen bij de examencommissie. Wel moest ik wéér een maand wachten tot hij mijn e-mail had beantwoord, ook had ik al enkele weken vertraging omdat mijn portfoliobegeleider niet wist dat ik onder hem viel. Inmiddels zit ik in de 4de maand van jaar 2, en kan ik jaar 1 niet eens afsluiten! Ik heb vandaag de NCOI gebeld, mijn studieadviseur was thuis wegens corona. Dit kan uiteraard gebeuren, echter als hij mijn eerdere e-mail netjes had beantwoordt was het ook niet vertraagd. Inmiddels is de tijd verstreken, en heb ik alleen de optie om 195,- te betalen, en het document te verbeteren, persoonlijk vind ik het niet verbeteren, maar typen dat de beoordelaar wil lezen! Vandaag heb ik aan de telefoon gehoord dat mijn verzoek bij de examencommissie is afgewezen, dit schijnt al enige tijd geleden zo te zijn. Dit had ik dan graag eerder willen weten. Ik kreeg vandaag de optie om bezwaar in te dienen, dit kost 75,- euro. Wel ben ik te laat hiervoor, dus ik loop het risico dat ik de 75,- kwijt raak als de examencommissie alsnog vind dat ik te laat ben. Nogal een vreemd verhaal, tevens is het verbeteren minder werk dan een bezwaar typen. Alleen kost het verbeteren 195,-. Het is een prima document die verdoet aan de wensen van de criteria.

Enkele beoordeling quotes:
– Het document is goed verzorgd, het is in correct Nederlands geschreven.
– De student heeft alle stappen uit het reflectiemodel van Korthagen gevolgd. en in zijn reflecties op de kernopgaven zien dat hij kan reflecteren. ‘reflecteren is tenslotte één van de drijfveren dat de module’.
– De beschreven aanpak is helder.
Echter zijn er enkele van de twaalf opdrachten afgekeurd om vreemde argumenten. Ik verwacht dit model ….. , terwijl andere modellen prima zijn! Enzovoort! Bij de propedeuse beoordeling dient alles voldoende te zijn, dus stel, er is één opdracht niet juist volgens beoordelaars kost dit je 195,-! Buiten de slechte beoordeling, werkt dit geheel absoluut niet met motiveren.

Bedrijfskundig management voor IT
Momenteel ben ik bezig met Bedrijfskundig management voor IT, weinig over te zeggen voorlopig.

Keuzeprogramma
In het tweede jaar dien je te kiezen voor een keuze programma, je hebt hier een ruime keuze. Ik had gekozen voor PRINCE2, zodat ik direct 2 certificaten mee kan pakken. Ook dit liep niet zoals gewenst, het duurde zeer lang tot het beschikbaar was in mijn-econnect. Dus heb ze maar gebeld en een e-mail gestuurd. Uit eindelijk was het gelukt! Ik kon kiezen uit dagen en locaties. Helaas had ik 5x de optie uit zaterdagen, en een optie voor woensdagoverdag, ik heb hier aangegeven dat ik de opleiding ben begonnen omdat mij beloofd was dat ik de lessen in de avond kon volgen! Dit was onmogelijk, er waren niet genoeg studenten. De NCOI hanteert minstens 5. In de tussentijd belde een vrouw mij waarom ik nog steeds niet had gekozen. Dus ik legde het eerdere verhaal uit, waarna ze zeer onvriendelijk werd, ook wel onbeschoft te noemen, ik moest kiezen, en snel ook! Terwijl ik geen opties had dat ik kon? Wat mijn schuld was zoals gezegd, dit gesprek heb ik opgehangen. Ik heb direct mijn adviseur gebeld hierover.

Professionalisering fase 2
Voor het tweede jaar volg ik Professionalisering fase 2, dit is de ‘nieuwe’ propedeuse. Ik ben al vergeten wat ze verwachten en wat te maken. Of dit door motivatie komt, of door weer een nieuw format is mij nog even onduidelijk. Ik ga over een paar maanden naar les 2 om mijn geheugen op te frissen!

Ik hoop dat je als lezers begrijpt dat mijn motivatie inmiddels weg is, het liefste zou ik gewoon stoppen. Echter ben in inmiddels al zover dat dat zeer zonde zou zijn. Ik snap niet dat ik als student de NCOI elke keer achter hun moet aanzitten? De gehele opleiding kost 20.000! Het liefste zou ik ze helemaal niet bellen, gok dat ik inmiddels wel een volle werkweek kwijt ben door ze.

Ik wil vooruitgang boeken! Ik had alle tijd om eventuele verbeteringen toe te passen, en niet de hele tijd achter de feiten aanlopen. Zoals eerder gemeld heb ik vanmiddag gebeld, nu kreeg ik te horen dat mijn propedeuse herbeoordeling niet gaat gebeuren, dit is al even bekend. Ik wist het echter niet! Lijkt mij handig dat ze bij de NCOI intern gaan overleggen.

Ik hoop dat ik hiermee andere mensen een duidelijk beeld heb gegeven over mijn situatie.

Dat de NCOI de kar trekt, i.p.v. ik als student. Het begint bijna te voelen dat ik de NCOI moet sturen, echter lijkt het mij dat dit andersom hoort te zijn? Ik ben er namelijk om te leren! Enkele punten die verbeterd zouden kunnen worden:
- Goed kijken welke docent welke vakken geeft;
- Rekening houden met studenten, en ze met respect behandelen;
- Geen extreme kosten in rekening brengen voor herbeoordelingen;
- Zorgen dat ik niet weer zo’n verhaal als dit moet typen, ik heb echt betere zaken te doen;
- Zorgen dat docenten in de periode dat je je modulesopdrachten of examens nog kan benaderen en ook antwoord kan verwachten;
- Dat mijn propedeuse een herbeoordeling krijg.

Ik hoop dat de NCOI mij kan helpen om mijn motivatie terug te vinden, en vooral dat ik mijn eerste jaar eindelijk kan afronden! De propedeuse is het laatste namelijk, en het is een prima document!

6 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar NCOI over deze klacht.

6 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door NCOI in behandeling genomen

Alle klachten die gemeld zijn door bennyciere