Klacht: Belabberde APK-keuring

op 27 maart 2013 over Kwik-Fit in de categorie Garagebedrijven

Ik liet mijn APK net als vorig jaar verrichten door KwikFit in Breda (Goeseelsstraat). Vorig jaar zou mijn auto allang klaarstaan, maar toen ik hem op ging halen, bleek hij een steekproef te ondergaan. Hoewel de remmen volgens de keuring van KwikFit prima waren, bleken ze op de remband van de keuringsmeester die de steekproef uitvoerde ontoereikend. Resultaat: KwikFit kreeg een tik op de vingers en moest alsnog reparaties uitvoeren… En ik moest de volgende dag terugkomen met een dikke rekening op de koop toe… dus voor niks 4 kilometer komen lopen en voor niks 4 kilometer terug naar huis. Achteraf gezien moest er naast de remmen best veel gerepareerd en vervangen worden voor een auto die nauwelijks wordt gebruikt, maar daar heb ik destijds geen probleem van gemaakt.

Dit jaar vrijwel niet gereden, maar er bleek onverwacht een heleboel mis: een CO2-uitstoot van 6, wielen uitlijnen, banden vervangen en een lamp vervangen. Het uitlijnapparaat bleek echter stuk (wat achteraf gezien een enorm geluk is!) dus ik was gedwongen om daarvoor naar een andere garage te gaan. Op dat moment vond ik het geenszins leuk, want dat zou betekenen dat ik die dag nog 4 kilometer extra zou moeten lopen van en naar garage nummer twee en de dag erna nogmaals 8 kilometer op en neer naar Kwikfit…

Maar wat gebeurt er bij garage nummer 2: Ik vertel hen over de ongelofelijk hoge CO2 en zij meten hem op… Wat blijkt: de CO2-uitstoot is perfect. Ik vraag hen daarom maar om de hele APK opnieuw te doen en ineens blijken alleen de banden te hoeven worden uitgebalanceerd. Resultaat: geen dure uitlijning, geen onderzoek en reparaties voor de CO2 en geen lamp. Wel een iets duurdere keuring, maar vele honderden euro’s bespaard op reparatiekosten.

Voor mijn gevoel ben ik voor het tweede jaar op rij voor het spreekwoordelijke lapje gehouden bij KwikFit… Ik heb sterk het idee dat ik de keuring twee keer voor niks heb betaald en vorig jaar bovendien voor onnodige kosten heb opgedraaid. De keuring van dit jaar heb ik natuurlijk sowieso voor niks betaald, want die heb ik (gelukkig) opnieuw moeten betalen bij een tweede partij.

Al met al is de prijs van de keuring bij KwikFit enorm schappelijk (vooral als je hem vooraf betaald via internet), maar ben je aan het eind van de rit veeeeeeel duurder uit dan nodig.

En nog een (speculatief) puntje van kritiek: ik heb een slechte recensie achtergelaten op Kwik-fit.nl, maar deze wordt vooralsnog niet getoond. Sterker nog: alle beoordelingen betreffen een 7 of hoger. Toeval?

Terugbetaling van 100 euro. In de eerste plaats voor beide (belabberde) keuringen... Daarnaast voor alle tijd en moeite die ik heb moeten investeren. Ik heb immers voor Jan met de korte achternaam bijna 40 kilometer gelopen, puur doordat ik via de telefoon niet werd geïnformeerd over een op touw zijnde steekproef en men vergat te vermelden dat de apparatuur die benodigd was voor een -achteraf gezien onnodige- reparatie kapot was. De al dan niet onnodige reparatiekosten van vorig jaar en de poging om me dit jaar opnieuw teveel te laten betalen zien we dan verder maar door de vingers...

7 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Kwik-Fit in behandeling genomen

6 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Kwik-Fit een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

6 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van Kwik-Fit beoordeeld.

Heeft op 06 december 2013 om 10:31 geantwoord

De APK (20 euro) is na ruim een halfjaar teruggestort; beter dan niks, toch?

Kwik-Fit

Heeft op 06 december 2013 om 10:45 geantwoord

Naar aanleiding van deze klacht hebben wij meneer een bericht gestuurd maar wij vernamen onlangs dat dit bericht niet is aangekomen.

Helaas is achteraf niet vast te stellen wat de reden is van de hoge CO-meting, gezien de gang van zaken en vanwege het feit dat meneer erg lang heeft moeten wachten op een reactie van ons, is alsnog besloten om de kosten van de APK (19,95) terug te storten.

Kwik-Fit Nederland B.V.
Webcare Team