Klacht: Weigering pakketten

op 01 augustus 2016 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

In eerste instantie heb ik een klacht ingediend richting Staples omdat daar twee pakketten werden geweigerd voor verzending terwijl de maten – volgens mij – voldeden aan de door PostNL gestelde eisen. Na contact met PostNL blijkt het probleem en de oplossing ervan bij PostNL te liggen – voor 80%, de overige 20% schuif ik maar naar Staples toe die als verlengstuk fungeren wat betreft de aanname van pakketten.

Wat blijkt achteraf?

Op de website van PostNL http://www.postnl.nl/versturen/pakket-versturen/pakket-buitenland/pakket-buitenland-met-track-en-trace waar je informatie krijgt over de verzending van pakketten staan de maten aangegeven bijvoorbeeld staat vermeld voor een pakket van 0 – 30 Kg: 100 x 50 x 50 cm.

Dan ga je naar een van de grootste leveranciers van verzendmateriaal (Manutan) en kies je dozen uit van 80 x 50 x 50 cm. En denk je dus dat de door Manutan verkochte dozen zullen worden geaccepteerd door PostNL – en dus ook door Staples, wat eerder (oktober 2015) wel het geval was. Kom je dan met 2 dozen van 80 x 50 x 50 en ieder 30 kg bij Staples dan worden ze geweigerd door Staples …. “omdat PostNL moeilijk doet”.

Wat je als klant echter niet weet is dat PostNL buitenmaten gebruikt want dat staat niet op de website. Manutan verkoopt echter dozen via de binnenmaat en die staan ook op de doos: 80 x 50 x 50. Manutan verkoopt geen dozen met buitenmaten. Dus de dozen die je bij Manutan koopt met de door PostNL opgegeven maten voldoen nooit aan de criteria van PostNL.

Via PostNL – dat weet ik sinds gisteren na contact met hen – kan je ook dozen bestellen via een aan PostNL gelieerd bedrijf doosopmaat, te bereiken via: http://www.kartonnendozen-postnl.nl . Dan zou je in dit geval toch verwachten dat je daar dozen bestelt met de buitenmaat. Maar nee, bij de keuze worden de dozen genoemd in …. binnenmaten (http://www.doosopmaat.nl/bestellen/type/vouwdoos) en dan moet je als klant dus maar even nagaan wat dan de buitenmaten van de doos zijn en doe je het niet goed … dan worden de dozen door Staples geweigerd omdat het door PostNL niet wordt geaccepteerd. Net zoals Manutan verkoopt Doosopmaat geen dozen met buitenmaten.

De dame van PostNL die ik sprak bleef vriendelijk maar had geen oog voor de klant – ik dus – en bleef maar herhalen dat PostNL alleen met buitenmaten rekent; ze zou het doorgeven aan mensen om dit op de website duidelijk te maken. Of dat zal gebeuren weet ik uiteraard niet. Lijkt mij dan ook dat het voor de klant gemakkelijker zal zijn wanneer de dozen bij doosopmaat in buitenmaten worden aangegeven met een aanbeveling wat betreft de dikte in relatie tot het gewicht. Moet niet zo moeilijk zijn, lijkt mij.

Enfin, het probleem ligt uiteindelijk bij PostNL maar de mensen van Staples hadden mogelijk de vraag kunnen stellen – aan PostNL – waarom laatste moeilijk doet. Dan was bovenstaande er misschien eerder uitgekomen en had PostNL misschien eerder op haar website vermeldt dat het bij hen om buitenmaten gaat.

Probleem opgelost? Wat mijn betreft wel maar eigenlijk pas wanneer PostNL op haar website duidelijk aangeeft buitenmaten te gebruiken en ook aan bijv. Staples doorgeeft dat dit zo is. Ondertussen was het wel zo netjes geweest van PostNL als ze mijn pakketten alsnog zouden accepteren maar – blijkbaar – gaat de klantvriendelijkheid daar niet zover.

Lang verhaal over een probleem dat er eigenlijk niet had moeten zijn. “Slordig PostNL” is wel de meest vriendelijke aanduiding; . ik dacht er zaterdag anders over, gisteren ook en eigenlijk nu ook nog.

1] wanneer PostNL op haar website duidelijk vermeldt dat het gaat om buitenmaten.
[2] wanneer PostNL via kartonnendozen-postnl de stelling van dozen gemakkelijk maakt voor klanten door te werken met buitenmaten en niet met binnenmaten.
[3] wanneer PostNL excuses maakt voor het ervaren ongemak; beter nog wanneer PostNL zou besluiten om mijn pakketten alsnog te accepteren.

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 01 augustus 2016 om 13:24 geantwoord

Geachte meneer Top,

Uit uw bericht begrijp ik dat u door onduidelijke informatie op onze website een behoorlijk ongemak heeft moeten ervaren.

Allereerst wil ik hier mijn oprechte excuses voor aanbieden. Zoals u al aangeeft heeft u al contact met ons gehad en zal dit verder intern opgepakt worden.

Heeft op 02 augustus 2016 om 10:59 geantwoord

De klacht is niet opgelost maar wordt in behandeling genomen. Een ander punt dat ik niet genoemd heb maar wel de moeite waard is. Ik heb uiteindelijk twee dozen besteld bij Doosopmaat - via de PostNL - link zodat ik alsnog gebruik kan maken van de maximale maten die PostNL rekent. Nu maar hopen dat ik het goed uitgerekend heb want anders worden ze bij Staples weer geweigerd. Die twee dozen worden - blijkbaar op maat gemaakt - waarvoor het bedrag van € 90,34 wordt gerekend. Ik kan er niets aan doen maar dit doet mij denken aan een mafia-achtige constructie.

Het wordt steeds gekker. Vandaag (2 augustus) werden de dozen gebracht in een levensgrote vrachtwagen. Ik dacht twee opgevouwen dozen te krijgen maar schrok wel even toen de bezorger meldde dat hij een pallet voor mij had. Een pallet van 80 x 120 cm waarop een doos van 80 x 80 x 160; doos kon niet goed dicht dus ze hadden er maar een “etage” bovenop gebouwd. In die doos zaten mijn – bij Doosopmaat - bestelde dozen. Als ik zaken zou kunnen uploaden dan zouden hier ook foto’s bij zitten van de verpakking. Overigens zaten er in de doos 3 dozen terwijl ik er toch echt maar 2 had besteld – maar de factuur daarvan kan ik dus ook niet uploaden.

De chauffeur had er maar één terechte opmerking over: “bizar” en daar kan ik mij helemaal bij aansluiten. Nu maar weer op weg om het verpakkingsmateriaal kwijt te raken: een houten pallet en een opgevouwen doos van 80 x 80 x 160. Geen wonder dat mijn dozen zo duur waren (€ 90,34) met dank aan PostNL.

Alle klachten die gemeld zijn door Willem Top