Klacht: Waarschuwing hackers

op 31 oktober 2011 over Lexa.nl in de categorie Datingsites

Dit is meer een waarschuwing dan een klacht.
Weet niet of ik op de goeie site zit om mijn waarschuwing/klacht te plaatsen.
Dit is in ieder geval voor Lexa en Lexa-leden bedoeld.
En hopelijk kunnen ze er iets mee.

Een profielbeschrijving is altijd ingevuld door de persoon die het invult.
Dus hangt het van de zelfkennis van die persoon af, of die tekst klopt ja of nee.
Aan de andere Lexa-leden de taak om uit te vissen of het waar is.
Met een beetje mensenkennis en wat langer mailcontact kan je de leugentjes om bestwil er wel uit halen.
Er zitten echter ook echte scam-artiesten tussen.
Ik heb er net eentje meegemaakt, die na 2 weken mailcontact zei, dat hij naar Nederland zou komen na zijn buitenlandse werktrip.
Helaas had hij mijn tel.nr.al, maar verder geen andere gegevens natuurlijk.
Hij belde vorige week vanuit het buitenland waar hij moest werken, met een vaste lijn, om te vertellen dat hij overvallen was, op weg naar zijn hotel.
Alle bagage gestolen, incl.beurs en gsm.
En dat zijn leven nog steeds bedreigd werd, maar nu door het hotelmanagement, omdat hij geen cash geld had, niet eens kon eten, dus ze waren bang dat ze hun geld niet kregen.
Of ik even geld kon overmaken….????!!!
Op de eerste plaats…hij wist wél mijn gsm.nr.uit zijn hoofd, ik…een potentiele internetdate, maar familie, vrienden en buren kon hij niet bellen ? Of waren toevallig niet bereikbaar ?
Politie en ambassade gaven ook geen cash geld ?
Ook de contactpersoon van het bedrijf waardoor hij ingehuurd was, was niet beschikbaar.
Ik was zogenaamd de enige die hem kon helpen, en of ik vóór de volgende ochtend even geld kon overmaken.
Toch heel vreemd en vooral brutaal.
Ten tweede, als hij ondernemer is, weet hij ook wat internetbankieren is….!
Dit contact met hem waarin hij vroeg om geld, ging via de chat op een computer in het bureau van het hotelmanagement…zogenaamd.
Maar dan kan hij ook zelf geld overmaken naar dat hotel, lijkt mij….??!!
Ik heb even gekeken hoever hij ging, dus bleef antwoorden in de chat, maar vanaf het begin heb ik gezegd het niet te doen.
Ongelooflijk hoe hij bleef aandringen.
Vooral spelen op mijn schuldgevoel, want zijn leven hing aan een zijden draadje.
Ook beschuldigend bijna dat ik niet rekening hield met zijn gevoelens en alleen om geld gaf.
Ik moest toch om hem geven ???
Ik was toch zijn meisje ??
Let wel….ik had hem nog nooit in het echt gezien, en hij had zichzelf uitgenodigd om hier naar Nederland te komen.
Gelukkig zit ik vrij nuchter in elkaar.
Bij mijn laatste mail heb ik gezegd dat ik alle chats en mails gekopieerd heb en klaar gelegd om naar de politie te gaan. Daarop heb ik geen antwoord meer gekregen.
Ik heb nu een week niks meer gehoord van hem, maar ik zie wel dat hij mijn profiel bezocht heeft gister.
Dus lotgenoten op Lexa….opgelet.
Niet te snel je privé-gegevens doorgeven en zeker geen rekeningnummer kenbaar maken door, zoals in dit geval, door wat geld toe te sturen.
Op zo’n site geef je al gauw je gsm-nummer, omdat je toch ergens wil afspreken voor een date.
Maar met een rekeningnummer en gsm-gegevens kan je een hele hoop kwaad doen als hacker.
Dus kijk uit !
Al is het hele verhaal waar, en is hij echt overvallen, dan nog is het raar dat hij toevallig alleen mij om geld kan vragen.
Ik heb hem aangeboden om een bevriende priester in te schakelen en om via die vriend donatiegeld te laten sturen.
Maar dat duurde te lang volgens hem.

Dus zo’n profieltekst, of lieve woordjes in een mail….?!
Zegt nog niks hè….!
Kijk uit en blijf alert.

Ik hoop dat Lexa dit figuur bant uit haar ledenbestand.
Of het zin heeft...geen idee, maar ik vond dat ik het moest melden.
Hij zal waarschijnlijk onder een andere naam doorgaan, als hij geband wordt.
Als Lexa de naam wil weten mag Lexa me mailen.
Graag zelfs.

6 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Lexa.nl in behandeling genomen

6 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Lexa.nl een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Lexa.nl

Heeft op 31 oktober 2011 om 13:57 geantwoord

Beste heer/mevrouw Toorop,

Wij begrijpen dat in contact bent gekomen met een 'Scammer'.

Na uw verhaal te hebben gelezen zijn wij ervan overtuigd dat u in contact bent gekomen met een 'Scammer'. Een 'Scammer' maakt tientallen profielen aan op verschillende datingsites vanuit andere landen. Zij versturen naar zoveel mogelijk hetzelfde bericht met hun e-mailadres daarin vermeld in de hoop dat men contact met hun opnemen via de mail, dit gebeurt omdat zij weten dat wij, indien wij hierachter komen, hun profiel direct verwijderen van de website. Vervolgens proberen zij een de vertrouwen van members te winnen en na een tijdje zullen zij een zielig verhaal vertellen met de vraag of dat zij geld kunnen overmaken. Deze 'Scammers' zijn niet betrouwbaar en alleen maar uit op geld. Wij raden u dan ook aan om het contact per direct te verbreken met deze persoon. U heeft helaas geen gebruikersnaam vermeld van de desbetreffende persoon in uw klacht/waarschuwing en daarom is het voor ons niet mogelijk om na te kijken of dat deze member nog actief is op de website. Wij willen u dan ook vragen om contact op te nemen met de Customer Care service zodat wij dit na kunnen kijken.

U kunt contact opnemen met de Customer Care service door naar de website Lexa.nl te gaan en onderaan de pagina op 'Help' te klikken. U verschijnt dan op de 'Help' pagina en daar kunt u uw vraag stellen.

Lexa.nl Customer Care team.

Alle klachten die gemeld zijn door Lizzy Lexaklager