Klacht: Voor de blok gezet door postnl

op 12 december 2017 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Aan de klantenservice van PostNL,

Een tijdje terug heb ik een pakketje besteld via internet. Na een aantal dagen tevergeefs te hebben gewacht, besloot ik mijn pakket te traceren met bijbehorende de track-en-trace code. Tot mijn grote verbazing bleek dat het pakket nooit is aangeboden voor aflevering. Het pakket werd per abuis teruggestuurd naar de afzender. Ik heb verder geen briefje in de brievenbus gevonden en ik ga er daarom van uit dat het pakket niet is aangeboden op een tijdstip waarop er niemand thuis was. Ik heb daarom direct telefonisch contact gezocht met de klantenservice van PostNL. Zij konden echter niets meer doen om dit nog om te draaien. De klantenservice raadde me daarom aan om het pakket opnieuw te laten verzenden…

Gelukkig was de afzender zo vriendelijk om dit te doen, waarvoor ik haar erg dankbaar ben. Ik heb een aantal dagen later het pakket opnieuw getraceerd via de nieuwe track-en-trace code. Ditmaal gebeurde precies hetzelfde! Voor de tweede keer op rij werd mijn pakket direct teruggestuurd naar de afzender. De telefonische klantenservice, noch de medewerkers uit het PostNL postkantoor, konden mij verder helpen met dit probleem.

Het is een zeer vervelende situatie voor alle betrokken partijen. Ik moet opnieuw contact opnemen met de afzender om haar te verzoeken of ze het pakket voor de derde keer naar mij wil versturen. Dit alles kost niet alleen mij, maar ook de afzender, erg veel tijd en moeite.

Ergens in het systeem van PostNL gaat er dus iets mis. Hierdoor worden sommige pakketten niet bij mij thuis afgeleverd. Tot mijn grote teleurstelling heeft PostNL tot nu toe geen enkele poging gedaan om de oorzaak van dit probleem op te sporen en te verhelpen. Ik ben daarnaast erg ontevreden over de geleverde service aan de telefoon en in het postkantoor. Al met al voel ik mij daarom voor het blok gezet door PostNL.

Als ik mijn paktje binnen heb

5 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

5 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 15 december 2017 om 13:39 geantwoord

Geachte meneer Saraian,

Uit uw bericht begrijp ik dat uw bestelde pakketten meerdere malen retour afzender gestuurd zijn. Uiteraard is dit een vervelende situatie en ik wil u dan ook mijn excuses voor het ervaren ongemak aanbieden.

Betreft de reden van retour; wij krijgen vanuit ons depot zeer beperkte scaninformatie doorgestuurd waardoor we u niet kunnen informeren over de exacte reden van retour. Daarom wordt de reden op het pakket zelf gezet, die de afzender vervolgens in kan zien. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat er iets mis is gegaan met het adres, waardoor de bezorger ook niet de mogelijkheid had om de zending aan te bieden of een briefje achter te laten.

In dit geval kan ik u aanraden de afzender contact met ons op te laten nemen. Als deze vermoedt dat de zending onterecht retour is gestuurd, kunnen wij hier een onderzoek voor opstarten. Mogelijk kan dit er voor zorgen dat toekomstige zendingen gewoon juist aankomen.

Hiermee hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd.

Heeft op 15 december 2017 om 15:20 geantwoord

Beste PostNL,
Als u mij klacht goed leest, zou u zien dat de afzender geen verplichting meer voelt om een onderzoek te laten starten. Ik heb al deze aanbeveling vanuit uw klantenservice ook gehoord. Maar de afzender wilt niet meer mee werken. Het kost haar veel tijd. Dus graag een oplossing ipv herhalen van wat al bekent is.

Alle klachten die gemeld zijn door Toefan13