Klacht: Vervallen vlucht = vertraagde vlucht

op 29 oktober 2011 over KLM in de categorie Vliegmaatschappij

Op 22-10-2011 is onze vlucht van Jakarta naar Amsterdam “cancelled due to technical problem”, zoals stond vermeld op de pamflet, die ons werd uitgereikt bij de incheckbalie, oftewel we vertrokken 27 uur later naar Amsterdam. Er was geen enkele KLM-medewerker aanwezig, die ons te woord kon staan. Op de pamflet stonden twee telefoonnrs. van de KLM, echter in het weekend – en dat was het toevallig – worden die niet beantwoord. Vier uur later belandden we in een hotel in Jakarta. Wij verbleven in het hotel van 22-10-2011 20:00 uur tot 23-10-2011 en mochten gebruik maken van het buffet bij aankomst in het hotel en van het ontbijt. Een biertje bij het buffet moest je zelf betalen. Een lunch/diner op 23-10-2011 in het hotel was op eigen kosten. Uiteindelijk vertrokken we op 23-10-2011 22:00 uur richting Amsterdam. Kregen op vliegveld en in het hotel steeds te horen, dat men KLM niet kon bereiken. We hebben schriftelijke klacht ingediend bij KLM over hetgeen er is gebeurd.
Het antwoord van de KLM kwam er in het kort hierop neer:

Het spijt mij te vernemen dat uw vlucht van Chongqing naar Amsterdam langdurig was vertraagd.

Verderop in het antwoord:

Uw vlucht KL810 werd om technische redenen vertraagd. Wij stellen ons op het standpunt dat Art. 6 EU Verordening 261/2004 niet bepaalt dat er recht op compensatie is bij vertraging.

KLM verdraait de feiten en vertaalt een vlucht, die in de pamflet “cancelled due to technical problem” wordt genoemd, in “werd om technische redenen vertraagd”. Vlucht KL810, die als KL809 op 21-10-2011 vanaf Amsterdam had moeten vertrekken, is zelfs helemaal niet vertrokken.

KLM moet zich houden aan de internationaal overeengekomen wetgeving met betrekking hiertoe en de daarbij behorende compensatie uitkeren.

Alle klachten die gemeld zijn door fmolklm