Klacht: Vertrektijden aangepast waardoor complete dag verloren is

op 11 juli 2017 over Tui in de categorie Online Reisbureaus

We hebben bij het boeken van onze vakantie bewust een vakantie geselecteerd met een zeer vroege heen en late retour vlucht ondanks de hogere prijs. Nu zien we bij toeval in mijn tui dat de vluchttijden zo zijn aangepast dat we een volledige vakantiedag in mindering hebben gekregen. Ipv 5.00 heen is de tijd aangepast naar 17.45 en terug was 22.10 en is nu 20.40. Wij zien graag een passende oplossing voor deze aanpassing. Dit is de eerste keer Tui maar ook gelijk de laatste keer als dit de manier van werken van Tui is. Dit is gewoon oplichting. Na net 30 min in de wacht te hebben gestaan eindelijk iemand aan de lijn die helemaal niets kon doen. Ik moest mij wenden tot de klachtenoplossing per website. Kortom vakantie boeken kan telefonisch maar bent u het niet eens met de manier waarop tui u daarna behandelt dan graag niet bellen maar een formuliertje invullen. Ik heb deze klacht ruim 24 uur geleden bij TUI kenbaar gemaakt via de website. Leek ons wel zo netjes om TUI eerst kans te geven om een passende oplossing te bieden maar tot op heden niets vernomen over klacht per formulier en na telefonisch contact. Bij deze kan ik dus iedereen sterk afraden om een duurdere vroege vlucht te selecteren en gewoon bij de concurrent voor het goedkopere alternatief te gaan. Die concurrent geeft namelijk wel direct eerlijk de juiste vertrektijden door waar TUI de klant bewust met valse vertrektijden lijkt te lokken en deze daarna, zonder enig bericht alsnog omzet.

Vanwege de volledig gemiste vakantiedag minimaal 1/12 korting op de gehele reissom (vakantie geboekt voor 12 nachten) of alsnog omboeking naar een vlucht met vertrektijden conform opgave bij boeking. Dit laatste heeft onze voorkeur.

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Tui

Reactie van de melder van de klacht Jean-Paul Rademakers

1 maand geleden - Update: Conform opgave van de klantenservice de klacht gemeld via het fomulier. Als bevestiging hebben we daarop een automatische reply mogen ontvangen met de mededeling dat we binnen 48 uur een reactie mogen verwachten. Die belofte is Tui nagekomen. We hebben namelijk de volgende reactie mogen ontvangen: Geachte heer/mevrouw, Wij hebben nog niet de mogelijkheid gehad uw vraag te beantwoorden en verwachten dat u binnen 24 uur een antwoord van ons ontvangt. Wij wensen u een fijne dag. We beginnen de slogan "Discover your smile" aardig te begrijpen. Die "smile" is namelijk ver te zoeken al voor je met Tui op vakantie gaat. Het zal mij benieuwen of we hem inderdaad nog terug vinden met deze reisorganisatie.

Reactie van de melder van de klacht Jean-Paul Rademakers

1 maand geleden - Zojuist onderstaande reactie ontvangen. Tui gaat dus helemaal niets doen om enigszins tegemoet te komen. Zoals eerder aangegeven is dit de eerste keer dat we bij Tui boeken en ook direct de eerste keer dat we een aanpassing op de vooraf afgegeven reistijden krijgen. Aangezien zowel de heen als terugvlucht negatief zijn aangepast lijkt hier sterk opzet in het spel. Ik zie ook meer klachten met dezelfde strekking dus het lijkt een standaard aanpak van Tui waar ik in ieder geval andere op zou willen attenderen. Op zich begrijp ik niet waarom tijden worden weergegeven waarop je als klant dus vervolgens totaal geen garantie hebt. Dit is bewust een interessante aanbieding weergeven en deze niet waarmaken. Ik zie dit dan ook als misleiden en zie alsnog graag een passende oplossing tegemoet. ---- reactie na 3 dagen ontvangen vanuit Tui --- U heeft ons gemaild over de wijziging van vluchttijden op uw vluchten naar en vanuit Turkije. Ik snap heel goed dat u een voorkeur heeft voor bepaalde vluchttijden. Er zit echter een verschil tussen lijndienstvluchten en de chartervlucht die u heeft geboekt. Laat ik dat even toelichten. Een chartermaatschappij is een luchtvaartmaatschappij die chartervluchten aanbiedt. Dit zijn vluchten die niet volgens een vaste dienstregeling vliegen. Meestal zijn deze vluchten onderdeel van een complete vakantie en daardoor vaak goedkoper. Daar staat echter tegenover dat de luchtvaartmaatschappij een bepaalde flexibiliteit heeft waar u misschien niet op bedacht bent. Er kan bijvoorbeeld een tussenlanding plaatsvinden, zonder voorafgaande informatie. Of zoals in uw geval een wijziging van uw vluchttijden. De reisduur van een vakantie rekenen we vanaf de dag van vertrek uit Nederland tot en met de dag van terugkomst in Nederland. En omdat het een chartervlucht is, mogen we de vertrektijden de gehele dag plannen. Het kan zelfs zo zijn dat deze op de dag van vertrek of gedurende de reis nog wijzigt. Na boeking heeft u van ons een bevestiging van uw reis ontvangen. Hier vindt u terug dat vluchttijden na boeking kunnen afwijken. Wilt u graag nog meer informatie hierover lezen? Dan kunt u dat vinden in artikel 10.1, 11.3 en 11.5 van onze Algemene Reisvoorwaarden TUI Nederland. Ik vertrouw op uw begrip voor de gestelde voorwaarden, maar reageer gerust als u nog vragen heeft. Hoe dan ook wens ik u een fijne vlucht met TUI toe. Met vriendelijke groet, Corine Customer Services Center TUI

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Tui nog niet in behandeling is genomen.

Reactie van de melder van de klacht Jean-Paul Rademakers

1 maand geleden - Wederom ontvang ik een herhaling van eerder email waarin een medewerker van Tui mij ervan wil overtuigen dat zij blijkbaar slachtoffer zijn en dat ze niets kunnen doen aan het spontaan wijzigen van vluchttijden. Dat een lijndienst voorrang heeft op een charter kan ik me voorstellen. Dat er ineens een lijndienst op zowel de heen als terugvlucht tussen komt zou wel heel toevallig zijn en kan ik me daarom ook niet voorstellen. Kortom Tui lokt, met misleidende interessante vluchttijden, klanten en maakt die belofte vervolgens niet waar. Ook deze medewerker gaat er voor het gemak aan voorbij dat ze niet het fatsoen hebben om de klant over een dergelijke wijziging te informeren. We hebben Tui nu voldoende gelegenheid gegeven om een oplossing te bieden als compensatie voor de misleiding en gaan nu maar melding maken bij de geschillencommisie reizen. ---- Reactie ontvangen vanuit Tui ---- Het is zeer begrijpelijk dat u hier teleurgesteld over bent. Uiteraard willen wij onze vluchten uitvoeren zoals vooraf is ingepland. Helaas kan het door verschillende oorzaken gewijzigd worden. Omdat wij een chartermaatschappij zijn moeten wij de lijndienstvluchten voor laten gaan, zoals mijn collega in de voorgaande mail heeft uitgelegd. De tijden worden getoond om mensen een keuze te geven voor de vertrekdag en tijden waarop men graag wil reizen. Echter wordt hierin ook weergegeven dat deze tijden onder voorbehoud van wijzigingen zijn. Helaas kan ik u geen andere oplossing bieden hierover. Heeft u nog andere vragen? Laat het weten, wij helpen graag. Met vriendelijke groet, Mark (HY) Customer Services Center TUI

Alle klachten die gemeld zijn door Jean-Paul Rademakers